Eläinkuvaaja Ossi Saarinen haluaa olla myös luonnonsuojelija

Luontokuvaaja Soosseli eli Ossi Saarinen osallistui alkuvuodesta saimaannorpan suojelutyöhön. Mikä luonnonsuojelussa kiehtoo?

Tiesitkö, että...

Voit myös kuunnella jutun. Klikkaa tästä.

Luontokuvaaja Ossi Saarinen on kerännyt satojatuhansia seuraajia sykähdyttävillä eläinkuvillaan. Somessa hänet tunnetaan paremmin nimellä Soosseli. Alkuvuodesta Saarinen oli WWF:n vapaaehtoisten mukana kolaamassa apukinoksia saimaannorpille ja keväällä hän osallistui norppien kuvaamiseen yksilöntunnistusta varten. Mikä innosti luontokuvaajan mukaan norppatyöhön?

”Itse eläin. Saimaannorppa on ainutlaatuinen laji, jota ei tavata missään muualla”, Saarinen sanoo.

”Apukinoksia kolatessa ja norppiin perehtyessä minulle selvisi, miten tärkeää kolaaminen on, ja miten suuri hyöty siitä on norpille ollut”, hän jatkaa.

Saarinen on havainnut luonnon monimuotoisuuden hupenemisen esimerkiksi hömötiaisen vähenemisenä ja hakkuuaukkoina. Lapsena kaikki metsät näyttäytyivät hänelle samanlaisina, eivätkä hakkuuaukot olleet muita aukeita paikkoja kummempia. Nykyisin Saarinen näkee hakkuut eri tavalla, ja erottaa yksipuolisen talousmetsän vanhasta metsästä. Hän tunnistaa, miten lajisto näissä ympäristöissä on aivan erilaista.

”Tuli olo, että haluan itsekin tehdä jotakin luonnonsuojelun eteen, jotta voisin nähdä eläimiä luonnossa myös tulevaisuudessa”, Saarinen kertoo. WWF:n työ on ollut hänelle tuttua, ja erityisesti uhanalaisten lajien suojelu on hänen sydäntään lähellä.

Sosiaalinen media on ollut Saariselle alusta alkaen tärkeä kanava kuvien jakamiseen. Sen avulla hän on pystynyt jakamaan hienoja luontohetkiä suurille yleisöille. Luontokuvaaminen on ollut Saariselle kokopäivätyö muutaman vuoden ajan.

”Opiskelin maantiedettä puolitoista vuotta ja ajattelin sitten ottaa pienen tauon, jotta voisin keskittyä kuvaamiseen”, hän kertoo.

Samaisella puolen vuoden tauolla hän on yhä, viisi vuotta myöhemmin.

”Tällä hetkellä ei ole suunnitelmissa palata opiskelemaan. Jos jotain opiskelisin, se olisi varmaan biologiaa tai jotakin muuta eläimiin liittyvää”, Saarinen sanoo.

Kuuntele juttu