Kotipihoilla juoksee tulevaisuudessa yhä vähemmän siilejä – Näillä vinkeillä voit auttaa siilejä

Siilien määrä on vähentynyt Suomessa nopeasti. Ilmastonmuutos vaikeuttaa muun muassa siilin talvihorrosta.

Yksi kevään ilahduttavia merkkejä ovat talvipesistään pihapiireihin heränneet siilit. Siilien tarkkaa määrää ei tiedetä, mutta havaintojen perusteella niiden määrä on vähentynyt Suomessa viime vuosina merkittävästi.

”Ilmastonmuutoksen arvellaan vaikuttaneen siilien määrän vähenemiseen erityisesti lämpenevien talvien takia”, sanoo WWF Suomen ohjelmajohtaja Petteri Tolvanen.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Siili juoksee kohti kameraa

Ilmastonmuutos sotkee talvihorroksen

Talvihorros on siilien selviytymiselle kriittistä aikaa. Arvioiden mukaan jopa puolet siileistä ei selviä talviajan horroksestaan. Normaaleina talvina siili vaipuu horrokseen lokakuun tienoilla ja herää huhti–toukokuussa. Eläin kerää vararavintoa horrosta varten, sillä se menettää jopa puolet painostaan talven aikana. Erityisessä vaarassa ovat nuoret yksilöt, jotka eivät ehdi tai osaa kerätä tarpeeksi vararavintoa talveksi.

Ilmastonmuutos lämmittää Suomessa erityisesti talvia. Tulevaisuudessa Etelä-Suomessa talvet ovat yhä useammin lumettomia ja sateisia. Tämä vaikuttaa siilin talvihorrokseen. Jos lunta on paljon, kovakaan pakkanen ei haittaa talvehtivaa siiliä. Sen sijaan vesisade ja talvipesän kastuminen ovat niille haitallisia.

Jos ilmastonmuutoksen myötä lumi ei sada ollenkaan tai lumi sulaa pesän päältä, siilin talvihorros häiriintyy. Lumen sulaessa lämpö herättää siilin. Talvihorroksesta herääminen kuluttaa runsaasti siilin energiavarastoja ja se kuluttaa vararavintonsa loppuun. Kun syötävää ei talvella löydy, siili voi kuolla nälkään.

”Ilmastonmuutos vaikuttaa moniin suomalaisille tuttuihin eläimiin, kuten siiliin, jo nyt. On tärkeää, että me suomalaiset kannamme vastuumme ilmastonmuutoksen hillinnästä ja suojelemme siitä kärsiviä eläimiä ja elinympäristöjä”, sanoo Tolvanen.

(Juttu jatkuu kuvan jälkeen.)

Siili syö ruokaa ulkona kulhosta

Jos siiliä ruokkii kissan tai koiran kuivaruualla, nappulat on hyvä turvottaa vedessä ennen ruuan tarjoamista. Ruuaksi on hyvä valita viljatonta ja kalatonta kissan- tai koiranruokaa.

Näin voit auttaa siiliä

• Huolehdi lähiympäristösi monimuotoisuudesta

Koska siili käyttää ravinnokseen hyönteisiä ja toukkia, se hyötyy monimuotoisista pihoista, joilla erilaiset hyönteiset viihtyvät. Kannattaa siis istuttaa pihalle monenlaisia kasvilajeja ja jättää osa pihamaasta muokkauksista vapaaksi. Tuholais- ja rikkaruohomyrkyt ovat erittäin haitallisia niin siilille kuin sen ravinnollekin.

• Rakenna siilille talvipesä

Koska etelässä lumipeite käy tulevaisuudessa yhä harvinaisemmaksi, siili voi hyötyä ihmisten rakentamista pesäpaikoista. Tiivistyvän rakentamisen takia luontaiset pesäpaikat erityisesti etelässä ovat vähissä. Vinkkejä siilin pesän rakentamiseen voi lukea täältä.

• Vie loukkaantunut siili hoitoon

Siili on luonnonvarainen eläin, joten se on hyvä jättää rauhaan. Paras tapa tarkkailla siiliä on useamman metrin välimatkan päästä. Jos siili on herännyt keskellä talvea etsimään ravintoa tai se on selvästi loukkaantunut, se tarvitsee todennäköisesti ihmisen apua selviytyäkseen. Eri paikkakunnilla toimivat eläinten hoitolat ja eläinsuojeluyhdistykset ottavat vastaan loukkaantuneita siilejä.

• Tarjoa talviravintoa

Siilin talvehtimisen kannalta syksyinen vararavinnon kerääminen on tärkeää. Siilille voi tarjota erityisesti syys-lokakuussa lisäruokaa, esimerkiksi lihaa tai kissan- tai koiranruokaa. Maitoa ja suolaisia ruokia ei kannata tarjota.

• Ilmastonmuutoksen hillitseminen auttaa myös siiliä

Ilmastonmuutos vaikuttaa laajasti Suomen luontoon ja eläimiin, kuten siiliin. Voit perehtyä aiheeseen tarkemmin täällä. WWF Suomi tekee työtä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ja voit tukea työtämme monin tavoin.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.

Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina