Earth Hourin parhaat reseptit

Kannustamme Earth Hourissa kokeilemaan viikon ajan kasvipainoitteista ruokaa! Maapallon kannalta ratkaisevaa on lihan ja maitotuotteiden vähentäminen. Tässä maukkaat reseptit maanantaista sunnuntaihin. Lue ruuan ympäristövaikutuksista täältä.

Maanantai

FALAFELBURGERIT

Lainaa falafelpyöryköistä makumaailma ja paista pihveiksi hampurilaisten väliin. Kerrosta pihvien seuralaiseksi hummusta, tillillä maustettua vegaanista jogurttia ja kasviksia.

FALAFELBURGERIT

TIistai

CHI­LI­MAUS­TE­TUT UU­NI­BA­TAA­TIT JA TA­HI­NI­KAS­TI­KE

Mausteiset bataatit ovat ihana seuralainen vaikkapa nachoille ja raikkaalle salaatille. Suuri osa Suomessa myytävistä bataateista tuodaan rahtilaivoilla Yhdysvalloista, mutta kuljetus on hyvin pieni osa elintarvikkeiden ilmastovaikutusta. Seesaminsiemenistä tehty tahini tuo aterioihin paitsi makua, myös hyvän ravitsemuksellisen lisän.

CHI­LI­MAUS­TE­TUT UU­NI­BA­TAA­TIT JA TA­HI­NI­KAS­TI­KE

Keskiviikko

SI­LAK­KA­NI­GI­RIT JA KIR­JO­LO­HI­MA­KIT

Kotimaiset kalat sopivat mainiosti tähän perinteiseen japanilaisherkkuun! Silakka on halpa, herkullinen ja monipuolinen kala. Sitä myydään yleisimmin valmiina fileinä, jotka on äärimmäisen helppo valmistaa. Perinteisempien herkkujen lisäksi silakka sopii erinomaisesti muun muassa sushiin. Kotimaisen kirjolohen kasvatusta taas ohjaa tiukka ympäristölainsäädäntö. Kirjolohi sai vuonna 2014 ensimmäistä kertaa vihreän valon kalaoppaassamme.

SI­LAK­KA­NI­GI­RIT JA KIR­JO­LO­HI­MA­KIT

Torstai

UUNIPERUNA JA SLOPPY JOE -KASTIKE

Uuniperunat saattavat kuulostaa ja näyttää vaatimattomilta, mutta niitä rakastavat salaa kaikki. Näiden perunoiden sisään lastataan amerikkalaisen Sloppy Joe -kastikkeen vegaaniversiota eli tomaattikastiketta kasvipohjaisella proteiinilla höystettynä.

UUNIPERUNA JA SLOPPY JOE -KASTIKE

Perjantai

KUK­KA­KAA­LI­TACOT JA PICO DE GALLO

Lastaa maissitortillalätyille maistuva täyte: paahdetut kukkakaalit ja pico de gallo eli tomaatti-kurkkusalsa. Kasviproteiini, kuten soijasuikaleet tai pavut, ovat huomattavasti lihaa ekologisempi vaihtoehto tortillatäytteeksi. Mausta myös ne mielesi mukaan!

KUK­KA­KAA­LI­TACOT JA PICO DE GALLO

Lauantai

NE­PA­LI­LAI­NEN VEGETARKARI

Mausteinen kasviscurry lämmittää viileänä päivänä. Se tarjoillaan riisin sijaan paistetun kukkakaalimurun kanssa. Riisille saa vaihtelua myös erilaisista viljalisäkkeistä, joten kurkkaa kaupassa, ottaisitko testiin vaikkapa kaurapohjaisen tuotteen.

NE­PA­LI­LAI­NEN VEGETARKARI

Sunnuntai

UN­KA­RI­LAI­NEN KALAKEITTO

Mitäs sitä muuta sanomaan – tämä keitto on syntisen hyvää! Tähän herkulliseen kalakeittoon voi käyttää turskaa, madetta ja haukea. Kotimaiset made- ja haukikannat kestävät hyvin kalastuksen ja turskastakin on saatavilla vastuullisia vaihtoehtoja

UN­KA­RI­LAI­NEN KALAKEITTO

Hurmaannu ympäristöystävällisistä ruuista

Lupauksillasi on vaikutusta!

Sillä miten syömme, liikumme, kulutamme, on suuri vaikutus ympäristölle. Earth Hour on oiva tilaisuus pohtia omia valintoja ja alkaa toimia jatkossa kestävämmin – ei vain tunnin ajan, vaan tunnista toiseen. Tee siis lupaus maapallolle ja haaste kaverisi mukaan somessa!

Tee lupaus maapallolle!

Lupauksillasi on vaikutusta!