Läheltä piti! Suomessa äärimmäisen uhanalainen naali yritti pesiä maassamme ensimmäistä kertaa yli 20 vuoteen

Saimme ilahduttavia uutisia tunturi-Lapista, jossa havaittiin viime kesänä naalien pesintäyritys. Naalit ovat Suomessa äärimmäisen uhanalaisia. Kyseessä on merkittävä tapaus, sillä naalit eivät ole Suomessa pesineet yli 20 vuoteen. Suomessa liikuskelee vuosittain enää vain kourallinen naaleja ja WWF tekee Metsähallituksen luontopalveluiden kanssa yhteistyötä sen palauttamiseksi osaksi Suomen pesimälajistoa.

WWF:n ja Metsähallituksen Luontopalvelujen naalityöryhmän työ oli jo kantaa hedelmää, kun Enontekiön tunturialueella viihtyi läpi kevään ja kesän kaksi naalia, jotka jopa asuttivat erästä vanhaa pesäpaikkaa ja olivat kaivaneet auki sen koloja. Kun pesä tarkistettiin heinäkuussa, huomattiin ettei pesintä kuitenkaan valitettavasti ollut onnistunut. Epäonnistumisen syynä oli todennäköisesti kevään aikana romahtaneet myyrien ja sopulien kannat.

(juttu jatkuu kuvan alla)

Naali talvella ruokinta-asemalla Metsähallituksen riistakamerassa

Naali ruokinta-asemalla Suomen Lapissa

”Ruotsissa ja Norjassa suojelutoimien avulla kasvaneen naalikannan myötä realistinen tavoitteemme on saada naali jälleen pesimään Suomessa ja nyt se oli lähellä. Ruokinta-asemat auttavat naaleja elämään heikkojen sopuli- ja myyräaikojen yli, mutta pelkällä koirannappulalla naali ei yleensä pesi,” ohjelmapäällikkö Petteri Tolvanen uskoo.

Ruokinta-automaattien lisäksi tärkeä suojelukeino on ketun metsästys eli niin sanottu poistopyynti. Metsähallituksen organisoimana lähes 400 kettua metsästettiin viime talvena naalin potentiaalisilla pesimäalueilla. Kettu on viime vuosina levittäytynyt yhä enemmän tunturipaljakalle naalin elinalueelle.

”Naalien historialliset pesäpaikat näkyvät vihreinä kumpuina tunturiluonnossa edelleen, vaikka ne ovat olleet tyhjillään vuosikymmeniä. Jos naali palaa Suomeen, todennäköisesti se asettuu joihinkin vanhoista pesäkummuista. Ongelmana on, että ketut valtaavat näitä pesäkumpuja”, Tolvanen huomauttaa.

Ruotsissa ja Norjassa on todettu tänä vuonna yhteensä ainakin 73 naalipentuetta. Suomea lähimmät pesinnät olivat Norrbottenin läänissä Ruotsissa ja Varangin niemimaalla Norjassa.

WWF perusti aiemmin tänä vuonna uudelleen naalityöryhmän koordinoimaan lajin suojelutyötä. Työryhmässä on mukana Metsähallituksen luontopalvelut, jonka vastuulaji naali on, sekä vapaaehtoisia. Koulutettujen vapaaehtoisten avulla osallistumme naalin pesäpaikkojen inventointiin ja lisäksi osallistummin naalien lisäruokintaan hankkimalla automaateissa käytettävää koiranruokaa sekä riistakameroita.

Tiesitkö, että parhaimpina sopuli- ja myyrävuosina naali voi saada jopa 18 poikasta? Lue faktat naaleista yllä!

Lapin tunturi ja eläimiä piirroskuvituksessa

Ilmastonmuutos muuttaa Lapin tuntureita

Lapin tunturit ovat heikoimmassa asemassa ilmastonmuutoksessa. Monet eläimistä ja kasveista ovat jo nyt uhanalaisia, ja olemme vaarassa menettää osan niistä kokonaan.

Katso, miten tunturit muuttuvat
Lapin tunturi ja eläimiä piirroskuvituksessa