Earth Hour partiossa – kahdeksan vinkkiä

Reilussa kymmenessä vuodessa WWF:n Earth Hour on kasvanut valojen sammuttamisesta maailmanlaajuiseksi kansanliikkeeksi, joka toimii ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja luonnon puolustamiseksi. Tänä vuonna näytetään valomerkki koko planeetan puolesta ja tehdään lupauksia luonnon hyväksi. Tervetuloa mukaan inspiroitumaan, jakamaan ja vaikuttamaan! Tässä kahdeksan esimerkkiä siihen, miten partiossa voi viettää Earth Houria.

Tiesitkö, että...

Earth Hour -oppaasta löydät lisää hyödyllistä tietoa.

Lupaus planeetalle

Earth Hour on täydellinen hetki pysähtyä pohtimaan yhteisen planeettamme tulevaisuutta. Tänä vuonna Earth Houria viettäviä ihmisiä pyydetään tekemään lupauksia luonnon puolesta. Minkälaisen lupauksen te yhdessä tai yksittäin haluaisitte tehdä luonnolle? Lupaisitteko syödä enemmän kasvisruokaa kotona, retkillä ja leireillä tai liikkua lyhyet matkat kävellen tai pyörällä? Ehkä opettelette lisää kestävästä elämäntavasta ja jaatte tietoa eteenpäin. Vai voisitteko kannustaa lippukuntaanne hankkimaan Kestävästi partiossa -tunnuksen? Lupauksen voi käydä jättämässä täällä ja lisätietoa valmiista lupausehdotuksistamme voi lukea täällä. Tapahtuman jälkeen kokoamme kaikki lupaukset yhteen ja viestimme niistä Suomen päättäjille.

Valomerkki planeetan puolesta

Näyttäkää valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta sammuttamalla tarpeettomat valot. Retkellä tai partiokokouksessa voi pitää jonkin ohjelman kynttilän tai lyhdyn valossa. Jos yhteen kokoontuminen on mahdollista, pimeässä on kiva leikkiä erilaisia pimeäleikkejä, kuten pimeäpiilosta, majakkaa tai varjostusleikkejä. Pimeällä ulos voi virittää vaikkapa ympäristöaiheisen heijastinmaastiksen. Voitte myös osallistua valomerkkiin kukin kotona ja ehkä jakaa yhteisen tuokion kynttilänvalossa videopuhelun välityksellä.

Muistathan myös kertoa ryhmäläisille, miksi valot sammutetaan: Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa yhteisen planeettamme tilasta päättäjille.

Lahja kaverille luonnosta

Jotta luontoa haluaa suojella, kannattaa pysähtyä ihmettelemään sen kauneutta. Menkää ryhmän kanssa ulos etsimään kauniita, hauskoja tai yllättäviä asioita. Jokainen voi etsiä toiselle ryhmän jäsenelle lahjan lähiympäristöstä ja antaa sen. Lahja voi olla jotakin käsin kosketeltavaa tai esimerkiksi kaunis maisema. Luontolahjan voi antaa myös etänä ottamalla siitä valokuvan ja lähettämällä sen lahjansaajalle viestinä.

Pelaamalla selville pallon paras ruoka

Millainen ruoka on hyväksi planeetalle ja maistuu myös hyvältä? Se selviää pelaamalla Pallon paras ruoka -korttipeliä. Peli sopii loistavasti ohjelmaksi tarpojien ja samoajien kokoukseen tai retkelle. Tulosta pelikortit itse tai tilaa korttipakka maksutta WWF:ltä.

Tulosta Pallon paras ruoka -pelikortit.

Silakoita nuotiolla

Ympäristövastuullinen ruokailija syö lähinnä kasvisruokaa ja kotimaista kalaa. Kokeilkaa valmistaa jotakin uutta kasvis- tai kalaruokaa nuotiolla. Maukkaita reseptejä ovat esimerkiksi halstratut silakat ja perunanyytit tai chilimaustetut bataatit tahinikastikkeella. Jälkimmäiset onnistuvat helposti myös nuotiolla foliokääreessä, vaikka ohjeen mukaan ruoka onkin tarkoitettu uunissa valmistettavaksi.

Jos yhdessä kokkaaminen ei etäaikana onnistu, voitte kokeilla perheen kanssa kotona kasvisreseptejä ja jakaa makukokemukset, kun tapaatte ryhmän kanssa.

Halstratut silakat ja perunanyytit

Chilimaustetut bataatit tahinikastikkeella

Katso myös WWF Nuorten reseptit!

Panda-merkistä tekemistä retkelle

Joko teidän lippukuntanne sudenpennut ja seikkailijat ovat suorittaneet WWF:n ja partiolaisten yhteisen Panda-merkin? Vielä tämän vuoden ajan suoritettavissa oleva merkki tarjoaa monipuolisia aktiviteetteja luonnon monimuotoisuuteen liittyen. Ja vaikka merkki jo komeilisi partiopaidan hihassa, kannattaa suoritusvinkit vilkaista uudestaan läpi, sillä niistä riittää tekemistä useammallekin retkelle. Muista: monimuotoinen luonto on paras liittolaisemme ilmastonmuutosta vastaan!

Panda-merkki löytyy täältä.

Meditaatio-matka luonnon monimuotoisuuteen

Miltä maailma näyttää muiden lajien silmin? Meriajokas, ahma ja monet muut lajit pääsevät ääneen Matka luonnon monimuotoisuuteen -kuunnelman aikana. 12 minuutin pituinen kuunnelma sopii retken tai partiokokouksen iltahiljentymiseen kaikille partion ikäluokille. Sen voi kuunnella myös yhdessä etäyhteydellä.

Matka luonnon monimuotoisuuteen -kuunnelma

Kerro kaverille!

Ilmastonmuutosta tai luonnon köyhtymistä ei kukaan voi ratkaista yksin, vaan sen selättämiseen tarvitaan kaikkien ihmisten yhteistyötä. Voitte kannustaa myös muita mukaan kertomalla tavastanne osallistua Earth Houriin. Earth Houriin liittyvässä viestinnässä voitte hyödyntää muun muassa Earth Hour -logoa, julisteita, infograafeja ja kampanjakuvia (© Laura Karlin / WWF). Jos kaipaatte toisenlaisia kuvia tai isompia kuvia, ottakaa rohkeasti yhteyttä meihin.

Ilmoittakaa lippukuntanne mukaan tapahtuman osallistujaksi täällä.

Jakakaa myös Instagramissa tai Twitterissä postaus partiokokouksesta tai retkeltä. Lisätkää postaukseen mukaan hashtagit #EarthHourSuomi, #EarthHour ja #pandapartiossa. Kertokaa osallistumisestanne myös meille merkitsemällä postaukseen @wwfsuomi.