Torjutaan luontokatoa omalla pihalla

WWF suomen uusi pääsihteeri kannustaa kaikkia tukijoitamme villiinnyttämään luontoa ympärillämme.

Luonto köyhtyy hälyttävää vauhtia, ja pölyttäjien määrä on huvennut maailmanlaajuisesti. Pölyttäjien ja muiden pörriäisten ahdinko johtuu niiden elinympäristöjen vähenemisestä.

Onneksi jokainen meistä voi kantaa kortensa kekoon. Esimerkiksi omalla kotipihalla voi tehdä paljon tekemättä mitään. Liiallinen siisteys ei ole luonnon ystävälle hyve puutarhan hoidossa, ja hallittu hoitamattomuus houkuttaa paikalle runsaasti elämää. Entä jos jättäisitkin tänä vuonna osan nurmikosta leikkaamatta ja antaisit voikukkien ja valkoapiloiden rehottaa? Villiä, eikö?

Mikä parasta, luonnon auttaminen ei edes vaadi omaa pihaa. Pölyttäjiä voi pelastaa taloyhtiön yhteisellä pihalla tai pienelläkin parvekkeella istuttamalla pörriäisten suosimia kasveja ja kukkia.

Valtaosa maailman viljelykasveista tarvitsee hyönteispölytystä satojen varmistamiseksi. Pölyttäjien ansiosta meillä riittää muun muassa erilaisia marjoja, hedelmiä ja vihanneksia.

Haluamme tarjota auttavan kätemme pölyttäjille, jotka vastavuoroisesti auttavat meitä ihmisiä. Siksi aloitimme yhteistyössä OP Ryhmän kanssa keväällä Ala villiksi -kampanjan. Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää villiinnyttämisestä, löytyy nyt osoitteesta alavilliksi.fi. Sivuilta saat runsaasti käytännön vinkkejä, ja kannustamme sinua merkitsemään villiinnyttämäsi neliöt laskuriin. Tavoitteemme on miljoona villiinnytettyä neliötä ensimmäisenä vuonna!

Mitä isomman pinta-alan annamme takaisin luonnolle, sitä suurempi vaikutus sillä on monimuotoisuudelle.​

Ala siis villiksi tänä kesänä!