Earth Hour -vinkkejä työ­pai­koil­le ja etätöihin

WWF:n Earth Hour on loistava tilaisuus yhteisöllisyyteen työpaikalla – myös ja varsinkin etätyön aikaan. Poimikaa vinkit alta ja luokaa oma verkkotapahtuma tai tehkää lupauksenne planeetalle!

Yhtä maailman suurimmista ympäristötapahtumista voi viettää töissä monin eri tavoin ja jo pitkin viikkoa 22.–27. maaliskuuta. Viikko huipentuu yhteiseen valomerkkiin planeetan puolesta lauantaina 27.3. kello 20.30–21.30.

Etätyöaika ei estä Earth Houriin osallistumista – päinvastoin. Viime keväänä nähtiin ensimmäinen lähes täysin verkkoon painottunut Earth Hour, johon osallistui yli 180 organisaatiota ympäri Suomea. Tänäkin vuonna kannustamme yhteisöjä, yrityksiä ja organisaatioita ideoimaan Earth Hour -toimintaa erityisesti verkkoon. Uutena osallistumisen muotona on myös oman lupauksen tekeminen planeetalle.

Katso tästä kuusi vinkkiä Earth Hourin viettoon töissä!

1. Sammuttakaa valot työpaikalla tai verkossa

Earth Hour on alun perin ja ennen kaikkea symbolinen valomerkki, jolla osoitetaan huomiota vakaville asioille: kiihtyvälle ilmastonmuutokselle ja köyhtyvälle luonnolle. Näyttäkää siis organisaationa joukkovoimaa sammuttamalla Earth Hour -tunnin ajaksi esimerkiksi julkisivunne valot, ulkovalaistus tai mainosvalot. Myös verkkosivut voi pimentää eli sivun taustavärin vaihtaa mustaksi vaikkapa koko Earth Hour -viikon ajaksi. Muistakaa ilmoittaa osallistumisestanne!

Ilmoittakaa osallistumisestanne täällä

2. Kannustakaa toisianne tekemään lupaus planeetalle

Tänä vuonna Earth Houria voi viettää myös tekemällä lupauksen planeetalle, sillä elämme nyt ratkaisevaa vuosikymmentä niin maapallon kuin ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Lupaukset toimivat huutomerkkeinä, joilla kiritämme päättäjiä ripeisiin ja vaikuttaviin toimiin ilmaston ja luonnon hyväksi. Kannustamme keskustelemaan lupauksista myös kollegoiden kanssa, jakamaan kokemuksianne ja sitouttamaan näin toisianne toimimaan yhteisen planeetan parhaaksi. Voisiko aihetta alustaa vaikkapa yhteisessä Zoom- tai Teams-tuokiossa tai pureskella vapaamuotoisemmin etäkahveilla?

Tee oma lupauksesi täällä

3. Järjestäkää oman näköisenne verkkotapahtuma

Tapahtumat ja tempaukset ovat tänäkin vuonna olennainen osa Earth Houria. Livetapahtumia emme vielä suosittele, mutta muuten vain mielikuvitus on rajana työpaikan oman Earth Hour -toiminnan suunnittelemisessa. Omistautuneimmat luovat kokonaisen teemaviikon, jonka ohjelmaan voi kuulua esimerkiksi ilmasto- tai luontoaiheinen tietoisku, paneelikeskustelu, väittely tai visailu. Myös after workia voi viettää etänä ja teeman mukaisesti kynttilänvalossa. Toiset tykkäävät järjestää avoimen tapahtuman, kuten webinaarin tai somehaasteen. Facebook ja Instagram tarjoavat oivan kanavan verkkotapahtuman järjestämiseen livenä. Muistakaa joka tapauksessa ilmoittaa tapahtumanne Earth Hour -sivulle, jotta muutkin näkevät, että olette mukana!

Ilmoittakaa tapahtumanne täällä

4. Kokeilkaa Earth Hour -reseptejä etälounaalla

Vaikka nyt ei pääse kollegoiden kanssa yhteiseen lounaspöytään, voitte silti jakaa ilmastoystävällisen ruokailukokemuksen Earth Hourin hengessä reseptiemme avulla. Vinkkaa Earth Hour -resepteistä työkavereille ja ehdota etälounasta, jossa kukin nauttii kokkaamaansa kasvisruokaa. Reseptejä riittää vaikka koko Earth Hour -viikolle. Yhteisöllisyyden maksimoimiseksi kokkaustuokion tai sen lopputuloksen voi myös ikuistaa kuvaan tai videoon ja jakaa sen sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #EarthHourSuomi #vähemmänlihaa.

Napatkaa Earth Hour -reseptit täältä

5. Hyödyntäkää valmiit materiaalit ja levittäkää sanomaa

Yksi maailman suurimmista ympäristötapahtumista on myös oiva tilaisuus jakaa tietoa organisaationne ilmasto- ja ympäristötietoisuudesta. Tarjoamme Earth Houriin osallistuville kaikenlaista kättä pidempää niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään. Käyttäkää esimerkiksi uusia kampanjakuvia ja Earth Hourin logoa oman tapahtumanne markkinoinnissa tai kun kerrotte muille, että olette mukana Earth Hourissa. Earth Hour -oppaasta saatte taustatietoa tapahtumasta sekä vinkkejä oman tempauksen järjestämiseen ja siitä viestimiseen. Materiaalisivulta saatte myös lisätietoa ympäristöystävällisestä ruuasta, ilmastonmuutoksen vaikutuksista Suomessa sekä siitä, miten luonnolla yleisesti menee tällä hetkellä.

Ottakaa materiaalit käyttöön täällä

6. Tukekaa WWF:n ilmastotyötä yrityksen kertalahjoituksella

Planeettaa voi auttaa myös yrityslahjoituksella. Luonteva Earth Hour -lahjoituskohde on tietenkin WWF:n ilmastotyö. Hillitsemme ilmastokriisiä muun muassa torjumalla metsäkatoa, vaikuttamalla ilmastopolitiikkaan ja yrityksiin päästöjen vähentämiseksi sekä auttamalla ihmisiä tekemään ilmastoystävällisiä ratkaisuja arjessaan. Pienelläkin lahjoituksella on merkitystä, kun yhdistämme voimamme. Jos taas yrityksenne lahjoittaa 500 euroa, saatte lahjoituskohteesta kertovan sähköisen kortin, jolla voitte viestiä lahjotuksestanne esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai sisäisesti työyhteisölle.

Tee kertalahjoitus täällä

Ilmoita verkkotapahtuma kartalle!

Valojen sammuttaminen ja verkkotapahtuma kannattaa ilmoittaa näkyviin Earth Hour -sivun tapahtumakartalle. Yritys tai muu organisaatio – näytä olevasi mukana. Earth Hour tehdään yhdessä!

Ilmoittaudu mukaan

Ilmoita verkkotapahtuma kartalle!