Esimerkkejä kuntien ja kaupunkien osal­lis­tu­mi­ses­ta Earth Houriin

Lukuisat kunnat ja kaupungit Suomessa näyttävät vuosittain joukkovoimaa ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja luonnon köyhtymisen pysäyttämiseksi. Osallistumistavoissa vain mielikuvitus on rajana. Muista myös ilmoittaa tapahtumasi meille.

Ilmastoystävällinen lounas kouluihin ja päiväkoteihin, turhien valojen sammutus kaupungin kiinteistöistä vai vaikkapa luontoaiheisen kuvahaasteen järjestäminen kunnan someen Earth Hour -viikolla?

Maailman suurinta ympäristötapahtumaa voi viettää monin eri tavoin ja jo pitkin viikkoa 20. ̶ 26. maaliskuuta. Vuosittain Earth Houriin osallistuu kymmeniä kuntia ja kaupunkeja ympäri Suomea. Viime vuosina koronarajoitusten vuoksi eri tahot ovat osallistuneet tempaukseen pääasiassa sammuttamalla valoja ja järjestämällä etätapahtumia.

Tässä muutamia esimerkkejä, miten Earth Hour on näkynyt kunnissa ja kaupungeissa viime vuosina.

Hämeenlinnan ilmastoteemaviikko

Hämeenlinna järjesti vuonna 2021 kaikki asukkaat yhteen kokoavan ilmastoteemaviikon Earth hour viikolla. Viikon järjestämistä koordinoi Hämeenlinnan kaupunki yhdessä Hämeenlinna-Vanajan seurakunnan sekä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa, joiden lisäksi viikossa oli mukana laajasti eri yhdistyksiä, yrityksiä ja vapaaehtoisia kaupunkilaisia. Viikon ohjelmassa oli muun muassa ilmastoparlamentti, yritysvastuuaamukahvit, ilmastotekoja somessa sekä valojen sammutus koko kaupungista Earth hourin ajaksi.

Ilmastoystävällinen lounas Porissa

Pori on osallistunut Earth Hour -tapahtuman viettoon jo useana vuotena peräkkäin sammuttamalla valoja sekä kaupungin kiinteistöissä, että muissa yritysten ja yhteisöjen toimitiloissa. Porin kaupungin kaikissa kouluissa ja päiväkodeissa läsnäolevat lapset, yhteensä noin 7000, söivät vuoden 2021 Earth Hour -viikolla yhtenä päivänä ilmastoystävälliseksi lounaaksi pinaattiohukaisia, perunasosetta, porkkanaraastetta ja puolukkahilloa. Myös kokopäivälaitoksissa oli tarjolla kasvislounas noin 1000 henkilölle.

Lempäälä esitti valojen sammuttamisen suorassa lähetyksessä

Lempäälän kunta näytti vuonna 2021 oman valomerkkinsä ilmaston ja luonnon puolesta sammuttamalla Lempäälä-talon valot tunnin ajaksi klo 20.30. Tapahtumaa pääsi seuraamaan suorana lähetyksenä Facebook-livestä Lempäälän kunnan Facebookista. Kunta haastoi myös kaikki Lempäälän kotitaloudet mukaan sammuttamaan turhat valot kotoa la 27.3. klo 20.30-21.30 Earth Hour tunnin ajaksi. Lempäälässä pyhitettiin koko Earth Hour -viikko ympäristöasisoille.

Kuopiossa haastettiin yrittäjät ja yhteisöt mukaan Earth Houriin

Kuopion kaupunki sammutti julkisivu- ja ikkunavalaistuksen kaupungintalolta, kauppahallista, Lyseon lukiosta ja pääkirjastolta vuonna 2021. Kuopion kaupunki osallistui kampanjaan jo kymmenettä kertaa. Kuopion kaupunki halusi myös haastaa yrittäjät ja yhteisöt mukaan tapahtumaan.

Ilmoita Earth Hour -tapahtuma

Sammutatteko valot, vietättekö kasvisruokatuokion, järjestättekö etäpalaverin luonnon helmassa vai rentoudutteko WWF:n Luontoliven parissa?

Miten osallistutte Earth Houriin?

Ilmoita Earth Hour -tapahtuma

Tutustu Earth Hour -oppaaseen