Vinkit osal­lis­tu­mi­seen verkossa

Koronaviruksen (COVID-19) levitessä ymmärrämme hyvin, ettei kaikkialla ole sopivaa järjestää yleisötapahtumaa. Seuraattehan asian tiimoilta THL:n ja hallituksen ohjeistusta. Tällä hetkellä on kiellettyä järjestää yli kymmenen hengen julkisia kokoontumisia. Ihmisten terveys ja hyvinvointi on myös meille etusijalla.

Yritykset, oppilaitokset ja yhteisöt voivat edelleen osallistua Earth Houriin. Live-tapahtuman sijaan voi osallistua sammuttamalla tai himmentämällä Earth Hourin ajaksi esimerkiksi mainos- ja julkisivuvalaistuksen tai järjestämällä virtuaalitapahtuman.

Kokosimme niin yrityksille kuin yksityishenkilöille sopivia vinkkejä turvallisen Earth Hourin viettoon.

Järjestä Facebook- tai Instagram-live

Facebook ja Instagram tarjoavat oivan kanavan järjestää pienimuotoinen virtuaalitapahtuma. Ohjelmana voi olla esimerkiksi ilmasto- tai luontoaiheinen tietoisku, paneelikeskustelu, väittely tai tietovisa. Tässä esimerkiksi yksi englanninkielinen ilmastovisa. Jos sinulla oli bändi tilattuna yleisötapahtumaan, kysy voisivatko he esiintyä virtuaalitapahtumassa esimerkiksi akustisesti.

Kirjoita blogiteksti tai kuvaa video

Kerro, miten ympäristövastuullisuus näkyy teidän työpaikallanne, millaisia ilmastotekoja olet omassa arjessasi tehnyt tai mitä monimuotoinen luonto sinulle merkitsee. Kirjoita blogiteksti tai kuvaa video ja jaa ajatuksesi sosiaalisessa mediassa hastagilla #EarthHourSuomi.

Kokkaa kasvisruokaa

Poimi reseptipankistamme sinua houkutteleva kasvisruoka ja kokkaa se. Ota kokkaustuokiosta ja annoksesta kuva tai video ja jaa se sosiaalisessa mediassa #EarthHourSuomi #vähemmänlihaa. Nauti ruoka esimerkiksi led-kynttilöiden valossa.

Mene luontoon

Tee kävely meren rannalla, metsässä tai läheisessä puistossa. Hengitä syvään ja hiljenny hetkeksi. Mitä ajatuksia maisema sinussa herättää? Mikä sinulle on luonnossa parasta? Jos haluat, kerro ajatuksistasi myös muille sosiaalisessa mediassa ja meille @wwfsuomi.

Jaa tietoa

Earth Hour -sivulla on kuvia, videoita ja infograafeja, joita voit käyttää vapaasti. Materiaalien avulla voit jakaa tietoa ja pohdintoja ilmastonmuutoksesta ja luonnon monimuotoisuudesta. Kampanjasivulta löytyy myös tietoa esimerkiksi ruuantuotannon ilmasto- ja ympäristövaikutuksista. Täältä voit lukea lisää, miten ilmastonmuutos vaikuttaa Suomeen.

Osallistu Earth Hour -tapahtumaan Facebookissa

WWF Suomella on myös Earth Hour -tapahtuma Facebookissa. Osallistu siihen! Saat vinkkejä, voit osallistua keskusteluun ja jakaa siellä myös oman Earth Hour -tuokiosi.

Hyvinvoiva luonto on meidän kaikkien paras turva nyt ja tulevaisuudessa. Luonto tarjoaa meille kaiken mitä tarvitsemme: ruokaa, vettä, raaka-aineita ja happea. Ympäristön tilalla on merkitystä ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen. Earth Hourissa ei ole kyse vain valojen sammuttamisesta. Siinä on kyse globaalista kansanliikkeestä ja yhteishengestä ilmasto- ja ympäristökriisin ratkaisemiseksi, mistä lopulta meidän kaikkien hyvinvointi ja tulevaisuus riippuu.