Yhdestä eurosta kolme

WWF:n tukijoita askarruttaa usein kaksi asiaa: ”Onko tukeni varmasti tarpeen?” ja ”Meneekö tukeni varmasti perille?”.

Vastaus ensimmäiseen kysymykseen on ilmeinen. Elämme yli maapallon kestokyvyn, ilmastonmuutos on jo enemmänkin ilmastokriisi, biodiversiteetti heikkenee maapallon monimuotoisimmilla alueilla ja lukuisat lajit ovat uhanalaisia. Kaikki tämä kertoo, että tukea suojelutyöhön tarvitaan enemmän kuin koskaan.

”Meneekö tukeni varmasti perille?” on tukijalta ymmärrettävä huoli, joka vaatii ja myös innostaa meitä viestimään yhä enemmän ja paremmin työstämme, sen haasteista ja saavutuksista niin suurelle yleisölle kuin omille tukijoillemmekin. Työmme on pitkäjänteistä ja monet suojelutulokset, kuten merikotkan pelastaminen sukupuutolta, ovat vaatineet vuosikymmenien suunnitelmallisen ja periksi antamattoman työskentelyn.

Tukijoidemme joukossa on monenlaisia ihmisiä, eri-ikäisiä, erilaisen taustan ja tukijahistorian omaavia ihmisiä, joiden toivomme seuraavan työtämme monissa eri kanavissa ja medioissa, ja kokevan omakohtaista iloa yhteisistä suojelusaavutuksistamme. Ilman tukijoitamme niitä ei olisi syntynyt. Ja ilman markkinointiviestintää tukijamme eivät olisi tienneet, miten he voivat auttaa ja osallistua tärkeäksi pitämäänsä luonnonsuojeluun.

WWF Suomella on kunnianhimoiset kasvutavoitteet; luonnon tila vaatii sitä. Varainhankinnasta puhutaan kuitenkin usein ”turhana kuluna”, joka vähentää varsinaiseen suojeluun käytettävää rahaa. Jotkut pitävät markkinointia jotenkin likaisena. Jotkut ihmiset haluaisivat tukensa menevän vain suojeluun, ”sataprosenttisesti perille”- ei mihinkään turhiin markkinointi- ja hallinnointikuluihin.

Toimintamme vaikuttavuus ei kasva ilman investointeja seuraavan euron keräämistä tukeviin toimiin. Voin ylpeänä kertoa, että WWF:ssä yksi varainhankintaan suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti käytetty euro tuottaa kolme euroa suojelulle. Varainhankinnan kautta kulkeva euro kolminkertaistaa siis vaikutuksensa suojelutyössämme! Työssämme olennaisinta on vaikuttavuus. Ja kaikkia eri osaamista omaavia asiantuntijoitamme – niin taloudessa, hallinnossa, varainhankinnassa, viestinnässä kuin suojelussa – tarvitaan, jotta saamme yhdessä aikaan enemmän. Voimmekin varmasti luvata tukijoillemme, että 100 % heiltä saamastamme tuesta hyödyttää luontoa ja ympäristöä.

Kansainvälisen Living Himalayas -suojeluohjelman johtaja Sami Tornikoski ilmaisi asian minulle kauniisti: – Me suojeluasiantuntijat olemme aivot, kädet ja jalat kentällä ja te varainhankinnassa olette se sydän, joka pumppaa verta koko kehoon. Keho ei jaksa toimia, jos sydän ei ole kunnossa. Suurella sydämellä ja intohimolla tehdään niin varainhankinta- kuin suojelutehtäviäkin. Meillä kaikilla on tärkeä roolimme tässä orkesterissa, jotta sinfonia luonnon hyväksi soi vahvasti. Kuten pääsihteerimme usein sanoo: me olemme kaikki luonnonsuojelijoita. Ja minä lisään siihen vielä: yhdessä tukijoidemme kanssa.

 

Tarja Hakala

johtaja, yksityisvarainhankinta