Yhdessä se on mahdollista

Uskollisten tukijoidemme avulla pystymme saavutuksiin kaikilla mantereilla. Kiitos, että olet mukana ympäristönsuojelun menestystarinoissa.

1 300 000

Jo yhdettätoista kertaa vietettyyn Earth Houriin osallistui teettämämme gallupin mukaan 1,3 miljoonaa suomalaista. Suomessa tuntia vietettiin Maailman suurin kynttiläillallinen -teemalla, jolla herätettiin keskustelua ruoan ilmastovaikutuksista. Maailmanlaajuisesti mukana oli ennätysmäiset 187 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.

12

Maaliskuussa otettiin iso harppaus norsujen suojelussa, kun Kiina sulki 12 norsunluutehdasta ja 55 norsunluun vähittäiskauppaa. Loput kaksi kolmasosaa kaupoista ja tehtaista suljetaan tämän vuoden aikana. Noin 20 000 norsua tapetaan vuosittain niiden syöksy­hampaiden kysynnän takia. Teemme tukijoidemme avulla pitkäjänteistä työtä norsunluukaupan kieltämiseksi muissakin Aasian maissa.

100

Vuoden 2015 lopulla käynnistimme 100 liekkiä Nepaliin -kampanjan, jolla kerättiin varoja biokaasuyksiköihin Madin kylään. Tukijoidemme ja ulkoministeriön avulla 100 nepalilaisperhettä sai viime vuoden aikana käyttöönsä biokaasuyksikön, joka säästää yhden perheen käytössä 5 000 kiloa polttopuuta vuodessa. Näin säästetään metsiä, jotka tarjoavat kodin monille uhanalaisille lajeille, kuten tiikereille.

277

WWF, Metsähallitus, Itä-Suomen yliopisto, alueen ELY-keskukset ja lukuisat vapaaehtoiset kolasi helmikuussa 277 apukinosta saimaannorpille. Erittäin uhanalainen saimaannorppa synnyttää poikasensa helmi-maaliskuussa lumipesään rantakinoksiin, mutta tänä vuonna lumi ei leudon sään vuoksi kinostunut paikoin riittävästi. Apukinokset ovat korvaamaton suoja vastasyntyneille kuuteille.

Maaliskuussa julkaisimme ensimmäistä kertaa Suomessa Lihaoppaan, jonka latasi verkosta ensimmäisen kahden kuukauden aikana 29 173 käyttäjää. Oppaassa arvioidaan eri lihojen ympäristövaikutuksia. Maailma ei kestä nykyistä lihankulutustamme ja oppaan pääviesti onkin ”vähemmän ja ympäristön kannalta parempaa lihaa”. Lihaopas on herättänyt runsaasti tervetullutta keskustelua.

Lumileopardin pannoitus onnistui Kanchenjungan suojelualueella Nepalissa toukokuun alussa. Kyseessä on neljäs lumileopardi, joka on saatu pannoitettua Itä-Nepalin suojelualueilla. Yualungiksi nimetyn naaraslumileopardin elämää seurataan WWF:n, Nepalin valtion ja paikallisten tutkijoiden voimin. Erittäin uhanalaisista lumileopardeista saadaan pannan avulla tietoa niiden suojelua varten.

<p>&lt;cms laajakuvanosto 9761 ”Mihin tarinaan sin&auml; haluat kuulua?” ”Viel&auml; on paljon saavutettavaa yhdess&auml;.” ”Liity WWF-kummiksi” ”https://wwf.fi/liity/?utm_source=wwflehti&amp;utm_medium=isobanneri&amp;utm_campaign=wwfkummi&amp;utm_content=yhdessamahdollista” /&gt;</p>