EMU Growth Partnersilla panostetaan vastuullisuuteen ja yhteisöllisyyteen

EMU Growth Partners on noin 120 työntekijän tilitoimisto, joka tarjoaa asiakkailleen perinteisten kirjanpito- ja palkanlaskentapalveluiden lisäksi monipuolisia asiantuntijapalveluita, kuten laki-, HR- ja talousjohtamisen tukea sekä vastuullisuuspalveluita. EMUlaiset panostavat yrityksen pitkäjänteiseen vastuullisuustyöhön ja osana tätä työpaikka on saanut WWF Green Office -merkin vuonna 2020.

Vastuullisuustyö on yhä tärkeämpää myös pk-yrityksissä. Tämä on huomattu myös EMUlla, jossa oman liiketoiminnan vaikutuksia ympäröivään maailmaan on pyritty tunnistamaan ja vastuullisuustyötä kehitetään koko ajan eteenpäin. Apuna työssä on ollut muun muassa WWF Green Office -järjestelmä.

Miten ympäristövastuu liittyy taloushallintoon?

EMUlla on oma vastuullisuussolu, joka koostuu moninaisista asiantuntijoista. Tiimissä on edustettuna HR, IT, markkinointi, taloushallinto ja johtoryhmä. Lisäksi mukana kaksi ulkopuolista vastuullisuuskonsulttia. People and Culture Consultant Anni Villanen on työskennellyt EMUlla muutamia vuosia ja on myös osana vastuullisuustiimiä.

”Vastuullisuus on ollut jo vuosia yrityksemme arvoissa. Vastuullinen liiketoiminta on meille tärkeää, ja olemme juuri saaneet valmiiksi yrityksemme vastuullisuussitoumuksen, johon johto on sitoutunut”, hän taustoittaa.

Vastuullisuustyö näkyy konkreettisesti EMUn arjessa strategian, viestinnän ja henkilöstön aktivointitempausten kautta. Sosiaalinen ja taloudellinen vastuu korostuvat asiantuntijayrityksen oleellisimpina teemoina, mutta ympäristöä ei voi unohtaa.

”Tietosuoja on esimerkiksi tärkeää meille, sillä käsittelemme paljon arkaluonteista tietoa kirjanpidossa ja palkanlaskennassa. Ympäristövastuuta täytyy vielä painottaa ihmisille, koska se ei tule ensimmäisenä mieleen, kun ajattelee vastuullisuutta yrityksemme tarjoamien palveluiden kautta. Silti pidämme ympäristönäkökulmia aktiivisesti esillä ja pohdimme jatkuvasti uusia tapoja kertoa niistä. Tämä on yksi tavoitteemme myös WWF Green Office -ympäristöohjelmassamme”, Anni kertoo.

Green Office auttoi alkuun ja tukee myös vastuullisuusstrategiassa

Anni kokee, että WWF Green Office on ollut hyvä työkalu heidän työpaikalleen, koska sen avulla pääse helposti alkuun ympäristötyössä. Ympäristöjärjestelmä auttaa vastaamaan kysymyksiin: mihin suuntaan haluamme lähteä? Mitkä asiat ovat meille oleellisia työstää? Se on myös tuonut hyviä käytänteitä ja säännöllisyyttä esimerkiksi yrityksen vuosittaiseen raportointiin.

”Kun lähdimme havittelemaan WWF Green Office -merkkiä, niin työ vaati aluksi enemmän ponnisteluita. Kun perusteet saatiin kuntoon, työtä on ollut helppo jatkaa osana arkea. Green Officesta saa selkeät tavat toimia ja monipuolisen muistilistan ympäristötyölle. Lisäksi siitä on pystynyt ammentamaan uusia ideoita. Toimistomme esimerkiksi muutti hiljattain ja halusimme toimia Green Officen muutto-oppaan mukaisesti”, Anni kertoo kokemuksistaan.

Sen lisäksi, että ympäristöjärjestelmä auttaa vastuullisuustyössä alkuun, siitä saa Annin mukaan rakennetta myös organisaation laajempaan vastuullisuusstrategiaan: “Green Officesta on ollut apua myös vastuullisuusstrategiamme työstämisessä, jota päivitämme juuri vastuullisuuskonsulttien tukemana. Työ on vielä kesken, mutta strategia on linjassa niiden tavoitteiden ja toimenpiteiden kanssa, joita olemme Green Officenkin avulla aiemmin tehneet.”

Kilpailuhenkinen työyhteisö innostuu ympäristötempauksista

EMUlaiset ovat Annin mukaan kilpailuista ja tempauksista innostuvaa porukkaa. WWF:n Earth Hour, Roskapäivä ja Lihaton lokakuu ovatkin löytäneet paikkansa EMUlaisten vuosittaisessa tapahtumakalenterissa.

”Olemme saaneet Green Officesta paljon inspiraatiota erilaisiin ympäristöystävällisiin tempauksiin. Järjestämme vuosittain Roskapäivän työajalla ja olemme hyödyntäneet Roskapäivä -sometilin vaikuttajaa Einoa siinä. Hän on tullut Helsingin toimistollemme välineidensä kanssa ja olemme keränneet toimiston läheisyydestä roskia porukalla. Turun toimistolla työkaverit ovat toteuttaneet saman omatoimisesti Ruissalossa, ja he ovat saaneet välineensä Turun kaupungilta”, hän kertoo.

Lisäksi osa EMUlaisista on viettänyt Lihatonta lokakuuta, ja lokakuussa järjestetty henkilöstön aamupala oli lihaton. Lihattoman lokakuun aikana EMUlaiset kokosivat yhteen myös lempikasvisruokareseptit: ”olemme pyytäneet henkilöstöä jakamaan omia kasvisreseptisuosikkejaan, joka on mahdollistanut inspiroitumisen toisiltamme. Olemme koostaneet niistä EMUlaisten oman kasvisruokakirjasen, jota myös asiakkaamme ovat voineet tilata itselleen.”

EMUlaiset pitivät maaliskuussa myös oman WWF Earth Hour -tunnin keskiviikkona keskellä työpäivää lauantain sijaan. Se ajoitettiin lounasaikaan, jolloin kaikkien piti sammuttaa laitteet ja energialähteet niin toimistolla kuin etätöissä. Työyhteisöä kannustettiin lämmittämään ruoka etukäteen ja nauttimaan lounas rauhassa, esimerkiksi kirjaa lukien tai ulkoilmasta nauttien.

WWF Green Office -merkki kiinnostaa niin asiakkaita kuin työnhakijoita

EMUlla ollaan huomannut, että uudet asiakkaat kysyvät yhä useammin myyntitilanteissa sitä, miten EMU ottaa vastuullisuuden huomioon.

”Niissä tilanteissa voimme kertoa, että työpaikaltamme löytyy WWF Green Office -merkki. WWF:n ympäristöjärjestelmä tuo vaikuttavuutta. Etenkin isommat EU:n sääntelyn alla toimivat yritykset vaativat tänä päivänä, että myös heidän sidosryhmien täytyy toimia vaatimusten mukaisesti. Pystymme läpinäkyvästi vastaamaan tähän mm. Green Office -merkillämme”, Anni iloitsee.

Merkin lisäksi EMU on hyödyntänyt myös Green Officen viestintämateriaaleja sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä. Myös WWF Green Officen järjestämät asiakastapahtumat koetaan kiinnostaviksi.

”Rekrytoinneissa uudet työnhakijat saattavat kysyä yrityksemme vastuullisuustyöstä ja silloinkin on hienoa mainita, että työpaikaltamme löytyy Green Office. Erilaiset sidosryhmät ovat siis kiinnostuneita yrityksen vastuullisuustyöstä ja kaipaavat vahvistusta sille, että otamme aidosti ympäristön ja ilmaston huomioon työpaikallamme”, Anni toteaa havainnoistaan.

Hän myös kannustaa muita pk-yrityksiä tutustumaan Green Officeen silloin, kun yrityksessä harkitaan sopivaa ympäristöjärjestelmää. Hän on suositellut sitä itsekin esimeriksi asiakkaalleen, joka kaipasi tukea työpaikkansa vastuullisuusasioissa.

”Omakohtaiset kokemukseni ovat niin positiivisia, että mieluusti suosittelen WWF Green Office -ympäristöjärjestelmää myös muille. Sen etuina ovat selkeys, helppous ja WWF:n tunnistettava brändi. Lisäksi Green Officen asiakasviestintä on selkeää ja asiakasjärjestelmästä löytyy monipuolisesti materiaaleja eri vastuullisuustyön tarpeisiin.”

Teksti: Sara Salo

Kaivataanko sinun pk-yrityksessä apua ympäristötyössä? Jätä yhteystietosi alle, niin olemme sinuun yhteydessä. Keskustelu ei vielä sido sinua mihinkään.