© Patrycja Ebis / Shutterstock

Vaikuttavuus

Green Office -ympäristöjärjestelmän voima piilee konkreettisissa tavoitteissa ja ihmisten osallistamisessa. Vuosien 2007–2016 aikana Green Office -toimistot ovat säästäneet yhteensä noin 55 300 tonnia kasvihuonekaasupäästöjä. Kulutuksen vähentäminen on fiksua myös taloudellisesti.

Green Office -toimistot saavuttavat vuosi vuodelta vaikuttavampia tuloksia. Vuonna 2016 toimistojen kasvihuonekaasupäästöt pienentyivät yhteensä 4 400 tonnia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaava päästömäärä syntyisi, jos nelihenkinen perhe lentäisi edestakaisin Helsingistä Gran Canarialle joka päivä vuoden ajan.

© WWF

Suurimmat säästöt – 3 320 tonnia – saavutettiin edellisten vuosien tapaan sähkönkulutuksen aiheuttamissa päästöissä. Hyviin tuloksiin vaikuttaa ratkaisevasti vihreä sähkö. Uusiutuvalla energialla tuotetusta sähköstä ei synny laskennallisia ilmastovaikutuksia toisin kuin esimerkiksi fossiilisilla polttoaineilla tuotetusta energiasta. Jo 57 prosenttia Suomen Green Office -toimistoista käyttää vihreää sähköä.

Paperia säästettiin vuoden aikana yli puolen kilometrin korkuinen pino eli lähes kuusi miljoonaa arkkia. Myös jätemäärät kääntyivät laskuun.

Kevään 2017 vuosiraportoinnin tulokset

Kevään 2017 vuosiraportoinnin yhteenveto (pdf)

Kevään 2016 vuosiraportoinnin tulokset

Kevään 2016 vuosiraportoinnin yhteenveto (pdf)

Ennätyksiä päästöjen vähentämisessä

Suomen Green Office -toimistojen kasvihuonekaasupäästöjen vähenemistä on seurattu vuodesta 2007. Tulokset ovat olleet huikeita! Graafin luku vertaa kunkin vuoden päästöjä edellisen vuoden päästöihin.

© WWF

Miten toimistot voivat vastata YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin?

Vastuullisuus on erottamaton osa Green Officea. Ympäristöohjelman avulla toimistot voivat vastata moniin YK:n asettamiin kestävän kehityksen tavoitteisiin (Sustainable Development Goals). Tavoitteet koskevat kaikkia maita ja niiden eteen voi tehdä tekoja myös toimistoissa.

Näin Green Office -ohjelma vastaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin

Green Officen 15 vuotta

Green Office -ohjelma on tullut teini-ikään! Green Office -verkostoon kuuluvat toimistot ovat saaneet aikaan upeita tuloksia vuosien varrella. Alkuperäiset tavoitteet ovat edelleen ajankohtaisia: ilmastonmuutosta tulee hidastaa kaikin keinoin.

Katso, mitä kaikkea 15 vuoden taipaleella on tapahtunut

Inspiroidu toimistojen tarinoista ja vinkeistä

Arki toimistoilla muuttuu ympäristöystävällisemmäksi pienin askelin ja suurin harppauksin. Green Office -ympäristöjärjestelmä tarjoaa työkalut, ja jokaisessa toimistossa ekoteot ovat omanlaisiaan. Skaalautuvuutensa ansiosta Green Office sopii kaikenlaisille ja -kokoisille toimistoille.

Tutustu Green Office -toimistojen tarinoihin ja konkreettisiin vinkkeihin

Raportit, uutiset ja artikkelit

Raportti: Green Office – Achievements and Activities in 2012-2013 (pdf)

Green Office -ympäristöjärjestelmä voitti Energy Globe Award -kilpailun kansallisen osakilpailun