Usein kysytyt kysymykset

Earth Hour on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma, jossa jokainen voi puolustaa luontoa ja hillitä ilmastonmuutosta – puhua yhteisen maapallomme puolesta. Seuraavan kerran Earth Hour järjestetään 25.3.2023.

Mikä WWF:n Earth Hour?

WWF:n Earth Hour on kansainvälinen, maailman laajimmalle levinnyt ympäristötapahtuma, jota vietetään seuraavan kerran 25.3.2023 kello 20.30 – 21.30. Gallupien mukaan noin 1,5 miljoonaa suomalaista ilmaisee vuosittain huolensa ympäristön tilasta osallistumalla Earth Houriin. Tapahtumaan osallistuu myös satoja organisaatioita ympäri maata oppilaitoksista yrityksiin ja kunnista järjestöihin.

Mitä merkitystä valojen sammuttamisella on?

Earth Hour on kasvanut vuosien saatossa valojen sammutuksesta kansanliikkeeksi, jonka tavoite on yhdistää ihmiset ilmasto- ja ympäristökriisin ratkaisemiseksi. Earth Hour innostaa ilmastotekoihin, vahvistaa niin yksilöiden kuin yhteisöjenkin sitoumusta pitää huolta ympäristöstä, lisää yhteishenkeä, osoittaa joukkovoimaa ja luo näin painetta päättäjille ripeisiin ilmastotoimiin sekä luonnon monimuotoisuuden suojeluun.

Valojen sammuttaminen on symbolinen ele, jolla osoitetaan huomio vakavalle asialle: ilmastonmuutoksen kiihtymiselle ja luonnon monimuotoisuuden köyhtymiselle. Kyseessä ei ole sähkön- tai energiansäästötempaus.

Mitä hyötyä Earth Hourista on?

Vuosien aikana Earth Hourin myötävaikutuksella on muun muassa suojeltu meriä ja metsiä eri puolilla maailmaa. Suomessa on vuosien ajan jaettu tietoutta ruokavalintojen ympäristövaikutuksista. Tänä vuonna kannustamme suomalaisia miettimään omia arjen valintojaan ja tekemään lupauksen maapallolle.

Keräämme lupauksia Earth Hourin aikaan somessa ja verkkosivuillamme. Lupauksilla haluamme innostaa suomalaisia tekemään vastuullisempia ja kestävämpiä valintoja omassa arjessaan – syömisestä liikkumiseen ja kuluttamisesta energiankäyttöön.

Päävastuu ympäristönsuojelussa ei voi olla yksilöillä vaan päättäjillä ja talouselämän vaikuttajilla. WWF tekeekin jatkuvaa vaikutustyötä niin poliittisten toimijoiden kuin yritysmaailmankin parissa. Jokaisen yksilön arkisilla teoilla ja pienilläkin muutoksilla on kuitenkin merkitystä. Varsinkin kun ne kertaa sadoilla, tuhansilla ja jopa miljoonilla maailmanlaajuisesti.

Mikä on Earth Hourin historia?

Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin yli kaksi miljoonaa ihmistä osoitti päättäjille huolensa ilmaston puolesta. Suomessa Earth Houria vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Vuosittain valot sammuvat perinteisesti tuhansista tunnetuista maamerkeistä, kuten Sydneyn oopperatalosta, Brandenburgin portista Berliinissä ja Eiffel-tornista Pariisissa.

Vuonna 2022 maailmanlaajuisessa tapahtumassa oli mukana yhteensä 192 maata ja maantieteellistä aluetta. Suomessa tapahtumaan ilmoittautui yli 200 yritystä, kaupunkia, yhteisöä ja organisaatiota. Vuonna 2022 Earth Houriin osallistui Suomessa tavalla tai toisella 1,5 miljoonaa ihmistä (Kantar TNS). Earth Hour on kasvanut symbolisesta eleestä kansanliikkeeksi, jonka tavoitteena on yhdistää ihmiset ilmasto- ja ympäristökriisin ratkaisemiseksi. Yhdessä saamme suurimman vaikutuksen aikaan!

Miten sammutamme valot turvallisesti?

Valojen sammuttaminen kannattaa suunnitella huolellisesti. Aloittakaa keskustelemalla valaistuksesta huolehtivien kiinteistöpäälliköiden ja isännöitsijöiden kanssa. He tietävät parhaiten, mitkä valot valitsemistanne kohteista on mahdollista sammuttaa ja tapahtuuko valojen sammuttaminen manuaalisesti vai rakennusautomaation avulla. Jos mahdollista, valitkaa sellaisia kohteita, joissa rakennusautomaatio huolehtii valojen sammuttamisesta ja sytyttämisestä uudelleen oikeaan aikaan.

Valojen sammuttaminen näyttää mahdollisimman vaikuttavalta, mikäli voitte sammuttaa valitsemistanne kohteista sisä-, julkisivu- ja ulkovalaistuksen. Voitte tarpeen vaatiessa korvata sisätiloista sammuttamanne valot kynttilöillä. Huolehdittehan kuitenkin tällöin paloturvallisuudesta. Led-valot ovat paloturvallinen vaihtoehto sekä kotiin että yleisötilaisuuksiin.

Jättäkää päälle turvallisuuden kannalta tärkeät valot, esimerkiksi ravintolakeittiöiden valaistus, porras- ja turvavalaistus sekä turvakameroilla valvottavien julkisivujen valaistus. Toivomme, että valoja ei ensin sytytetä ja sen jälkeen sammuteta vain Earth Hour -tapahtuman takia.

Yhteystiedot

Jos mieleesi herää kysymyksiä tai tarvitset jostain lisätietoa, älä epäröi ottaa yhteyttä!

Earth Hour

Earth Hour -koordinaattori