Paul Elias yhdistää musii­kis­saan rakkauden ja il­mas­ton­muu­tok­sen

Earth Hourin 2020 kampanjakasvo on laulaja-lauluntekijä Paul Elias, joka panee toivonsa globaaliin yhteistyöhön ja rakkauteen.

Juttu julkaistu 5.2.2020.

Useamman rakkauslaulun jälkeen laulaja-lauluntekijä Paul Uotila, artistinimeltään Paul Elias, halusi tehdä puhtaasti ilmastonmuutosbiisin. Ilmastonmuutos on ollut hänellä pitkään mielessä ja nyt hän halusi paketoida asian kappaleeseen. Kesällä 2018 Paul Elias alkoi säveltää ja sanoittaa kappaletta yhdessä muusikko Jocke Nyströmin, artistinimeltään BENN, kanssa. Lopulta syntyi kappale Pelastetaan maailma yhdessä – jossa lauletaan myös rakkaudesta. Kappale julkaistaan perjantaina 20. maaliskuuta.

”Ympyrä sulkeutui siihen, että rakkaus on se ajava voima, jolla pystymme tekemään yhteistyötä ja selviämään tästä ongelmasta. Viha ei johda mihinkään hyvään”, Paul Elias sanoo.

28-vuotiaan artistin elämässä ilmastonmuutos ja ympäristöongelmat ovat olleet jollain tapaa aina läsnä. Hän ihmetteli jo lapsena, miksi ihmiset roskaavat luontoa. Ekologinen herääminen tapahtui lukiossa, kun Paul Elias sai koulusta ja uutisista lisätietoa. Tietoisuus ilmastokriisistä on vaikuttanut monella tapaa hänen toimintaansa.

”Koen positiivisena asiana, että joudun harkitsemaan päätöksiäni. Joudun ajattelemaan asioita eri tavalla. En sanoisi kokevani ilmastoahdistusta mutta välillä turhauttaa, etten voi tehdä asialle niin paljon kuin haluaisin.”

Paul Elias pyrkii välttämään ruokahävikkiä ja turhaa matkustamista, etenkin lentämistä. Hän on vähentänyt myös lihan ja maitotuotteiden kulutusta ja suosii satokauden raaka-aineita. Paul Eliasta harmittaa, että nykyisin on usein halvempaa ostaa uusi tavara kuin korjauttaa vanha. Hänen mielestään niin medialla kuin kuluttajillakin on vastuu siinä, millaiseen tarjontaan ihmiset tottuvat ja mitä he odottavat yrityksiltä.

”Kapitalistinen järjestelmä on epäreilu, koska se ei ota kantaa maapallon kantokykyyn ja ekologisiin aspekteihin. Se ottaa kantaa vasta, kun luonnonvara on lähes loppu. Silloin hinta hyppää kattoon ja siitä taistellaan, eikä maapallon omaa hintaa ja tulevia sukupolvia huomioida.”

Tällä hetkellä Paul Eliasta huolestuttaa eniten yhteiskuntien kahtiajakautuminen ja populistisiin, vaihtoehtoisiin totuuksiin uskominen. Ihmiset ymmärtävät tahallaan väärin ja provosoituvat. Hän ei usko, että eristäytyminen omiin leireihin ja toisten tuomitseminen tuovat mitään hyvää. Rakkaus ja yhteistyö sen sijaan toisivat.

”Yhdessä toimiminen on ainoa tapa välttyä katastrofilta. Meidän pitäisi käsitellä maapalloa yhteisenä kotinamme.”

Myös WWF:n Earth Hourin tavoite on tuoda ihmiset yhteen ilmasto- ja ympäristökriisin ratkaisemiseksi. Paul Elias on osallistunut Earth Hourin ennenkin, ja WWF on hänelle tuttu järjestö jo lapsuudesta, jolloin isoäiti kertoi eri järjestöjen työstä.

”Earth Hourista on tullut hieno globaali perinne. Se on askel kohti yhteistä hyvää.”

Kuuntele kappale.

Paul Elias julkaisee albumin loppukeväästä. Seuraa @pauleliasmusic.