Uusi IPCC-raportti on vakava varoitus – nyt tarvitaan panostuksia ilmastonmuutokseen sopeutumiseen

YK:n ilmastopaneeli IPCC:n uusi osaraportti kuvaa miten katastrofaalisia ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat yhteiskunnalle ja luonnolle. Maapallo on jo lämmennyt 1,1 asteella ja ilmastokriisin vaikutukset näkyvät jo nyt luonnossa ja yhteiskunnissa. Raportti kertoo myös mitä on vielä pelastettavissa, jos toimimme heti.

Tuore IPCC-osaraportti on odotetusti tiukkasanainen. Raportti käsittelee ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja ilmastonmuutokseen sopeutumista. Se osoittaa, että ilmastonmuutoksen vaikutuksia esiintyy aina vain tiheämmin ja laajemmin. Ilmastokriisi näkyy esimerkiksi kuivuutena, polttavina helteinä, rajuina myrskyinä ja tulvina. Muutoksen vauhti on niin kova, etteivät kaikki lajit kykene sopeutumaan. Seurauksena on sukupuuttoja ja ekosysteemien tuhoutumisia. Ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisuun tarvitaan konkreettisia toimia päättäjiltä, WWF linjaa. Tämä tarkoittaa sekä investointeja että päästöjen leikkauksia.

Raportti arvioi missä määrin sopeutuminen ilmastokriisiin on vielä mahdollista. Monin paikoin luonnontuhot ja siitä seuraavat vaikeudet ihmisille ovat väistämättömiä. Ensimmäistä kertaa IPCC:n raportti käsittelee nyt laajasti myös ilmastonmuutoksen aiheuttamia tuhoja ja menetyksiä.

”Raportti on äärimmäisen vakava varoitus. Hopeareunus on kuitenkin se, että meidän on yhä mahdollista torjua kaikkein rajuimpia vaikutuksia. Nyt on kuitenkin todella kiire. Jos tartumme toimeen välittömästi, voimme rajoittaa sään ääri-ilmiöiden esiintymistiheyttä ja vakavuutta sekä auttaa ihmisiä ja ekosysteemejä sopeutumaan tulevaisuuden ilmasto-olosuhteisiin. Luonto on tärkein liittolaisemme ilmastokriisissä. Ekosysteemien suojelu ja ennallistaminen auttaa ihmisiä selviytymään”, sanoo WWF Suomen ilmastovastaava Bernt Nordman.

”Tämän vuoden ilmastokokous COP27 järjestetään Egyptissä, Afrikassa – yhdellä niistä mantereista, joilla ilmastokriisin vaikutukset ja seuraukset näkyvät jo vahvasti. WWF tulee viemään IPCC:n viestin joka ikiseen neuvottelupöytään. Sopeutuminen ja sietokyvyn vahvistaminen sekä vahinkojen korvaaminen on nostettava neuvotteluissa päästöjen vähentämisen rinnalle. On kuitenkin muistettava, että päästöjen vähentämisestä ei saa tinkiä tuumaakaan, sillä vain hidastamalla ilmastonmuutosta annamme luonnolle ja sopeutumiselle mahdollisuuden. ”

Tutkimusmenetelmien kehittymisen myötä IPCC on nyt pystynyt viemään analyysinsä maantieteellisesti entistä tarkemmalle tasolle.

”Suomenkaan luonto ei ehdi sopeutua ilmastonmuutokseen nykyisellä tahdilla. Esimerkiksi puut, jotka kasvavat hitaasti, ovat alttiita ilmastonmuutoksen vaikutuksille. Tällä hetkellä näyttää hyvin mahdolliselta, että vuosisadan lopussa kuuset ovat hävinneet Etelä-Suomesta. Seuraukset ilmastonmuutoksesta olisivat todella hurjia”, Nordman jatkaa.

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina