Lumileopardi

Panthera uncia
Vaarantunut laji
4 000 - 7 500 yksilöä

Lumileopardi on uhanalainen mestarimaastoutuja, joka elää useiden kilometrien korkeudessa. Se on sopeutunut karuihin olosuhteisiin: paksu turkki, isot käpälät ja pitkä pörröinen häntä suojelevat sitä kylmältä.

Tietoa lajista

Himalajan ja Keski-Aasian vuoristojen arkajalka ei kylmästä välitä. Laji on sopeutunut erittäin hyvin karuihin ja kasvillisuudeltaan niukkoihin olosuhteisiin. Sen isot tassut toimivat lumikenkien tavoin ja pitkä häntä auttaa jyrkillä vuorenrinteillä tasapainoillessa.

Lumileopardi on vuoristoisten elinalueidensa indikaattorilaji, sillä se on ravintoketjun huipulla. Tämä tarkoittaa, että lumileopardien määrä ja hyvinvointi kertoo koko alueen luonnon tilasta. Lumileopardi saalistaa pääasiassa villejä vuohieläimiä, kuten baraaleja ja vuorikauriita.

Lumileopardia kutsutaan Himalajalla vuorten haamuksi, sillä se on äärimmäisen arka eläin. Tämä tekee myös lumileopardien tutkimisesta erittäin vaikeaa. Tärkeäkeino lumileopardien määrän ja elintapojen tutkimiseen ovat riistakamerat. Infrapunalla ja itselaukaisimella varustettujen kameroiden avulla yksilöistä saadaan kuvia ja videota. Kuten tiikerin, myös lumileopardin turkin kuviointi on yksilöllinen, ja vertaamalla turkin kuvioita yksilöiden liikkeistä saadaan arvokasta tietoa.

Opi lisää lumileopardista selaamalla alla olevaa kuvagalleriaa:

Tarkkaa lumileopardien määrää on vaikea laskea, mutta niiden määrä on laskussa. Lumileopardeja elää 12 valtion alueella: Afganistanissa, Bhutanissa, Kiinassa, Intiassa, Mongoliassa, Nepalissa, Pakistanissa, Venäjällä, Kazakstanissa, Kirgisiassa, Tadžikistanissa ja Uzbekistanissa. Lumileopardi voi elää jopa yli viiden kilometrin korkeudessa.

Uhat

Lumileopardien määrä vähenee. Suurimmat uhat lumileopardeille ovat elinympäristöjen väheneminen esimerkiksi teiden, rautateiden ja kaivosten tieltä, salametsästys ja petoviha sekä ilmastonmuutos.

Infrastruktuurin rakentaminen

Infrastruktuurin rakentaminen, teollisuus ja ihmisten levittäytyminen uhkaavat pienentää myös lumileopardin elinalueita. Kestämätön metsästys sekä luonnonvaraisten eläinten ja karjan kilpailu elintilasta ovat verottaneet paikoin lumileopardien saaliseläinten määrää. Tämä on johtanut siihen, että lumileopardit hakeutuvat yhä hanakammin hakemaan saalista ihmisten karjasta. Joillain alueilla jopa puolet lumileopardin ravinnosta koostuu karjasta kuten lampaista, vuohista ja nuorista jakeista. Tämä on johtanut paikoin petovihaan ja salametsästykseen.

Salametsästys

Lumileopardeja salametsästetään myös niiden ruumiinosien takia. Lumileopardin nahkaa käytetään turkiksina ja sen ruumiinosia rohtoina vanhoissa aasialaisissa uskomushoidoissa.

Ilmastonmuutos

Himalajan vuoristo on erittäin herkkä ilmaston lämpenemisen vaikutuksille, kuten jäätiköiden sulamiselle. Lumileopardin selviytymismahdollisuuksia on kuitenkin arvioitu suhteellisen toiveikkaiksi myös muuttuvassa ympäristössä.

Kohoavat lämpötilat Himalajan vuoristossa pakottavat myös kylmempiin lämpötiloihin sopeutuneet eläin- ja kasvilajit vuoristossa yhä korkeammalle. Esimerkiksi avoimilla alueilla elävät lumileopardin saaliseläimet voivat vähentyä, mikäli puuraja nousee. Puurajan nouseminen uhkaa tuhota jopa kolmanneksen lumileopardin elinympäristöstä pelkästään Himalajalla.

Lumileopardi katsoo kameraan.

Mitä WWF tekee?

Tavoitteenamme on nostaa lumileopardien määrää ja suojella sen elinalueita turvataksemme lumileopardien selviytymisen myös tulevaisuudessa.

• Osallistumme lajin ja elinalueiden kartoittamiseen

Parhaiten lumileopardeja tutkitaan riistakameroiden ja seurantapantojen avulla . Lumileopardeja tutkitaan myös eläinten jättämien jälkien ja dna-tutkimuksen avulla. Tutkimustulosten avulla suojelutoimia voidaan kohdistaa entistä tehokkaammin.

• Tuemme yhteisöllistä luonnonsuojelua

Tärkeimpänä ohjenuorana on paikallisten ihmisten ottaminen mukaan lajin suojelutyöhön. Menetelmä on ollut tehokas WWF Suomen kehitysyhteistyöhankkeissa Nepalissa, jossa paikalliset ihmiset ovat innostuneet lumileopardien suojelusta ja asenteet ovat muuttuneet myönteisemmiksi. Työtä paikallisten ihmisten kanssa tehdään Suomen ulkoministeriön kehitysyhteistyötuen avulla. Paikalliset vapaaehtoiset tutkimusavustajat (citizen scientist), tutkivat lumileopardien liikkeitä mm. riistakameroiden ja näköhavaintojen avulla. He ovat usein alueensa parhaita lumileopardiasiantuntijoita.

• Suojelemme lumileopardien elinalueita Himalajalla ja Keski-Aasiassa

Olemme olleet perustamassa Bhutanin suurinta kansallispuistoa Wangchuck Centennialia, jossa lumileopardit ja tiikerit elävät samoilla elinalueilla.

• Kehitämme ja tuemme petokorvausjärjestelmiä

Korvauksia maksetaan paikallisille, joiden karjaa lumileopardit ovat tappaneet. Korvausjärjestelmä parantaa suhtautumista lumileopardeihin, sillä näin vastuu vahingoista ei jää pelkästään karjankasvattajille.

• Torjumme ilmastonmuutosta

Lumileopardin elinalueiden täytyy säilyä myös tulevaisuudessa.

Haluatko auttaa?

Anna lumileopardille tulevaisuus

Laji on ahdingossa ihmisen toiminnan seurauksena. Tavoitteenamme on nostaa lumileopardien määrää ja suojella sen elinalueita. Yhdessä voimme vielä muuttaa suunnan.

Auta Lumileopardi-kummina

Anna lumileopardille tulevaisuus

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje