YK:n ilmastokokous Bonnissa alkoi – WWF vaatii vahvaa tukea fossiilisten polttoaineiden lopettamiselle

Saksan Bonniin kokoontuneiden neuvottelijoiden on annettava vahva tuki fossiilisten käytön lopettamiselle, jotta siitä voidaan päättää Dubain ilmastokokouksessa vuoden lopulla.

Viime vuoden lopulla Egyptissä pidetyssä YK:n ilmastokokouksessa (COP27) ei onnistuttu saavuttamaan riittäviä sopimuksia fossiilisten polttoaineiden käytön lopettamisesta. Nyt maailman valtioiden neuvottelijat ovat kokoontuneet kaksiviikkoiseen kokoukseen Saksan Bonniin, jossa piirretään suuntaviivoja vuoden lopulla Dubaissa pidettävälle ilmastokokoukselle. Yksi Bonnin kokouksen keskeisiä aiheita on valmistella tilannekuvaa siitä, miten Pariisin sopimuksen mukaisissa toimissa on viimeisen viiden vuoden aikana onnistuttu.

”Meidän näkökulmastanne tilannekuva on selvä: globaalilla tasolla olemme valitettavan kaukana 1,5 asteen polusta. Siksi Dubain ilmastokokouksessa tulee tehdä rohkeita päätöksiä”, sanoo WWF:n ilmasto-ohjelman johtaja Bernt Nordman.

Viivyttely viimeinkin lopetettava

Jotta kriittisiä päätöksiä maapallon ekosysteemien toimivuuden turvaamiseksi onnistutaan tekemään Dubaissa, on Bonnin ilmastokokouksessa neuvoteltava tosissaan fossiilisten polttoaineiden käytön asteittaisesta lopettamisesta. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on suurin yksittäinen ilmastonmuutosta kiihdyttävä tekijä.

”Vaikka yli 80 maata kannatti fossiilisten polttoaineiden asteittaista lopettamista Egyptin ilmastokokouksessa viime vuonna, sitä ei saatu sisällytettyä lopulliseen sopimukseen”, kertoo Nordman.

”Nyt fossiilisten käytön lopettaminen on viimeinkin otettava prioriteetiksi. Meillä on kaikki mahdollisuudet siirtyä 100-prosenttisesti uusiutuvan energian käyttöön, mutta toistaiseksi maailman valtioilta ei ole löytynyt riittävää tahtoa turvata tulevaisuuttamme”, Nordman sanoo.

Maapallon ilmasto on jo nyt keskimäärin 1,1 astetta lämpimämpi kuin ajalla ennen teollistumista. Jos riittäviä muutoksia ei tehdä, ilmasto tulee lämpenemään laskelmien mukaan noin 3,2 asteella, eli ylittämään Pariisin ilmastosopimuksen mukaisen 1,5 asteen rajan yli kaksinkertaisesti. Lämpenemisen myötä luonnon ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta vakavat riskit tulevat kasvamaan huomattavasti.

”Tieteen viesti on jo pitkään ollut selvä: mitä kauemmin odotamme, sitä tuhoisammat seuraukset tulevat olemaan. Viivyttely on lopetettava ja siirryttävä sanoista ilmastotekoihin”, Nordman toteaa.

WWF julkaisi odotuksensa marras-joulukuun ilmastokokoukselle

Bonnin kokouksen käynnistyessä WWF julkisti myös odotuksensa eli niin sanotun Expectations Paperin Dubain ilmastokokoukselle. Se määrittelee ne asiat, jotka on asetettava etusijalle Bonnissa, jotta maailman maiden johtajat voivat sopia niistä Dubain ilmastokokouksessa, COP28:ssa.

Auta Ilmasto-kummina

Kummina tuet poliittista vaikuttamistyötämme sekä ilmastonmuutoksesta kärsivien lajien ja elinympäristöjen suojelua koko kansainvälisen verkostomme voimin. Nyt on kiire toimia yhdessä!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Auta Ilmasto-kummina