WWF:n luontolive – Kala

16.10. Kalakamera on toistaiseksi huoltotauolla. Pyrimme avaamaan lähetyksen myöhemmin uudelleen.
Asensimme vedenalaiskameran kuvaamaan vaelluskaloja Lapväärtinjoella lokakuussa, jolloin taimenien kuteminen käynnistyy. Vaelluskalat ovat uhanalaisia, koska jokien patoaminen on estänyt niiden pääsyn lisääntymisalueille.

Auta kaloja

Puretaan padot yhdessä!

Tule mukaan! Pelastamme tuhotut koskimaisemat, päästämme virtavedet vapaiksi ja annamme uhanalaisille lohikaloille mahdollisuuden lisääntyä. Kaikkia tarvitaan nyt, sillä purettavia ja ennallistettavia kohteita on satoja.

Auta lahjoituksella

Puretaan padot yhdessä!

Miksi vaelluskalat ovat ahdingossa?

Tämä K-ryhmän kanssa yhteistyössä tuotettu animaatio selittää, mikä Suomen vaelluskaloja uhkaa ja mitä me teemme niiden auttamiseksi.

Luontoliven Kalakamerassa seurataan tänä vuonna uhanalaisen meritaimenen kutua Lapväärtinjoella

WWF:n Luontolive-lähetyksessä sukelletaan tänä syksynä uhanalaisten meritaimenten maailmaan. Taimenen kutu alkaa loka-marraskuussa vesien viiletessä, joten joessa on pian odotettavissa kuhinaa.

Raportti: Maailman vaelluskalakannat romahtaneet 1970-luvulta – Euroopassa kannat pienentyneet muuta maailmaa enemmän

Maailman vaelluskalakannat ovat kutistuneet maailmanlaajuisesti keskimäärin 76 prosenttia vajaassa 50 vuodessa, kertoo tänään julkaistu raportti. Euroopassa kannat ovat romahtaneet keskimäärin vieläkin rajummin. Suomi ei tee poikkeusta maailmanlaajuiseen vaelluskalakatoon.

Hiitolanjoella aihetta juhlaan – padon purkaminen auttaa uhanalaisia vaelluskaloja

Etelä-Karjalassa sijaitsevan Hiitolanjoen Kangaskosken padon purkaminen auttaa uhanalaisia vaelluskaloja, kuten Laatokan lohta ja taimenta. Laaja joukko toimijoita on tehnyt vuosikymmeniä töitä Hiitolanjoen vapauttamiseksi.

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman loistavia yhteistyökumppaneita. Kalakamera toteutetaan osana Euroopan meri- ja kalatalousrahaston rahoittamaa Vauhtia vaellukseen -hanketta. Hankkeen omarahoitusosuuden mahdollistaa Lassi Leppinen Säätiön merkittävä lahjoitus WWF:lle. Kalakameran toteutuksessa mukana ovat olleet lisäksi paikalliset vapaaehtoiset, Pukki Visuals ja Live Eye.