joulukeräyksen pääkuva mobiili

WWF:n joulukeräys suomalaiselle luonnolle

Suomen luonto on antanut meille paljon, sukupolvesta toiseen. Nyt se tarvitsee apuamme enemmän kuin koskaan. Anna joululahja luonnolle.

”Isän kanssa haettiin joulukuusi aina yhdessä metsästä.”
– Leila, 76

Luonto on meille suomalaisille tärkeä. Saamme voimaa vesistämme, iloitsemme lumesta ja jäästä. Järvissä ja Itämeressä uidaan ja talvella jäillä luistellaan. Metsä on tarjonnut suojaa, syötävää ja saunavihtoja – sekä kullanarvoisia lapsuusmuistoja. Valkea joulu ja kuusen loiste tuovat joulun tunnelman.

Tulevien sukupolvien joulu näyttää kuitenkin erilaiselta. Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät jo. Kuuset väistyvät lehtipuiden tieltä ja musta joulu on tuttu ilmiö. Tulevaisuudessa järvien jää on ohuempaa ja lauhat talvet lisääntyvät. Metsistämme vain muutama prosentti on vanhaa luonnonmetsää ja rakas Itämeri on yksi maailman saastuneimmista meristä. Suomen luonto tarvitsee hyväntekijöitä enemmän kuin koskaan.

Haastamme kaikki yksityishenkilöt ja yritykset mukaan keräykseen Suomen luonnon hyväksi.​

Yrityksen joululahjoitus

Lahjoita

Yksityishenkilön joululahjoitus

Lahjoita

Suomen luonto tarvitsee hyväntekijöitä

”Perheemme joulu ilman lumista metsää ei olisi sama asia.”
– Theo, 16

Yritys- ja yksityislahjoittajien tuella suojelemme luonnon monimuotoisuutta, autamme Itämerta ja taistelemme ilmastonmuutoksen vaikutuksia vastaan.

Katso alta, miksi suomalainen luonto on kipeästi avun tarpeessa.

Mitä joululahjoituksellasi saadaan aikaan?

• Torjumme ilmastonmuutoksen vaikutuksia

Vaikutamme ilmastopolitiikkaan EU:ssa ja Suomessa, järjestämme maailman suurimman ilmastotapahtuman Earth Hourin ja edistämme teollisuuden vähähiilisiä ratkaisuja.

• Edistämme Itämeren suojelua monin tavoin

Torjumme rehevöitymistä mm. rakentamalla kosteikkoja, vaikutamme meripolitiikkaan EU:ssa ja Suomessa, autamme Itämeren eläinlajeja ja varaudumme öljyonnettomuksiin.

• Suojelemme Suomen metsiä

Vaikutamme poliittiseen päätöksentekoon ja vaadimme suojelualueiden laajentamista. Edistämme ekologisesti kestävää metsätaloutta ja autamme metsänomistajia turvaamaan luonnon monimuotoisuutta.

• Autamme lajeja sopeutumaan vähälumisiin talviin

Saimaannorppa on hyvä esimerkki lajista, joka kärsii vähälumisista, lauhoista talvista. Se tarvitsee lunta ja jäätä pesänrakennukseen. Kolaamme apukinoksia norpille joka talvi ja tuemme Itä-Suomen yliopiston norppatutkimusta, jonka kautta mm. kehitetään keinopesiä.

• Ennallistamme eli palautamme luontoa lähemmäs alkuperäistä tilaansa

Poistamme turhia patoja ja muita virtavesien esteitä uhanalaisten vaelluskalojen ja muiden lajien suojelemiseksi. Ennallistamme suomalaisia perinneympäristöjä järjestämällä talkooleirejä niiden kunnostamiseksi.

Tutustu yritysten joululahjoittamiseen ja viestintäpaketteihin

Valitse lahjoituskohteeksi Itämeri, ilmastonmuutoksen torjunta, saimaannorppa tai koko Suomen luonto. Kiitoksena tuesta saat viestintäpaketit, joilla toivotat hyvää joulua ja kerrot yrityksesi arvoista.
Lahjoita yrityksenä

Yksityishenkilönä voit auttaa monella tapaa – katso vaihtoehdot

Lahjoita ja lataa joulukortteja, autat Suomen luontoa ja muistat ystäviäsi kauniilla tervehdyksillä. Voit myös tehdä kertalahjoituksen tai hankkia läheisellesi kummiuden lahjaksi.
Lahjoita yksityishenkilönä

Käytämme varoja vastuullisesti

Lahjoitetuista varoista vähintään 70 % käytetään suoraan suojelutyöhön. Enintään 30 % käytetään raportointiin, hallintoon ja varainhankintaan, jotta pitkäjänteinen suojelutyömme voi jatkua.

Emme vastaanota lahjoituksia yrityksiltä, joiden toiminta on ristiriidassa suojelutavoitteidemme kanssa. Näitä ovat esimerkiksi aseteollisuus, tupakkateollisuus sekä yritykset, joiden liiketoiminta keskittyy fossiilisiin polttoaineisiin tai ydinvoimaan. Tutustu WWF:n vastuullisuuteen.