Monica Terkildsen auttaa palauttamaan biisoneita Suurille tasangoille – katso video biisonien vapautuksesta

Monica Terkildsen työskentelee WWF:ssä biisonien palauttamiseksi Pohjois-Amerikan Suurille tasangoille. Oglala Lakota -heimoon kuuluva Terkildsen uskoo biisonien suojelun hyödyttävän myös alkuperäiskansoja.

”Avasimme peräkärryn oven ja hetken ajan kuulimme vain repivän tuulen, joka tuiskutti lunta Etelä-Dakotassa sijaitsevan Badlandsin kansallispuiston tasangoilla ja kanjoneissa. Sitten, kuin äänettömän lähtölaukauksen saattelemina, neljä biisonia rynnisti peräkärrystä vapauteen.

Biisonien vapautus oli minulle äärimmäisen tunteellinen hetki, sillä kyseessä oli ensimmäinen kerta lähes 150 vuoteen, kun biisonit koskettivat tätä maata. Vapautusta edelsi pitkä työ. Vuonna 2014 WWF kannatti maa-alueiden vaihtokauppaa Badlandsin kansallispuistossa, minkä seurauksena puistoon liitettiin pieni yksityinen maa-alue, joka oli estänyt biisonien käytössä olevan alueen leviämisen.

WWF:n keräämillä rahoilla rakennettiin lähes 70 kilometriä aitaa, joka kasvatti biisonien elinalueen kansallispuistossa 233 neliökilometristä 325 neliökilometriin. Vasta tämän jälkeen biisonit voitiin vapauttaa uudelle alueelle.

Vapautuksesta kuvattiin video, jonka taustalla voi kuulla äänekästä laulua. Kutsumme tällaista laulua wicaglataksi, ja olin yksi äänessä olleista naisista. Olin tilanteessa täydellisen innostunut, liki uudestisyntynyt. Ilmaisin toivoni uusista mahdollisuuksista ja paremmasta tulevaisuudesta sekä ihmisille että biisoneille.

Biisonit ovat Pohjois-Amerikan suurimpia ja ikonisimpia nisäkkäitä. Kymmenet miljoonat yksilöt vaelsivat aikoinaan näillä valtavilla tasangoilla. Kun uudisasukkaat levittäytyivät 1800-luvulla Yhdysvaltain itärannikolta kohti länttä, biisonit olivat kadota. Vuonna 1886 kanta oli romahtanut 512 yksilöön. Onneksi jäljelle jääneitä biisoneita suojeltiin, ja tällä hetkellä suojelualueilla elävän kannan kooksi arvioidaan noin 21 000 yksilöä.

Olen Oglala Lakota -heimon jäsen, ja biisonien paluu on heimollemme niin taloudellisesti kuin henkisesti merkittävää. Kunhan laumat kasvavat, heimomme saa pyytää biisoneita perinteidemme mukaisesti. Heimomme osallistuu Badlandsin kansallispuiston eteläosien hallinointiin, ja biisonien paluu vahvistaa ylpeyttämme ja osallisuuttamme päätöksenteossa.

Olen työskennellyt WWF:ssä kolmen vuoden ajan. WWF:n tavoite on perustaa Suurten tasankojen pohjoisosaan viisi biisonilaumaa, joissa kussakin on vähintään 1 000 yksilöä. Biisoneiden suojelu on jännittävää työtä, ja samalla saan edustaa yhteisöäni. Työssäni olen jatkuvassa vuorovaikutuksessa eri heimojen kanssa, jotka ovat Yhdysvaltojen pohjoisten tasankojen historiallisia asukkaita.

Haluan nähdä biisoneiden palaavan maillemme, sillä korjaamme nyt ympyrää, joka on aikoinaan rikottu. Sukulaiseni biisoni, tervetuloa kotiin.”