Auta pölyttäjiä kuten Supermarsu!

Supermarsu 2 -elokuvassa maailman pörröisin supersankari pelastaa mehiläisiä ja samalla koko monimuotoista luontoa. Valitettavasti pölyttäjien huono tilanne ei ole vain elokuvaa. Nyt on sinun vuorosi toimia sankarina – tukemalla luonnonsuojelutyötämme olet mukana pelastusjoukoissa.

Pölyttäjien määrä on huvennut maailmanlaajuisesti ja yhä useampi pölyttävä hyönteislaji on ajautumassa kohti sukupuuttoa. Monimuotoinen luonto on avain monipuolisiin pölyttäjäkantoihin, ja pölyttäjillä puolestaan on tärkeä tehtävä monimuotoisen luonnon ylläpitäjinä. Niiden väheneminen on huono uutinen paitsi luonnolle myös ihmisille. Valtaosa maapallon viljelykasveista tarvitsee hyönteispölytystä. Sen ansiosta meillä riittää syötäväksi erilaisia marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja pähkinöitä.

Jokaista pölyttäjää tarvitaan! Suomessa tärkeimpiä pölyttäjiä ovat mesipistiäiset eli kimalaiset, erakkomehiläiset ja mehiläistarhaajien hoitama tarhamehiläinen. Näiden lisäksi on paljon muitakin pölyttäjiä, esimerkiksi perhosia, kovakuoriaisia ja kukkakärpäsiä. Ne tarvitsevat elääkseen erilaisia elinympäristöjä. Suurimpia syitä pölyttäjien määrän vähenemiseen on elinympäristöjen häviäminen maatalouden tehostumisen myötä. Lisäksi tilannetta pahentavat kasvinsuojeluaineet, haitalliset vieraslajit sekä ilmastonmuutos, joka aiheuttaa sään ääri-ilmiöitä ja ajaa etenkin pohjoiset lajit ahtaalle. Suomessa lämpenevä ilmasto uhkaa muun muassa tuntureiden kimalaislajeja.

Mitä tuellasi tehdään luonnon monimuotoisuuden hyväksi?

• Suojelemme lajeja ja niiden elinympäristöjä eri puolilla maapalloa
  • Vaikutamme maatalous- ja ympäristöpolitiikkaan koko kansainvälisen verkostomme voimin
  • Kunnostamme pölyttäjille elintärkeitä perinneympäristöjä talkoovoimin
  • Torjumme vieraslajeja, jotka ovat uhka alueiden alkuperäiselle luonnolle
  • Vaikutamme yrityksiin päästöjen vähentämiseksi
  • Autamme ihmisiä tekemään ympäristön kannalta kestäviä ratkaisuja arjessaan

WWF:llä ja Supermarsu 2 -elokuvan pörröisellä päähenkilöllä on sama tavoite: pelastaa pölyttäjät ja luonnon monimuotoisuus. Yhteistyöllä WWF ja elokuvan tekijät haluavat innostaa kaikkia toimimaan sankareina ja suojelemaan luontoa. Elokuvan ensi-ilta oli 14. lokakuuta 2022.