Earth Hour -vinkkejä op­pi­lai­tok­sil­le

Earth Houriin voi osallistua lukemattomilla tavoilla – vain mielikuvitus on rajana!

Tänä vuonna valtioiden päättäjät kokoontuvat pohtimaan esimerkiksi sitä, miten luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen voitaisiin pysäyttää ja miten kasvihuonekaasupäästöjä voitaisiin vähentää. Tämä on tärkeä vuosi luonnolle, ja siksi myös me pyydämme ihmisiä tekemään oman lupauksensa planeetalle. Ne voivat kirittää päättäjiä tekemään kansainvälisesti isoja lupauksia! Voitte pohtia yhdessä, mihin asioihin oppilaat voivat omassa arjessaan tällä hetkellä vaikuttaa ja mihin asioihin kenties vasta vähän myöhemmin. Olisiko jokin asia, jossa kukin voisi toimia vielä enemmän ympäristöä ajatellen? Lupauksen planeetalle voi tehdä täällä. Lisätietoa valmiista lupausvaihtoehdoistamme voi lukea puolestaan täältä. Voitte myös kirjoittaa oman lupauksenne tai ehkä jopa ryhmänä luvata jotain. Lupaukset toimitetaan kootusti tapahtuman jälkeen Suomen päättäjille.

Lisäksi voitte pitää Earth Hourista valmiin aamunavauksen tai suunnitella oman keskustelutilaisuuden. Voitte esimerkiksi pohtia sitä, mikä kullekin on tärkeää luonnossa ja mitä jokainen voi tehdä sen eteen. Ehkä sen tai oman lupauksensa voi ilmaista myös kirjoittamalla, piirtämällä tai vaikka laulamalla. Voitte myös esimerkiksi ottaa videon, jossa ryhmä oppilaita huutaa kuorossa ”Earth Hour Suomi”. Hyvät videoklipit tapahtumasta voivat päästä jopa kansainväliseen näkyvyyteen.

Voitte myös esimerkiksi kampanjoida kasvisruoan syömisen puolesta, järjestää ilmastoaiheisen aamunavauksen tai teettää oppilaille kyselyn heidän kasvisruokatoiveistaan. Käytännön ohjeita kouluruokaan vaikuttamisesta löytyy täältä.

Earth Hour -tapahtumasta viestimisessä ovat apunanne kampanjamateriaalit, kuten logot ja kuvat, joita voi vapaasti käyttää Earth Hourin yhteydessä. Voitte myös esimerkiksi suunnitella tapahtumaan sopivia omia julisteita ja kuvia. Tutustu kampanjamateriaaleihin täällä!

Olemme luonneet myös valmiita teemaan sopivia tehtäviä oppitunneilla hyödynnettäväksi. Tutustukaa esimerkiksi oman koulunne ympäristöystävällisyyteen Tutkimusmatkalla koulussa -oppimateriaalin avulla, pelatkaa Huippukokous-roolipeliä, jossa tutustuaan ongelmien ratkaisuun neuvottelemalla tai ratkaiskaa englanninkielinen tietovisa.

Löydät lisää ympäristökasvatuksen materiaaleja WWF Suomen materiaalipankista.  Valitsemalla teemaksi “Earth Hour” tai ”ilmasto ja energia” löydät materiaalipankista parhaiten Earth Hour -viikolle sopivat ideat. Opetusta tukevat lisäksi WWF Suomen LihaopasRuokaopas ja Kalaopas. Kannattaa lukea myös WWF:n Earth Hour -opas, josta löydät muun muassa tapahtumanjärjestäjän tärkeät turvallisuusohjeet.

Ilmoita oppilaitoksen tapahtuma kartalle

Ilmoittakaa Earth Hour -tempauksenne kampanjasivun kartalle, jotta me ja kaikki muutkin näkevät teidän olevan mukana. Earth Hour tehdään yhdessä!

Ilmoittaudu mukaan täällä!

Ilmoita oppilaitoksen tapahtuma kartalle