Norppaa ei jätetä

On kunnia-asia meille suomalaisille pelastaa saimaannorppa sukupuutolta.

Liity erittäin uhanalaisen saimaannorpan kummiksi ja olet mukana suojelemassa yhtä maailman uhanalaisimmista hylkeistä. Emme anna sen hävitä, sillä jos se häviää Saimaalta, se häviää koko maailmasta.

Sinua tarvitaan!

Luonnonsuojelu on kestävyyslaji, joten sinä säännöllisenä tukijana eli kummina olet todella tärkeä. Jokainen euro tulee tarpeeseen ja se kohdistetaan tehokkaasti sinne, missä avun tarve on suurin.
(Lisätietoa: wwf.fi/vuosikertomus)

Liity saimaannorppa-kummiksi nyt! Kiitos, että välität.

• Saimaannorppia on 360

Ihminen on norpan ainoa
    vihollinen ja paras ystävä

Luonnonsuojelu on kestävyyslaji, missä säännölliset tukijat eli kummit antavat norpalle tulevaisuuden. WWF on suojellut saimaannorppaa jo vuodesta 1979 ja sen jälkeen kanta on yli tuplaantunut. Välitavoitteena on nostaa kanta 400 yksilöön vuoteen 2025 mennessä. Se poistaisi välittömän sukupuuton uhan.

• Katso video jäälle syntyneestä kuutista nimeltään Valavatus.

Tämä poikkeuksellisen onnekas ja sisukas kuutti selviytyi ilman lumipesän suojaa. Videot: Juha Taskinen.

• Ilmastonmuutoksen uhri

Norppa tarvitsee jäätä ja lunta

Helmikuussa norppa rakentaa pesän jäälle ja synnyttää yhden poikasen. Kuutti tarvitsee suojakseen lumipesän, muuten se menehtyy. Jos lunta ei sada tarpeeksi, kolaamme apukinoksia pesänrakennusmateriaaliksi. Teemme myös työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

• Herkkä häiriöille

Hyss, hyss... pesärauha on julistettu

WWF julistaa joka vuosi helmikuun alussa norpan pesärauhan. Silloin ihmiset tietävät välttää metelöimistä luotojen ja saarien rantojen lähellä.

• Tutkimuksiin perustuvat ratkaisut

Tunnemme norpat

Rahoitamme Itä-Suomen yliopiston norppatutkimusta. Saadun tiedon perusteella pystymme tekemään oikeita suojeluratkaisuja ja toimimaan asiantuntijoina saimaannorpan suojelua koskevien päätösten valmistelussa. Osallistumme jokavuotiseen norppalaskentaan ja tiedotamme norppakannan tilasta.

• Liikutko vesillä ja kalastat?

Ota avuksesi WWF:n Norppakartta

Pahin uhka saimaannorpalle on hukkuminen kalanpyydyksiin. Erityisesti nuoret norpat ovat suuressa vaarassa kuolla kalaverkkoihin ja vääränlaisiin katiskoihin. Eräs tärkeimmistä suojeluvoitoista on kalastuksen rajoittaminen Saimaalla. Norppakartta-sovelluksella paikannat itsesi kätevästi suhteessa rajoitusalueisiin: norppakartta.wwf.fi

• Mitä kummi saa?

Kummina saat WWF-tukijalehden neljä kertaa vuodessa, Panda-pinssin, infokirjeen, kutsuja tukijatapahtumiin ja muita etuja, kuukausittaisen sähköisen uutiskirjeen sekä paljon hyvää mieltä.

Tue työtämme. Liity kummiksi