Tietoa tapahtumasta

Earth Hour on kaikille avoin ja ilmainen tapahtuma, joka antaa jokaiselle mahdollisuuden tulla mukaan puolustamaan luontoa ja hillitsemään ilmastonmuutosta.

Earth Hour tapahtuma 2017

Ohjeita tapahtuman järjestäjille

Tapahtuman järjestäjän on huolehdittava siitä, että tapahtuma järjestetään turvallisesti eikä siitä aiheudu vaaraa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle. Lue vinkkimme ja vietä turvallinen ja tunnelmallinen Earth Hour!

Earth Hour tapahtuma 2017

Ohjeita tapahtuman järjestäjille

Tee ilmastoteko lautasella

Ruokatietoa

Earth Hourin teemana on Suomessa ruoka. IPCC:n eli hallitusten välisen ilmastopaneelin mukaan 1,5 asteen tavoitteeseen tuskin päästään ilman ruokavaliomuutosta. Muutos tarkoittaa etenkin lihankulutuksen muutosta. Suomessa syödään lihaa yli 80 kiloa henkeä kohden vuodessa, ja ruoka muodostaa viidenneksen hiilijalanjäljestämme, saman verran kuin liikenne. Ilmaston kannalta punaista lihaa tulisi syödä korkeintaan kerran viikossa.

Tee ilmastoteko lautasella

Ruokatietoa

Mikä WWF:n Earth Hour?

Earth Hour on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä maailman suurin ilmastotapahtuma, johon kaikki voivat osallistua. Tapahtuman aikana näytetään valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta sammuttamalla turhat valot. Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista huolensa ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä päättäjille. Earth Hour ei siis ole sähkön- tai energiansäästötempaus. Earth Houria vietettiin tänä vuonna lauantaina 28.3.2020 kello 20.30–21.30.

Tiedotteet

10.3.2020 Maailman suurin ilmastotapahtuma WWF:n Earth Hour puolustaa monimuotoista luontoa

28.3.2020 Valot sammuvat tänään ympäri Suomea WWF:n Earth Hourissa

29.3.2020 Valot sammuivat ympäri maailmaa – Miljoonat ihmiset puolustivat yhteistä planeettaa WWF:n Earth Hourissa

3.4.2020 1,4 miljoonaa suomalaista osoitti huolensa ilmastokriisistä WWF:n Earth Hourissa

Tee ilmastoteko ruokalautasella

Jo viisi vuotta WWF Suomi on kannustanut ihmisiä kokeilemaan Earth Hour -iltana kasvisruokaa tai kestävästi pyydettyä tai kasvatettua kalaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen voi olla myös hauskaa ja herkullista! Nappaa ideat-osiosta resepti Earth Hour -illalliselle ja tee ilmastoteko ruokalautasella.

Lisätietoja ympäristöystävällisestä ruoasta löydät WWF:n Ruokaoppaasta, Lihaoppaasta sekä Kalaoppaasta.

Ilmastokriisiin voi vaikuttaa

Ihmisten aikaansaama ilmastonmuutos on niin äkillinen ja voimakas, että luonnolla on vaikeuksia sopeutua muutoksiin. Äärimmäiset sääilmiöt, napa-alueiden sulaminen ja merenpinnan kohoaminen hankaloittavat jo nyt sekä ihmisten että eliöiden elämää. Vaikka ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat hälyttäviä, voidaan ilmastokriisin ehkäisemiseksi edelleen vaikuttaa.

Keskeinen osa ilmastonmuutoksen vastaista työtämme on poliittisiin päätöksiin vaikuttaminen. Työskentelemme ilmastokriisin hillitsemiseksi myös muun muassa kehittämällä käytännön ratkaisuja uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden lisäämiseksi ja auttamalla ihmisiä ja eläinlajeja sopeutumaan ilmastonmuutokseen sekä Suomessa että kansainvälisissä kenttäkohteissamme.

Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2019 maailmanlaajuisessa tapahtumassa oli mukana yhteensä ennätykselliset 188 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä. Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009.

Yhteystiedot

Jos mieleesi herää kysymyksiä tai tarvitset jostain lisätietoa, niin älä epäröi ottaa yhteyttä!

Earth Hour

Viestinnän asiantuntija