Tietoa tapahtumasta

Earth Hour on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma, jossa jokainen voi puolustaa luontoa ja hillitä ilmastonmuutosta – puhua yhteisen planeettamme puolesta.

Mikä WWF:n Earth Hour?

Earth Hour on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä maailmanlaajuinen tapahtuma, johon kaikki voivat osallistua. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta sammuttamalla turhat valot. Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä. Earth Hour ei siis ole sähkön- tai energiansäästötempaus. Earth Houria vietetään tänä vuonna lauantaina 27.3.2021 kello 20.30–21.30.

Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuonna 2020 maailmanlaajuisessa tapahtumassa oli mukana yhteensä ennätykselliset 190 maata ja maantieteellistä aluetta. Viime vuonna nähtiin ensimmäinen lähes täysin verkkoon painottunut Earth Hour. Verkossa tapahtuman viestit levisivät vilkkaasti, kun Earth Houriin liittyvät päivitykset keräsivät somessa huimat 4,7 miljardia näyttökertaa.

Yhdessä voimme vaikuttaa

Ihmiskunnalla on ratkaistavanaan kaksi itse aiheutettua suurta ympäristö­ongelmaa, ilmastonmuutos ja luonnon köyhtyminen. Niiden välillä on kohtalonyhteys: Ilmastonmuutos pahentaa luonnon ahdinkoa, ja luonnon hävittäminen lämmittää ilmakehää. Koska ongelmat liittyvät vahvasti toisiinsa, on ne myös ratkaistava yhdessä.

Ihmisten aikaansaama ilmastonmuutos on niin voimakas, että luonnolla on vaikeuksia sopeutua muutoksiin. Äärimmäiset sääilmiöt, napa-alueiden sulaminen ja ilmastonmuutoksen aiheuttama kuumuus ja kuivuus hankaloittavat jo nyt sekä ihmisten että eliöiden elämää. Suomessa ilmastonmuutos on jo lisännyt haitallisia vieraslajeja, hankaloittanut esimerkiksi naalin, saimaannorpan ja lohikalojen elämää sekä vaikuttanut Itämeren rehevöitymiseen.

Samaan aikaan luonto köyhtyy ennen näkemätöntä vauhtia. Käynnissä on kuudes sukupuuttoaalto, jonka taustalla on niin ikään ihminen. Luonnonvarojen ylikulutus on johtanut merkittäviin muutoksiin elinympäristöissä. Jopa 75 prosenttia maapallon jäättömästä maa-alasta on ihmisen merkittävästi muokkaamaa. Suurin osa meristä on saastuneita, ja yli 85 prosenttia arvokkaista kosteikoista on kadonnut.

Alkanut vuosi on luonnolle ja ilmastolle merkittävä. Maailman johtajat kokoontuvat yhteen kansainvälisiin huippukokouksiin, joissa he päättävät toimista ilmastokriisin ratkaisemiseksi ja luonnon köyhtymisen pysäyttämiseksi. Pyrimme kirittämään päättäjiä kohti vaikuttavia päätöksiä. Sen lisäksi hillitsemme ilmastokriisiä muun muassa edistämällä uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden ratkaisuja sekä torjumalla metsäkatoa. Kaikki nämä ratkaisut auttavat myös luontoa. Luonnon köyhtymistä estämme myös suojelemalla lajeja ja niiden elinympäristöjä, ennallistamalla luontoa, auttamalla ihmisiä ja eläinlajeja sopeutumaan ilmastonmuutokseen sekä edistämällä kestäviä ruokavalintoja. Yhdessä olemme voimakkaampia!

Yritys, yhteisö tai organisaatio, tule mukaan!

Kannustamme yrityksiä, yhteisöjä ja muita organisaatioita osallistumaan Earth Houriin omilla tempauksillaan. Valojen sammuttamisen lisäksi rohkaisemme korona-aikana järjestämään verkkoon painottuvia tai ulkona järjestettäviä tapahtumia.

Ilmoittaudu mukaan täällä!

Yritys, yhteisö tai organisaatio, tule mukaan!

Tee lupaus planeetalle

Earth Hour on täydellinen hetki pysähtyä pohtimaan yhteisen planeettamme tulevaisuutta. Kuluva vuosikymmen on ratkaiseva koko maapallon hyvinvoinnin kannalta. Päättäjillä on suurin vastuu ilmastonmuutoksen hillitsemisestä ja luonnon köyhtymisen pysäyttämisestä. Mutta voisinko kirittää päättäjiä? Entä voisinko kantaa korteni kekoon muuttamalla jotain omassa käyttäytymisessäni?

Tänä vuonna pyydämme Earth Hourin osallistujia tekemään lupauksen planeetalle. Lupaus voi koskea mitä tahansa elämän osa-aluetta tai arjen tekoa. Se voi liittyä esimerkiksi kulutustottumusten muuttamiseen, äänestyspäätöksen pohdintaan tai omien ajatusmallien tarkasteluun. Keräämme lupauksia Earth Hourin aikaan verkkosivuillamme ja niitä voi jakaa myös somessa hashtagilla #EarthHourSuomi.

Koostamme lupauksista tiiviin yhteenvedon, jonka toimitamme Suomen päättäjille näyttääksemme, mitä suomalaiset ovat valmiita tekemään luonnon ja ilmaston puolesta. Hyödynnämme yhteenvetoa vaikuttamistyössämme myös Earth Hourin jälkeen. Päättäjien on otettava kansalaisten vaatimukset huomioon ja ryhdyttävä pikaisiin toimiin planeetan tilan parantamiseksi.

Ympäristöteko ruokalautasella

Olemme kannustaneet jo useamman vuoden ajan ihmisiä kokeilemaan Earth Hour -iltana kasvisruokaa tai kestävästi pyydettyä tai kasvatettua kalaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa. Planeetan puolesta toimiminen voi olla myös hauskaa ja herkullista! Ehkä ruokavalintojen muuttaminen voisi olla myös osa lupaustasi maapallolle? Nappaa Ideat-osiosta resepti Earth Hour -illalliselle ja tee ympäristöteko ruokalautasella.

Lisätietoa ympäristöystävällisestä ruuasta löydät WWF:n Ruokaoppaasta, Lihaoppaasta ja Kalaoppaasta.

Yhteystiedot

Jos mieleesi herää kysymyksiä tai tarvitset jostain lisätietoa, älä epäröi ottaa yhteyttä!

Earth Hour

Viestinnän asiantuntija