Auta kaloja

Lähde mukaan virtavesitalkoisiin

WWF:n kunnostaa ja ennallistaa uhanalaisten vaelluskalojen elinympäristöjä talkoovoimin. Tule mukaan tekemään tärkeää työtä, jonka jälkeen purot ja joet solisevat jälleen esteettä!

Osallistu talkoisiin

Lähde mukaan virtavesitalkoisiin

Puretaan padot yhdessä!

Tule mukaan! Pelastamme tuhotut koskimaisemat, päästämme virtavedet vapaiksi ja annamme uhanalaisille lohikaloille mahdollisuuden lisääntyä. Kaikkia tarvitaan nyt, sillä purettavia ja ennallistettavia kohteita on satoja.

Auta lahjoituksella

Puretaan padot yhdessä!

Kuteminen kuuluu kaikille

Tämä K-ryhmän kanssa yhteistyössä tuotettu animaatio selittää, mikä Suomen vaelluskaloja uhkaa ja mitä me teemme niiden auttamiseksi.

Törö, turpa ja seipi – tapaa Hiitolanjoen komea särkijengi!

Kutevat lohikalat ovat kalakameran päätähdet, mutta ne eivät ole pinnan alla yksin. Hiitolanjoessa ui nimittäin kirjava joukko erilaisia kaloja, joista esimerkiksi törö, turpa ja seipi esittäytyvät melkoisella varmuudella kameralle.

Raportti: Maailman vaelluskalakannat romahtaneet 1970-luvulta – Euroopassa kannat pienentyneet muuta maailmaa enemmän

Maailman vaelluskalakannat ovat kutistuneet maailmanlaajuisesti keskimäärin 76 prosenttia vajaassa 50 vuodessa, kertoo tänään julkaistu raportti. Euroopassa kannat ovat romahtaneet keskimäärin vieläkin rajummin. Suomi ei tee poikkeusta maailmanlaajuiseen vaelluskalakatoon.

Kivet lensivät, sora ropisi: Turun Kuninkojaan tehtiin joukolla uhanalaiselle taimenelle uusia lisääntymisalueita

Turussa sijaitsevan kaupunkipuro Kuninkojan varressa hyöri aurinkoisena lauantaina sekalainen väkijoukko. Puroon viskottiin isoja kiviä ja lapioitiin kasapäin soraa. Asioita seuraavat ohikulkijat tiesivät heti, mistä on kyse: uhanalainen taimen siinä sai uusia lisääntymis- ja elinalueita.

Yhteistyössä

WWF:n Luontoliven toteuttaminen ei olisi mahdollista ilman loistavia yhteistyökumppaneita. Kalakamera toteutetaan osana Euroopan meri- ja kalatalousrahaston rahoittamaa Vauhtia vaellukseen -hanketta. Hankkeen omarahoitusosuuden mahdollistaa Lassi Leppinen Säätiön merkittävä lahjoitus WWF:lle. Kalakameran toteutuksessa mukana ovat olleet lisäksi Rautjärven kunta, paikalliset vapaaehtoiset, Pukki Visuals ja Live Eye.