Menovinkit luonnonystävän kesään

Tänä kesänä WWF on mukana monessa. Kokosimme tärpit kiinnostaviin kesätapahtumiin, joissa voit muun muassa bongata pölyttäjiä, torjua vieraslajeja ja pyöräillä hyvän asian puolesta.

Auta luontoa talkoilemalla

Kesä-syyskuussa ympäri Suomen

Haluaisitko viettää aikaa ulkona, saada hyötyliikuntaa ja auttaa samalla luontoa? WWF järjestää kesän aikana eri puolilla Suomea useita talkootapahtumia, joissa talkoolaiset kunnostavat uhanalaisia perinneympäristöjä ja poistavat haitallisia vieraskasveja. Perinneympäristöissä, jotka ovat syntyneet perinteisten elinkeinojen ja maankäyttötapojen seurauksena, elää peräti neljännes Suomen uhanalaisista lajeista. Talkoissa perinneympäristöjä kunnostetaan esimerkiksi raivaamalla ja niittämällä, mistä hyötyvät lukuisat uhanalaiset kasvi- ja perhoslajit.

Vieraile WWF:n luontopolulla vehreässä perinneympäristössä

Aina auki, Vehmaanniemen luontopolku Sastamalassa (Tampereentie 258)

Vehmaanniemi on WWF:n 1970-luvulta saakka omistama, noin 9 hehtaarin alue Sastamalassa. Alueella laiduntaa lampaita, jotka tekevät tärkeää työtä hoitamalla uhanalaisia perinneympäristöjä. Vehmaanniemen perinneympäristöt olivat vuosien saatossa päässeet kehnoon kuntoon, mutta talkoiden ja kunnossapidon ansiosta näyttää siltä, että monimuotoinen niittykasvien ja pölyttäjien paratiisi avoimine kukkaniittyineen ja hakamaineen alkaa taas kukoistaa. Alueella mutkittelee vasta avattu noin kilometrin pituinen luontopolku.

Lammas katsoo suoraan kohti kameraa vehreällä niityllä

Lampaita Vehmaanniemen perinneympäristössä.

Auta Itämerta pelaamalla golfia

7.6. WWF:n Itämeri-Golf Hirsala Golfin kentällä Kirkkonummella

Maailman merten päivää vietetään kesäkuussa, ja sen kunniaksi Hirsala Golf ja WWF järjestävät Itämeri-golfin, jonka tuotot ohjataan Itämeren suojeluun. Tapahtumaan on mahdollista osallistua yritysjoukkueena, yksityishenkilönä tai yhteistyökumppanina. Itämeren auttamisen lisäksi tapahtumassa voi verkostoitua muiden ympäristövastuusta kiinnostuneiden kanssa. Golfpäivä Hirsalassa alkaa aamiaisella, jonka jälkeen siirrytään kentälle. Kilpailun pelimuoto on Texas Scramble ja tapahtumassa on myös erikoiskilpailuita eri väylillä.

Itämeri on yksi maailman herkimmistä ja saastuneimmista meristä. Tapahtumasta saadulla tuella WWF muun muassa ylläpitää ja kouluttaa öljyntorjuntajoukkoja, rakentaa meren rehevöitymistä vähentäviä kosteikoita ja auttaa ilmastonmuutoksesta kärsivää itämerennorppaa.

Osallistu kansanjuhlaan vapautettujen koskien kunniaksi

8.6. Hiitolanjoki hurmaa -kansanjuhla Rautjärvellä

Etelä-Karjalassa virtaavaa Hiitolanjokea kahlinneet kolme patoa on nyt purettu ja kosket ennallistettu uhanalaisten kalojen temmellyskentäksi. Patojen alta vapautettu koskimaisema on valtakunnallisessa mittakaavassa merkittävä ympäristönsuojelukohde. Alue on nyt kunnostettu koko kansan virkistysalueeksi, jossa vapaana kuohuvasta joesta voi nauttia niin kalastaen, meloen kuin retkeillen.

Hiitolanjoki hurmaa -kansanjuhlassa Hiitolanjoen rantaraittien varrelta pääsee seuraamaan muun muassa koskenlaskua, perhokalastusta ja retkimelontaa. Paikalla on myös asiantuntijoita kertomassa joen ennallistamisesta, virtavesistä ja uhanalaisista vaelluskaloista. Tarjolla on myös lapsille ja nuorille suunnattua ohjelmaa.

Kangaskosken pato on yksi Hiitolanjoella puretuista padoista.

Aisti maatilatunnelmaa ja opi luonnonlaiduntamisen hyödyistä

15.6. Luonnonlaidunpäivä tiloilla ympäri Suomen

Lampaat, lehmät ja muut laiduneläimet ovat erinomaisia luonnon monimuotoisuuden ylläpitäjiä. Kesäkuun puolessavälissä näihin nelijalkaisiin luontokadon torjujiin on mahdollisuus päästä tutustumaan eri puolilla Suomea kolmatta kertaa järjestettävänä kansallisena luonnonlaidunpäivänä. Teemapäivänä useat tilat ympäri Suomen avaavat laitumensa yleisölle. Päivä onkin mainio tapa nähdä maatilan elämää sekä oppia luonnonlaitumista ja luonnon monimuotoisuudesta. Luonnonlaidunpäivän järjestävät yhteistyössä Luonnonlaidunlihan tuottajat ry, WWF, MTK, SLC, Metsähallitus, Maa- ja kotitalousnaiset, ProAgria, Ruokavirasto, Suomen lammasyhdistys ja Pihvikarjaliitto.

Auta tutkijoita bongaamalla pölyttäjiä

15.–16.6. Pölyttäjäbongaus omalla pihalla tai lähiluonnossa

Tutkijat kutsuvat suomalaisia havainnoimaan pölyttäjiä yhden viikonlopun ajan. Tapahtumassa kuka tahansa voi havainnoida pölyttäjiä, kuten perhosia ja kimalaisia, puolen tunnin ajan kukkaniityllä tai omalla pihalla. Tapahtuman tavoitteena on kartoittaa etenkin kaupunkiniityillä ja -pihoilla esiintyvää pölyttäjälajistoa. Pölyttäjäviikonlopun järjestää Suomen ympäristökeskuksen PÖLYKOORDI-hanke. WWF on yksi tapahtuman yhteistyökumppaneista.

Kimalainen ja kukka.

Pölyttäjien havainnoiminen on tärkeää, sillä pölyttäjät ovat vähentyneet maailmanlaajuisesti. Suomessa pölyttäjien tärkeimpiä elinympäristöjä ovat perinneympäristöt, kuten niityt, kedot ja hakamaat, jotka kaikki ovat uhanalaisia luontotyyppejä.

Festaroi vastuullisesti Ruisrockissa

5.–7.7. Ruisrock Turussa

Tänä kesänä WWF on yhdistänyt voimansa Ruisrockin kanssa. Festivaalin tavoitteena on pienentää ympäristövaikutuksiaan, ja onnistuakseen tässä WWF ja Ruisrock kannustavat yhdessä yleisöä ja yhteistyökumppaneita kestävämpiin valintoihin festarin aikana. Festarikävijöille kerrotaan tavoista, joilla voi vähentää omia haitallisia ympäristövaikutuksiaan. Vinkkejä löytää niin WWF:n kuin Ruisrockin Instagram-tileiltä. Lisäksi Ruisrock lahjoittaa vuoden 2024 akkreditointimaksut WWF:n ilmastotyölle.

Hyppää koomikoiden matkaan ilvesten jäljille

9.8. Stand up -ilta Wanhassa Voimalassa Jyväskylässä

Ilveksen käyttäytymiseen perehtynyt Ilveskeskus täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Suomen ainoan luonnonvaraisen kissaeläimen kunniaksi on luvassa muun muassa stand up -ilta, jonka tuotot lahjoitetaan luonnon monimuotoisuuden ja ilveksen suojeluun. Ilveskeskus tekee lahjoituksen WWF:lle perustamansa omakeräyksen kautta.

Stand up -illassa yleisöä hauskuuttavat koomikot Iikka Kivi, Antti Haapala, Salla Avelin ja Susanna Viljanmaa. Mukana menossa Ilveskeskuksen ”pseudokoomikko” Jussi, joka katselee ilveskissojen elämää, myös huumorin pilke silmäkulmassa. Tapahtuman ikäraja on 18 vuotta.

Yksinäinen ilves metsässä.

Ilves oli kadota kokonaan maastamme 1900-luvun alussa metsästyksen seurauksena, mutta viime vuosikymmeninä kanta on elpynyt.

Bongaa WWF myös näissä tapahtumissa!

Suomen suurimmassa pyöräilytapahtumassa Saimaa Cycle Tourissa 28.–29.6. voi huomata pandapaitaisia pyöräilijöitä. Osallistujat taittavat pisimmillään jopa 300 kilometrin matkan. Osallistumismaksuista lahjoitetaan osa WWF:n saimaannorpan suojelutyöhön. 85 kilometrin WWF-lähdössä on vielä tilaa!

Elokuva-alan Red Carpet Gaala muuntautuu tänä vuonna WWF Itämeri Gaalaksi. 29.8. järjestettävään alan tilaisuuteen myydään yrityksille gaalapöytiä, joiden tuotoista lahjoitetaan osa WWF:n työlle Itämeren suojelemiseksi. Tuella koulutetaan öljyntorjuntajoukkoja muun muassa rantojen puhdistukseen ja öljyyntyneiden eläinten hoitoon.

Crowdsorsa-pelin avulla kuka tahansa voi torjua vieraslajeja ja tienata siitä rahaa. Torjujien on mahdollista päästä jopa 20–30 euron tuntiansioihin kiinni tekemästään työstä. Pelin avulla vieraslajeja voi torjua ennakoivasti ja pieniä kohteita kitkemällä kustannustehokkaasti. WWF on mukana mobiilipelissä asiantuntijaroolissa esimerkiksi vieraslajien tunnistamisessa. Lataa ilmainen sovellus täältä.

Sinua saattaa kiinnostaa