Earth Hour on täällä! Näin tapahtumaa vietetään Suomessa ja maailmalla

Maailmanlaajuista ympäristötapahtumaa WWF:n Earth Houria vietetään tänä vuonna turvallisesti kotona, verkossa tai näyttämällä valomerkki ilmaston ja luonnon puolesta. Suomessa Earth Hour kutsuu sammuttamaan valot ja tekemään lupauksen planeetalle.

Earth Hour tunnetaan tapahtumana, jossa sammutetaan turhat valot tunniksi. Valojen sammutus on symbolinen ele ilmaston ja luonnon puolesta, ja se toistuu jälleen ympäri maailmaa. Monet tutut maamerkit, kuten Eiffel-torni, Colosseum ja Sydneyn oopperatalo, pimentyvät.

Suomessa valot sammuvat muun muassa Helsingissä Yleisradion linkkitornista, kaupunginteatterista ja Kallion kirkosta, Lahdessa Sibeliustalosta, Jyväskylässä Ylistön sillalta sekä Tampereella Näsinneulasta ja Särkänniemen huvipuistoalueelta. Mukana on lukuisia kaupunkeja ja kuntia, jotka pimentävät julkisivuvalaistuksia ja katuvaloja. Myös yritykset ovat laajasti mukana näyttämässä valomerkin ilmaston ja luonnon puolesta. Kauppakeskukset sammuttavat mainos- ja julkisivuvalojaan muun muassa Porissa, Turussa ja Kouvolassa.

(teksti jatkuu kuvien jälkeen)

Tänä vuonna Earth Houria juhlitaan verkossa

Earth Hour on aina innostanut keksimään monenlaisia tempauksia ilmaston ja luonnon hyväksi. Vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi tänä vuonna tapahtumia järjestetään etenkin verkossa. Esimerkiksi Hämeenlinnassa kaupunki on järjestänyt kokonaisen Ilmaston viikon täynnä aiheeseen liittyviä verkkotapahtumia ja somehaasteita. Luonto-liiton Hämeen piiri ja Tampereen nuorisopalvelut puolestaan jakavat sosiaalisessa mediassa nuorten kanssa ideoituja vinkkejä Earth Hourin viettoon. Earth Hour on esillä myös lukuisissa kouluissa, joissa järjestettiin tapahtumaviikolla niin aiheeseen liittyviä aamunavauksia, oppitunteja luonnonvalossa kuin ilmastoystävällisiä lounaita.

Myös maailmalla järjestetään lukuisia verkkotapahtumia. Ihmiset kokoontuvat ruutujen äärelle yhteisen asian puolesta muun muassa Latinalaisessa Amerikassa, Hollannissa ja Filippiineillä.

Vuonna 2021 Earth Houria vietetään ympäri maailmaa turvallisesti kotona muun muassa erilaisten verkkotapahtumien äärellä.

Suomessa kerätään lupauksia planeetalle

Tänä vuonna WWF kirittää kotimaisia päättäjiä toimiin keräämällä suomalaisilta lupauksia yhteiselle planeetalle, ja moni organisaatio on innostunut levittämään sanaa lupauksista. Maapallon hyvinvointia edistäviä lupauksia kannustavat tekemään muun muassa Vaasan yliopiston ylioppilaskunta ja vantaalainen Sotungin lukio. Lupauksilla kiritetään päättäjiä kohti ripeitä ja vaikuttavia päätöksiä luonnon ja ilmaston puolesta. Tapahtumapäivän aamuna yli 2000 henkilöä oli tehnyt WWF:n Earth Hour -sivuilla.

“On tärkeää, että päättäjät kuuntelevat huolestunutta viestiä juuri tänä vuonna, sillä heillä on edessään lukuisia planeettamme kannalta tärkeitä päätöksiä. Lupauksia on jo nyt jätetty monipuolisesti, mikä osoittaa, että luonnon ja ilmaston huomioiville päättäjille on luvassa tukea ja kiitosta”, WWF Suomen ilmastovastaava Bernt Nordman sanoo.

Earth Hour on jo monivuotinen perinne

WWF:n Earth Hour sai alkunsa Australian Sydneyssä vuonna 2007, jolloin siihen osallistui yli kaksi miljoonaa ihmistä. Vuonna 2008 tapahtuma laajeni maailmanlaajuiseksi, ja Suomessa Earth Hour järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2009. Earth Hour ei ole sähkön- eikä energiansäästötempaus, vaan tapahtuman tarkoitus on innostaa ihmisiä ilmasto- ja luontoystävälliseen elämään ja viestiä päättäjille, että ilmastonmuutoksen ja luonnon köyhtymisen torjunta edellyttää ripeitä toimia.

Kiritä kanssamme päättäjiä!

Tämän vuoden Earth Hourissa keräämme lupauksia yhteiselle planeetallemme. Lupauksilla kiritämme päättäjiä kohti ripeitä ja vaikuttavia päätöksiä ilmaston ja luonnon puolesta.

Tee lupaus planeetalle!

Kiritä kanssamme päättäjiä!