Earth Hour partiossa – kahdeksan vinkkiä

Viidessätoista vuodessa WWF:n Earth Hour on kasvanut valojen sammuttamisesta maailmanlaajuiseksi kansanliikkeeksi, joka toimii ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja luonnon puolustamiseksi. Tänä vuonna näytetään valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta ja annetaan tunti luonnolle. Tervetuloa mukaan inspiroitumaan, jakamaan ja vaikuttamaan! Tässä kahdeksan esimerkkiä siihen, miten partiossa voi viettää Earth Houria.

Tiesitkö, että...

Earth Hour -oppaasta löydät lisää hyödyllistä tietoa.

Tunti luonnolle

Earth Hour on täydellinen hetki pysähtyä pohtimaan yhteisen maapallomme tulevaisuutta. Tänä vuonna Earth Houria viettäviä ihmisiä pyydetään antamaan tunti luonnolle. Mitä sinä juuri sinä haluaisit tehdä yhden tunnin ajan? Kokkaisitko ystäville tai perheelle ympäristöystävällistä ruokaa, lähtisitkö lähiluontoon katsomaan kuinka monta erilaista lintulajia bongaat tunnissa tai vaihtaisitko autokyydin pyöräilyyn? Ehkä opettelette lisää kestävästä elämäntavasta ja jaatte tietoa eteenpäin. Vai voisitteko kannustaa lippukuntaanne hankkimaan Kestävästi partiossa -tunnuksen? Tunnin luonnolle voi antaa täällä.

Valomerkki luonnon puolesta

Näyttäkää valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta sammuttamalla tarpeettomat valot. Retkellä tai partiokokouksessa voi pitää jonkin ohjelman kynttilän tai lyhdyn valossa. Jos yhteen kokoontuminen on mahdollista, pimeässä on kiva leikkiä erilaisia pimeäleikkejä, kuten pimeäpiilosta, majakkaa tai varjostusleikkejä. Pimeällä ulos voi virittää vaikkapa ympäristöaiheisen heijastinmaastiksen. Voitte myös osallistua valomerkkiin  kotona ja ehkä jakaa yhteisen tuokion kynttilänvalossa videopuhelun välityksellä.

Muistathan myös kertoa ryhmäläisille, miksi valot sammutetaan: Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa yhteisen planeettamme tilasta päättäjille.

Lahja kaverille luonnosta

Jotta luontoa haluaa suojella, kannattaa pysähtyä ihmettelemään sen kauneutta. Menkää ryhmän kanssa ulos etsimään kauniita, hauskoja tai yllättäviä asioita. Jokainen voi etsiä toiselle ryhmän jäsenelle lahjan lähiympäristöstä ja antaa sen. Lahja voi olla jotakin käsin kosketeltavaa tai esimerkiksi kaunis maisema. Luontolahjan voi antaa myös etänä ottamalla siitä valokuvan ja lähettämällä sen lahjansaajalle viestinä.

Selvitä pelaamalla pallon paras ruoka

Millainen ruoka on hyväksi planeetalle ja maistuu myös hyvältä? Se selviää pelaamalla Pallon paras ruoka -korttipeliä. Peli sopii loistavasti ohjelmaksi tarpojien ja samoajien kokoukseen tai retkelle. Tulosta pelikortit itse tai tilaa korttipakka maksutta WWF:ltä.

Tulosta Pallon paras ruoka -pelikortit.

Silakoita nuotiolla

Ympäristövastuullinen ruokailija syö lähinnä kasvisruokaa ja kotimaista, kestävästi pyydettyä kalaa. Kokeilkaa valmistaa jotakin uutta kasvis- tai kalaruokaa nuotiolla. Maukkaita reseptejä ovat esimerkiksi halstratut silakat ja perunanyytit tai chilimaustetut bataatit tahinikastikkeella. Jälkimmäiset onnistuvat helposti myös nuotiolla foliokääreessä, vaikka ohjeen mukaan ruoka onkin tarkoitettu uunissa valmistettavaksi.

Jos yhdessä kokkaaminen ei onnistu, voitte kokeilla perheen kanssa kotona kasvisreseptejä ja jakaa makukokemukset, kun tapaatte ryhmän kanssa.

Halstratut silakat ja perunanyytit

Chilimaustetut bataatit tahinikastikkeella

Katso myös WWF Nuorten reseptit!

Panda-merkistä tekemistä retkelle

Joko teidän lippukuntanne sudenpennut ja seikkailijat ovat suorittaneet WWF:n ja partiolaisten yhteisen Panda-merkin? Vielä tämän vuoden ajan suoritettavissa oleva merkki tarjoaa monipuolisia aktiviteetteja luonnon monimuotoisuuteen liittyen. Ja vaikka merkki jo komeilisi partiopaidan hihassa, kannattaa suoritusvinkit vilkaista uudestaan läpi, sillä niistä riittää tekemistä useammallekin retkelle. Muista: monimuotoinen luonto on paras liittolaisemme ilmastonmuutosta vastaan!

Panda-merkki löytyy täältä.

Meditaatio-matka luonnon monimuotoisuuteen

Miltä maailma näyttää muiden lajien silmin? Meriajokas, ahma ja monet muut lajit pääsevät ääneen Matka luonnon monimuotoisuuteen -kuunnelman aikana. 12 minuutin pituinen kuunnelma sopii retken tai partiokokouksen iltahiljentymiseen kaikille partion ikäluokille. Sen voi kuunnella myös yhdessä etäyhteydellä.

Matka luonnon monimuotoisuuteen -kuunnelma

Kerro kaverille!

Ilmastonmuutosta tai luonnon köyhtymistä ei kukaan voi ratkaista yksin, vaan sen selättämiseen tarvitaan kaikkien ihmisten yhteistyötä. Voitte kannustaa myös muita mukaan kertomalla tavastanne osallistua Earth Houriin. Earth Houriin liittyvässä viestinnässä voitte hyödyntää muun muassa Earth Hour -julisteita ja somekuvia, jotka löydät materiaalipankistamme.

Ilmoittakaa lippukuntanne mukaan tapahtuman osallistujaksi täällä.

Jakakaa myös Instagramissa tai Twitterissä postaus partiokokouksesta tai retkeltä. Lisätkää postaukseen mukaan hashtagit #EarthHour ja #tuntiluonnolle. Kertokaa osallistumisestanne myös meille merkitsemällä postaukseen @wwfsuomi.

Ilmoita Earth Hour -tapahtuma

Sammutatteko valot, vietättekö kasvisruokatuokion, järjestättekö etäpalaverin luonnon helmassa vai rentoudutteko WWF:n Luontoliven parissa?

Miten osallistutte Earth Houriin?

Ilmoita Earth Hour -tapahtuma

Materiaalipankki organisaatioille

Tämän sivun materiaalit ovat vapaasti käytettävissä Earth Hour -tapahtumien markkinoinnissa ja jakamisessa niin henkilöstölle kuin asiakkaille. Löydät täältä logoja, julisteita, somessa jaettavia kuvia ja paljon muuta.

Tutustu materiaaleihin

Materiaalipankki organisaatioille