Maiju Voutilainen suuntaa vaihto-opis­ke­le­maan lentämättä

Vuoden 2024 Earth Hour -lähettiläät Aamukahvilla-median perustaja Henriikka Reinman, somevaikuttaja Maiju Voutilainen, Vegeviettelys-blogista tunnettu Hanna Kuusisalo ja Chocochili-brändin takana oleva Elina Innanen kertovat, miksi lähtivät mukaan Earth Houriin ja mitä luonto heille merkitsee. Tässä jutussa Maiju Voutilainen kertoo, millaisissa arjen valinnoissa hän miettii luontoa.

”Luonto on minulle ja monille suomalaisille paikka, jossa voi hengähtää ja olla oma itsensä. Erityisesti kaupungissa, betonitalojen keskellä asuessani, huomaan kaipaavani luonnon maadoittavaa rauhaa.

Tänä vuonna Earth Hourin Anna tunti luonnolle -teeman innoittamana halusinkin lähteä luontoon. Ennen kuin suuntasin tutulle pitkospuureitille, kävin lainaamassa kiikarit kirjastosta ja keitin teetä termariin, sillä halusin toteuttaa elämäni ensimmäisen lintujen bongausretken. Lintuhavaintoja ei lopulta montaa kertynyt, mutta retkellä oli ihanaa nauttia auringonpaisteesta sekä luonnon rauhasta.

Vaikka luontoretket eivät ole minulle arkipäivää, teen päivittäisessä arjessani monia valintoja ympäristöä ajatellen. Syön kasvisruokaa, suosin kierrätettyjä vaatteita ja kulutan vihreää sähköä. Pienten arkisten valintojen lisäksi olen välttänyt lentämistä viimeiset viisi vuotta. Matkustamista en kuitenkaan ole kokonaan lopettanut. Olen esimerkiksi lähdössä parin viikon päästä vaihto-opiskelemaan Saksaan. Matka taittuu kuitenkin maita pitkin bussilla, junalla sekä laivalla.

On tärkeää muistaa, ettei meidän tarvitse olla täydellisiä ympäristövaikuttajia ympäri vuorokauden. Riittää, että aloittaa jostakin ja lisää tekoja sitä mukaan, kun se tuntuu itselle hyvältä. Se voi esimerkiksi tarkoittaa sitä, että valitsee kasvisruuan välillä lihavaihtoehdon sijaan.

Näen luonnon ikään kuin peilinä, joka viestii meille paljon maapallon tilasta ja siitä, kuinka me ihmiset sitä kohtelemme. Vaikka tuntuisi, että pienillä arjen teoilla ja valinnoilla ei ole mitään merkitystä, pitää muistaa, että pienistä puroista muodostuu iso virtaus. Yhdessä voimme vaikuttaa siihen, että meillä on myös tulevaisuudessa maapallo, missä voimme elää.”

Teksti: Kaisa Malin