Suomalaiset ovat antaneet yli kaksi miljoonaa neliömetriä tilaa luonnolle pihoillaan ja parvekkeillaan
WWF:n Ala villiksi -kampanjan ensimmäisen kauden tavoitteena oli saada kokoon miljoona neliömetriä tilaa luonnolle suomalaisten pihoilla ja parvekkeilla. Lokakuun loppupuolelle mennessä neliöitä oli kertynyt jo tuplasti yli tavoitteen. Kampanja on toteutettu OP Ryhmän tuella.
WWF:n Ala villiksi -kampanjan laskuriin kertyi neliöitä pienistä parvekkeista aina kymmenien tuhansien neliömetrien pihamaihin. Osallistujia oli Suomen jokaisesta maakunnasta, ja villejä aloja löytyy nyt niin Utsjoelta kuin Maarianhaminastakin.
”Luonto tarvitsee lisää tilaa omassa lähiympäristössämme, joten on todella hienoa, että kampanja lähti heti ensimmäisenä vuonna näin hyvin käyntiin. Neliömetrimäärä tekee näkyväksi sen, millaista vaikuttavuutta yhdessä voidaan saada aikaan”, iloitsee WWF:n suojeluasiantuntija Eeva-Liisa Korpela.
Kahden miljoonan neliömetrin raja ylittyi lokakuussa, kun Helsingin kaupunki lisäsi niittypinta-alansa mukaan kampanjaan. Mukana neliöissä olivat muun muassa Helsingin keskustassa ihastusta herättäneet Töölönlahden puiston pörriäiskeitaat, joissa pölyttäjät ovat saaneet yli 4000 neliömetriä uutta alaa elinympäristöksi ja ravinnon keruuseen.
”Helsingissä on muutettu useita nurmikoita niittymäisempään suuntaan vähentämällä leikkuukertoja, antamalla nurmen kasvaa ja niittämällä vasta loppukesästä. Monessa kohteessa on saatu hyviä tuloksia, kun paikalle on alkanut kasvaa kukkivia kasveja, ilme on villimpää ja niityillä on enemmän hyönteisiä ja muuta elämää”, kertoo luontoasiantuntija Tuuli Ylikotila Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.
(uutinen jatkuu kuvan jälkeen)
Kampanjan pääyhteistyökumppani OP Ryhmä on kannustanut WWF:n kanssa suomalaisia villiinnyttämään ja innostanut myös pankkejaan ja henkilöstöään mukaan. OP Ryhmän henkilöstö on muun muassa parantanut arvokkaiden luontokohteiden tilaa luonnonhoitotalkoissa, ja OP:n paikallispankkien jakamat siemenpussit ovat päätyneet pihamaille pölyttäjien avuksi eri puolilla Suomea.
”OP Ryhmän alkukesän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat luontoa ja pitävät lajien elinolosuhteiden turvaamista omalla pihallaan tärkeänä. Asiakkaiden omistamana ja Suomen suurimpana finanssiryhmänä haluamme osaltamme olla luomassa toiveikkaampaa tulevaisuutta sekä osallistua myös konkreettisesti luonnon köyhtymisen pysäyttämiseen. Tästä on hyvä jatkaa seuraavalla kasvukaudella”, sanoo OP Ryhmän ESG Lead Kaarina Saramäki.
(uutinen jatkuu kuvan jälkeen)
Villiinnyttäminen on yksinkertaisimmillaan pihan ”hallittua hoitamattomuutta”, jossa jotkin pihan alueet jätetään kevyemmälle hoidolle ja annetaan näin tilaa luonnon monimuotoisuudelle. Villiinnyttäjä voi esimerkiksi jättää nurmikon leikkaamatta ja antaa kukkien kasvaa sekä suosia kukkaistutuksissa pölyttäjäystävällisiä vaihtoehtoja. Syksyllä puolestaan voi muun muassa jättää lehdet haravoimatta ja antaa risukasojen olla, jolloin hyönteiset ja eläimet voivat löytää itselleen talvehtimispaikkoja ja ravintoa.
Kampanja jatkuu ensi vuonna. Yksityisten ihmisten lisäksi tarkoitus on kannustaa mukaan lisää kaupunkeja ja kuntia, yrityksiä ja muita toimijoita.
“Tulevana vuonna kannattaa katsella taajama-alueita hyönteisten ja vaikkapa lintujen silmin. Löytyykö mettä ja siitepölyä tuottavia niittykukkia pölyttäjille tai linnuille siemenravintoa tarjoavia kasveja? Myös moni joutomaana pidetty alue on luonnon kannalta arvoalue”, pohtii Eeva-Liisa Korpela.
Tutustu kampanjaan: Ala villiksi
Pysy kartalla luonnonsuojelun kuulumisista - tilaa WWF Suomen uutiskirje
WWF:n uutiskirjeen avulla pysyt kartalla luonnonsuojelun tuoreimmista kuulumisista. Uutiskirje kolahtaa sähköpostiluukkuusi kerran kuukaudessa.