WWF:n luontolive – Saaristomeren norppalive

Saaristomeren norppaliven lähetys on nyt päättynyt. Kamera tarjosi tänä keväänä ja kesänä katsojille upeita kuvia itämerennorpista, jotka kokoontuivat karvanvaihtoon rantakiville. Parhaimmillaan lähetyksessä köllötteli samanaikaisesti jopa yli 10 hyljettä. Kamera avataan uudelleen syksymmällä. Kiitos kaikille katsojille!

Auta Itämeri-kummina

Itämerennorpan kanta on romahtanut 90 prosenttia 1900-luvulta. Ilmastonmuutoksen lisäksi itämerennorppaa uhkaavat muun muassa laivaliikenne, öljypäästöt ja kalanpyydykset. Itämeri-kummina suojelet ainutlaatuista mertamme ja sen uhanalaisia lajeja.

Liity jo tänään

Auta Itämeri-kummina

Saaristomeren norppaliveen tallentui ennennäkemätön hetki – ”En ollut uskoa silmiäni”

WWF:n uudessa Saaristomeren norppalivessä seurataan itämerennorppien keväistä karvanvaihtoa. Heti kameran avauspäivänä 20.4. kuitenkin nähtiin jotain, mitä Suomen kokeneimmat itämerennorppa-asiantuntijatkaan eivät olleet aikaisemmin nähneet.

Itämerennorppa

Suomen merialueella uiskenteleva itämerennorppa on yksi norpan alalajeista. Se tarvitsee lunta ja jäätä selviytyäkseen. Ilmastonmuutoksen torjuminen on äärimmäisen tärkeää itämerennorpan – kuten myös saimaannorpan – tulevaisuuden kannalta.

Uutuus WWF:n Luontolivessä: Saaristomeren norppalive kuvaa itämerennorppien lekottelua saaristossa

Harva tietää, että Saaristomerelläkin elää norppia, ja että niitä on jopa vähemmän kuin lähisukulaisiaan Saimaalla: vain noin 200–300 yksilöä. WWF:n uusi Saaristomeren norppalive kuvaa luotoa, jolle itämerennorpat kokoontuvat keväisin karvanvaihtoon. Paistattelupaikoilla voi parhaimmillaan maata jopa kymmeniä itämerennorppia.

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven Saaristomeren norppalive on osa EU:n rahoittamaa Yhteinen saimaannorppamme LIFE -hanketta. Viisivuotista hanketta koordinoi Metsähallitus, ja hankekumppaneina Itämerellä toimivat WWF, Turun ammattikorkeakoulu, Luonnonvarakeskus ja Ahvenanmaan maakunnan hallitus. Teknisinä kumppaneina toimivat Live Eye ja Pukki Visuals.