WWF:n luontolive – Saaristomeren norppalive

Auta Itämeri-kummina

Itämerennorpan kanta on romahtanut 90 prosenttia 1900-luvulta. Ilmastonmuutoksen lisäksi itämerennorppaa uhkaavat muun muassa laivaliikenne, öljypäästöt ja kalanpyydykset. Itämeri-kummina suojelet ainutlaatuista mertamme ja sen uhanalaisia lajeja.

Liity jo tänään

Auta Itämeri-kummina

Saaristomeren norppaliveen tallentui ennennäkemätön hetki – ”En ollut uskoa silmiäni”

WWF:n uudessa Saaristomeren norppalivessä seurataan itämerennorppien keväistä karvanvaihtoa. Heti kameran avauspäivänä 20.4. kuitenkin nähtiin jotain, mitä Suomen kokeneimmat itämerennorppa-asiantuntijatkaan eivät olleet aikaisemmin nähneet.

Itämerennorppa

Suomen merialueella uiskenteleva itämerennorppa on yksi norpan alalajeista. Se tarvitsee lunta ja jäätä selviytyäkseen. Ilmastonmuutoksen torjuminen on äärimmäisen tärkeää itämerennorpan – kuten myös saimaannorpan – tulevaisuuden kannalta.

Uutuus WWF:n Luontolivessä: Saaristomeren norppalive kuvaa itämerennorppien lekottelua saaristossa

Harva tietää, että Saaristomerelläkin elää norppia, ja että niitä on jopa vähemmän kuin lähisukulaisiaan Saimaalla: vain noin 200–300 yksilöä. WWF:n uusi Saaristomeren norppalive kuvaa luotoa, jolle itämerennorpat kokoontuvat keväisin karvanvaihtoon. Paistattelupaikoilla voi parhaimmillaan maata jopa kymmeniä itämerennorppia.

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven Saaristomeren norppalive on osa EU:n rahoittamaa Yhteinen saimaannorppamme LIFE -hanketta. Viisivuotista hanketta koordinoi Metsähallitus, ja hankekumppaneina Itämerellä toimivat WWF, Turun ammattikorkeakoulu, Luonnonvarakeskus ja Ahvenanmaan maakunnan hallitus. Teknisinä kumppaneina toimivat Live Eye ja Pukki Visuals.