Puhtaus ja ympäristöarvot käsi kädessä

Vaikka eläinlääkäriasemalla kaiken on oltava puhdasta ja työn jäljen siistiä, ei tämä tarkoita ympäristöarvoista tinkimistä. Jätteen määrää ja ympäristön kuormittamista voi pienentää huomattavasti jo pienilläkin teoilla.

Eläinlääkäriasema Valjakossa Green Officen läsnäolon huomaa heti sisään astuessaan: aulan seinää koristaa Green Office -diplomi. Kun eläinlääkäri Kaisa Murole alkaa näyttää paikkoja, selviää, että lähestulkoon jokainen aulan kaluste on joko kierrätettyä tai itse rakennettua. Sama jatkuu toimenpidehuoneissakin – on Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöltä (YTHS) saatuja tarvikkeita, naapureiden lahjoittamia pyyhkeitä, armeijan kirpputorilta löydetty valtava lamppu. Tuolia, pöytää ja mikroa. Jopa aulan tiski on rakennettu yhden työntekijän keittiöremontista ylijääneistä materiaaleista.

Tämän lisäksi esimerkiksi pesuaineet ovat ympäristömerkittyjä, paperi FSC-sertifioitua ja sähkö vihreää. Valjakon tiloissa kierrellessään on helppoa todeta, että kaikki mahdollinen hankitaan joko kierrätettynä, kotimaisena tai muuten ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavana.

”Moni ajattelee, ettei eläinlääkäriasemalla tai lääkäriasemalla ylipäätään voi kierrättää tai käyttää ympäristöystävällisiä aineita, kun kaiken pitää olla steriiliä. Mutta ei se ole este. Olemme todella tarkkoja hygieenisyyden kanssa, puhtaus ja ympäristöarvot kulkevat meillä vain käsi kädessä”, Murole summaa.

Kestopyyhkeet kertakäyttöisten tilalle

Murole kertoo, että yksi alan suurimmista ympäristökuormituksista syntyy kertakäyttöisistä tarvikkeista. Hänen mukaansa alalla usein ajatellaan, että kaiken pitää olla kertakäyttöistä, jotta se on hygieenistä. Murole toteaa, että joissain tilanteissa voidaan aivan hyvin käyttää vaikkapa 60 asteessa pestyä kestopyyhettä kertakäyttöisen pyyhkeen sijaan.

Materiaalien käytössä ollaankin Valjakossa tarkkoja, ja kaikki mahdollinen kierrätetään: metallit, muovit, biojäte, lasi, kartongit, pahvit, paperi sekä ongelmajäte ja terävät jätteet.

Asiakkaille Valjakon ympäristömyönteisyys on ollut tärkeä asia. Joillekin eläinlääkäriaseman kuuluminen Green Officeen on merkinnyt jopa niin paljon, että lemmikkejä on tuotu hoitoon hieman kauempaakin.

Ekologinen tassunjälki pienemmäksi

Valjakon väki järjestää joka vuosi toukokuussa siivouspäivän, jolloin asiakkaiden kanssa kerätään roskia ja koirankakkaa lähialueelta. Ja aivan kuin kaikki muukin Valjakossa, myös siivouspäivänä maasta kerätyt asiat kierrätetään. Vuosi vuodelta innokkaita asiakkaita on mukana entistä enemmän.

”Järjestimme asiakkaillemme myös kilpailun, jossa tiedusteltiin vinkkejä oman lemmikin ekologisen jalanjäljen pienentämiseksi. Olemme julkaisseet näitä vinkkejä Facebook-sivuillamme, jotta ihmiset voisivat hyötyä puolin ja toisin kokemuksista”, Murole kertoo.

Myös työntekijät ovat motivoituneita ja kiinnostuneita ympäristöasioista. Murolen mukaan Green Officeen kuuluvat toimenpiteet ovatkin tulleet luonnostaan osaksi työpaikan arkea.

”Emme ole kokeneet, että Green Officessa oleminen olisi ollut vaikeaa, vaan toiminnan kehittäminen on tuntunut mieluisalta. Olemme saaneet myös verkostolta hyviä vinkkejä”, Murole summaa.

Yksi tällainen vinkki koskee ladattavia paristoja, ja se menee jotakuinkin näin: Pidä vierekkäin kahta laatikkoa, joista toisen pohjassa lukee ladatut patterit ja toisen pohjassa tyhjät patterit. Laita tyhjät patterit laturiin, mutta jos tämä ei ole mahdollista, käytä niille kuuluvaa laatikkoa. Näin ollen kaikki käyttäjät tietävät, mistä paristoista löytyy virtaa. Yksinkertainen vinkki, mutta toimiston arjessa se helpottaa työntekijää kummasti.

Tästä Green Officessa Murolen mukaan onkin kyse – helpoista, konkreettisista toimista, joilla on yhdessä suuri vaikutus.

Ole vastuullinen työnantaja ja huolehdi ympäristöstä

Tavoitteellisella ja mitattavalla Green Office -työllä leikkaat työpaikkasi aiheuttamia haitallisia ympäristövaikutuksia.

Mikä Green Office?

Ole vastuullinen työnantaja ja huolehdi ympäristöstä