Kerttu Rissanen

Näyttelijä Kerttu Rissanen lupaa kävellä enemmän

Vuoden 2022 Earth Hour -lähettiläistä kertovan juttusarjan kuudennessa osassa omasta suhteestaan Earth Houriin ja ympäristönsuojeluun kertoo Salatut elämät -sarjasta tutuksi tullut näyttelijä Kerttu Rissanen. Rissanen on mukana myös Instagram-livessämme lauantaina 26.3.

”Earth Houriin osallistuminen on äidiltäni opittu tapa. Muistan, kuinka ollessani vielä teini-ikäinen sytytimme Earth Hourin aikaan kynttilät palamaan ja söimme yhdessä. Siitä muodostui yhteinen perinteemme, josta jäi hieno muisto. Kotoa muutettuanikin olen osallistunut tapahtumaan joka vuosi ja saanut myös mieheni mukaan.

Rakkauteni luontoon juurtaa juurensa lapsuuteni maisemista. Etenkin meri on lähellä sydäntäni, sillä mökkimme sijaitsee Kemiön saaristossa. Siellä on aina ollut kosketuksissa luontoon ja pienenä haaveilin jopa meribiologin urasta. On kauhean surullista, miten merien monimuotoisuuden tuhoutumisen näkee konkreettisesti. Esimerkiksi Australian matkallani kohtasin koralliriuttojen kärsimät vahingot. Se pysäytti.

Ympäristönsuojeleminen merkitsee parempaa tulevaisuutta meille ja tuleville sukupolville. Siksi pienilläkin valinnoilla on suuri merkitys.

Vaikka Earth Hour tapahtumana kestääkin vain yhden tunnin, herättää se pohtimaan omia arjen valintoja pidemmälle tulevaisuuteen. Syön jo melko kasvispainotteisesti, enkä käytä ollenkaan esimerkiksi punaista lihaa, mutta haluan tulevaisuudessa kiinnittää vielä enemmän huomiota ruuan kestävään tuotantoprosessiin ja parempiin raaka-aineisiin. Aion etenkin näin kesän kynnyksellä nauttia ajasta ja auringosta kävelemällä enemmän paikasta toiseen ja välttää turhia taksimatkoja. Nämä ovat lupaukseni maapallolle.”

(Teksti: Pinja Silvonen)