Il­mas­ton­muu­tos

Ilmaston lämpeneminen ihmisen toiminnan seurauksena on yksi suurimmista maailmanlaajuisista kriiseistämme. Se vaikuttaa kielteisesti ihmisiin ja luontoon ympäri maailmaa jo nyt, myös meillä Suomessa. Voimme kuitenkin edelleen hillitä ilmastonmuutosta, ja myös sinä voit auttaa.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset

Ilmakehämme toimii kuten kasvihuone. Ilmakehässä olevat kaasut päästävät läpi auringon säteet, mutta estävät osaa lämmöstä karkaamasta takaisin avaruuteen. Ilmiö mahdollistaa elämän maapallolla. Ihmisen toiminnan seurauksena lämmön karkaamista estävät kaasut lisääntyvät kuitenkin voimakkaasti. Fossiiliset polttoaineet, kuten öljy, kivihiili ja maakaasu, aiheuttavat kolme neljäsosaa kasvihuonekaasupäästöistä.

Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n raportin mukaan ilmaston lämpeneminen on vielä mahdollista rajata 1,5 asteeseen Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Toistaiseksi päästövähennystavoitteet ovat riittämättömiä. Nykytoimilla maapallon keskilämpötila nousisi arviolta kolmeen asteeseen tai korkeammalle. Jo 1,5 asteen rajan ylittäminen tarkoittaisi katastrofaalisia seurauksia luonnolle.

Ilmasto on lämmennyt keskimäärin jo noin asteen verran esiteollisesta ajasta, mutta arktisilla alueilla lämpeneminen on kaksi kertaa nopeampaa kuin muualla maailmassa.

Ilmastonmuutos on jo vaikuttanut luontoon

• Huomattava osa arktisen alueen ympärivuotisesta jääpeitteestä on jo hävinnyt.
  • Meriveden nousu uhkaa rannikkoja ja meriin varastoituva hiilidioksidi happamoittaa vesiä.
  • Suomessa esimerkiksi saimaannorppa ja lohikalat kärsivät ilmastonmuutoksesta jo nyt, ja naali on sukupuuton partaalla.
  • Vieraslajien, tuhohyönteisten ja kasvitautien määrä lisääntyy.
  • Sään ääri-ilmiöt, kuten rankkasateet, myrskyt ja kuivuus, ovat jo yleistyneet ja vaikeuttavat ruoantuotantoamme.
  • Luonnolla on vaikeuksia sopeutua ihmisten aiheuttamaan ilmastonmuutokseen. Katso alla olevasta kuvagalleriasta, millaisia seurauksia ilmastonmuutoksella arvioidaan olevan.

Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja sopeutuminen

Tärkeimmät keinot ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ovat fossiilisista polttoaineista luopuminen, kestävien uusiutuvien energiamuotojen käyttö, energian säästö ja energiatehokkuus, liikenteen sähköistäminen, metsäkadon pysäyttäminen, luonnollisten hiilinielujen kasvattaminen ja ilmastokestävä ruoantuotanto ja -kulutus. Ilmastonmuutoksen torjunta ja luonnon monimuotoisuuden suojelu pitäisi olla kaiken päätöksenteon ja budjetoinnin perusta, niin Suomessa kuin EU:ssakin.

Fossiilisten polttoaineiden käyttöä ei voida enää jatkaa. Kestävät energiaratkaisut perustuvat esimerkiksi tuuli- ja aurinkovoimaan, lämpöpumppuihin ja geotermiseen energiaan. Liikenteessä on tärkeää parantaa julkisen ja kevyen liikenteen verkostoa ja edistää niiden käyttöä. Autokanta tulee sähköistää. Kestävästi tuotettuja biopolttoaineita voidaan käyttää rajallisesti kattamaan esimerkiksi raskasta liikennettä, meriliikennettä ja kansainvälistä lentoliikennettä.

Päästövähennysten lisäksi ilmakehään jo päässyttä hiiltä pitää sitoa takaisin maahan. Turvallisin tapa hiilen sidontaan ovat metsien ja soiden suojelu sekä ennallistaminen. Suomen vuotuiset metsienhakkuumäärät eivät ole ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden kannalta kestäviä.

Ruuan ilmastovaikutuksia voidaan pienentää ohjaamalla tuotantoa ja kulutusta kasvispainotteiseksi ja vähentämällä ruokahävikkiä. Liha- ja maitotuotteiden tuotanto aiheuttaa suuret ilmastopäästöt, joten kasvisten ja kestävästi pyydetyn kalan osuutta suomalaisten lautasilla pitää lisätä.

Mitä WWF tekee?

Ilmastotyömme tärkein tavoite on rajoittaa ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen ja torjua ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskit ihmisille ja ympäristölle. Torjumme ilmastonmuutosta seuraavin keinoin:

• Vaikutamme ilmastopolitiikkaan

Suomen ilmastopolitiikan pitää tähdätä ilmaston lämpenemisen rajoittamiseen 1,5 asteeseen. Vaikutamme siihen, että ilmastonmuutoksen hillintä on merkittävässä osassa Suomen ja EU:n politiikkaa. Vaikutamme poliittiseen päätöksentekoon myös kansainvälisesti. Asiantuntijamme ovat mukana esimerkiksi kansainvälisten ilmastosopimusten valmistelussa sekä valvovat niiden toteuttamista eri valtioissa.

• Järjestämme maailman suurimman ilmastotapahtuman

Järjestämme vuosittain maailman suurimman ilmastotapahtuman, Earth Hourin, joka antaa ihmisille mahdollisuuden ilmaista mielipiteensä ja tehdä valintoja arjessaan ilmaston puolesta.

• Suojelemme saimaannorppaa

Suomessa autamme esimerkiksi saimaannorppaa sopeutumaan vähälumisiin talviin muun muassa kolaamalla apukinoksia yhdessä Metsähallituksen ja vapaaehtoisten kanssa.

• Estämme metsäkatoa

Metsillä on merkittävä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä. Torjumme metsäkatoa Suomen lisäksi muun muassa Himalajalla, Borneolla ja Itä-Afrikassa.

• Ohjaamme rahavirtoja

Edistämme ilmastonmuutosta hillitsevää sijoittamista yhteistyössä finanssialan kanssa. Olemme esimerkiksi tutkineet, kuinka hyvin Suomen viiden suurimman eläkeyhtiön sijoitukset ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa ja julkaisseet Mandatum Lifen ja Sitran kanssa oppaan sijoitusten ilmastovastuullisuuden edistämiseksi.

• Vaikutamme yrityksiin

WWF Green Office -ympäristöjärjestelmä on käytössä 145 organisaatiossa Suomessa. Sen avulla työpaikat voivat vähentää ympäristövaikutustaan ja hiilijalanjälkeään.

Mitä sinä voit tehdä?

Asuminen, liikkuminen, ruoka sekä tavaroiden ja palveluiden kulutus ovat suurimmat yksityisen kulutuksen kasvihuonekaasupäästöjen aiheuttajat. Sinäkin voit vaikuttaa ilmastonmuutoksen hillintään tekemällä ilmastoystävällisiä valintoja arjessasi ja vaatimalla ilmastotekoja päättäjiltä.

• Kulutus

Jos koko maailma kuluttaisi niin kuin Suomi, tarvitsisimme lähes neljä maapalloa. Harkitse, tarvitsetko oikeasti haluamaasi tavaraa. Jos tarvitset, mieti, voisitko vuokrata tai lainata sen. Suurimman osan tarvitsemistamme tavaroista voi ostaa myös käytettynä.

• Ruoka

Voit vähentää ruuan ilmastovaikutuksia helposti suosimalla kasvispainotteista ruokavaliota ja vähentämällä ruokahävikkiä. Ruokavalintojen avuksi olemme tehneet Ruoka-, Kala- ja Lihaoppaan.

• Asuminen

Vaihda sähkösopimus tuuli- ja aurinkovoimaan ja vähennä energiankulutusta alentamalla sisälämpötilaa. Yhden asteen muutos sisälämpötilassa vastaa noin viittä prosenttia lämmityslaskussa. Omakotitalossa päästöjä voi lisäksi pienentää korvaamalla fossiilisiin polttoaineisiin perustuvan lämmitysratkaisun kestävästi tuotetulla uusiutuvalla energialla, esimerkiksi lämpöpumpun, maalämmön tai aurinkoenergian avulla.

• Liikkuminen

Vähennä henkilöauton käyttöä, suosi julkista liikennettä ja pyöräile tai kävele lyhyemmät matkat. Suosi kotimaisia lomakohteita ja tee matkat junalla. Jos et voi välttää lentämistä kokonaan, kompensoi lentosi hiilidioksidipäästöt rahoittamalla ilmastohankkeita. WWF suosittelee kompensoimaan aiheutuneet päästöt Gold Standard -sertifioitujen projektien avulla.

• Yhteiskunnallinen aktiivisuus

Mitä useampi vaatii päättäjiltä vahvoja ilmastotoimia, sitä vaikuttavampia yhdessä olemme. Tarkista vaaliehdokkaasi ilmastokannat, kirjoita mielipidekirjoitus, osallistu paikkakuntasi ilmastoaiheiseen tapahtumaan tai liity ympäristöjärjestöjen vapaaehtoisiin.

Haluatko auttaa?

Pysäytetään ilmastokriisi!

Sanotaan, että olemme ensimmäinen sukupolvi, joka tuntee ilmastonmuutoksen vaikutuksen ja viimeinen sukupolvi, joka voi tehdä sille jotakin. Enää ei ole aikaa hukattavaksi.

Auta Ilmasto-kummina

Pysäytetään ilmastokriisi!