So­me­vai­kut­ta­ja Julia Ahonen haluaa kuluttaa vähemmän ja vas­tuul­li­sem­min

Somevaikuttaja Julia Ahonen, ex-nyrkkeilijä Elina Gustafsson ja toimittaja-tietokirjailija Julia Thurén ryhtyivät WWF:n Earth Hour -lähettiläiksi, koska luonto on heille tärkeä osa elämää. He haluavat muistuttaa ihmisiä siitä, että valinnoillamme on vaikutusta. Tässä jutussa Julia Ahonen kertoo omasta lupauksestaan.

”Ympäristö on minulle tärkeä asia, ja rakastan viettää aikaa luonnossa. Kerran olin neljän päivän vaellusretkellä Kolilla perheeni kanssa. Retkeltä mieleeni on jäänyt erityisesti eräs aamu, kun yövyimme rannalla vanhan mäntymetsän vieressä. Heräsin kuudelta aamulla auringon lämpöön ja nousin, kun kukaan muu ei ollut vielä hereillä. Kävin uimassa ja vesi oli ihanan raikasta ja kylmää. Sitten istuin rannalla nauttien aamuauringosta ihanassa hiljaisuudessa.

Lupaukseni luonnolle on, että vähennän kulutustani ja ostan vähintään kuukauden ajan vain todelliseen tarpeeseen. Tuntuu tärkeältä tarttua tähän aiheeseen, sillä erityisesti vaatteiden ostelu on ollut minulle kompastuskivi vastuullisten valintojen tiellä.

Julia Ahonen kukkakimpun ja puisen korin kanssa.

Julia Ahonen on somevaikuttaja, joka jakaa kanavillaan käsitöihin, luontoon ja muotiin liittyvää sisältöä.

Tavoitteeni on oppia ymmärtämään, että en oikeasti tarvitse ihan kaikkea. Sosiaalisesta mediasta löytyy aina joku uusi trendi, joka saa luulemaan, että ei voi elää ilman jotain tuotetta. Silloin todella tuntuu siltä, että tämä on nyt oikea tarve, vaikka oikeasti kyseessä on pelkkä mielihalu. Usein olen jälkikäteen iloinen, kun en ostanutkaan trendituotetta. Haluan oikeasti harkita ostoksiani.

Aion innostaa myös seuraajiani lupaamaan luonnon puolesta. Toivon, että muutkin havahtuisivat pohtimaan, ovatko tyytyväisiä tapaansa kuluttaa.”

Teksti: Helmi Lehtonen