Luontopakopeli metsän kätkössä: ”Pääsemmekö ikinä pois!”

Yrittäjä Riina Kallio kehitti yhdessä kollegansa Marjo Annilan kanssa Rauman Petäjäkseen aikuisille suunnatun luontopakopelin, jossa pelaajat pääsevät haastamaan ympäristöosaamistaan ja tiimitaitojaan luontopulmia ratkomalla.

Tiesitkö, että...

Voit myös kuunnella jutun. Klikkaa tästä.

Ihmiset kerääntyvät hiekkarannalle, kello alkaa tikittää. Aikaa on tunti, ja siinä ajassa ryhmän on ratkottava viereisessä metsässä tehtäviä, joissa pärjää ympäristötiedoilla ja -taidoilla, tai pelatessa niitä ainakin oppii. Metsässä tapahtuvassa pakopelissä seinät eivät rajoita liikkumista, mutta silti joku miettii: ”Pääsemmeköhän me ikinä pois täältä?”

Idea luontoon sijoittuvasta pakopelistä syttyi Riina Kalliolle ja Marjo Annilalle muutama vuosi sitten, kun kaksikko täydensi varhaiskasvattajan koulutustaan ympäristökasvattajan opinnoilla.

”Koulutukseen kuului kurssi, jossa pääsimme kokeilemaan samankaltaista pakopeliä. Olimme aivan myytyjä kokemastamme ja päätimme, että haluamme tuoda jotain tällaista myös kotikaupunkiimme Raumalle”, Kallio kertoo.

Kätkössä-pakopelissä pelaajien täytyy muun muassa löytää sammunut nuotio, joka on saatava syttymään uudelleen. Lisäksi teemoja ovat esimerkiksi jokaisenoikeudet, pulmatehtävät sekä luonnon hyvinvointivaikutukset. Myös perinteisistä pakopeleistä tuttuja lukkotehtäviä on mukana – tosin avaimet löytyvät helpommin, jos osaa esimerkiksi päätellä ilmansuuntia.

”Tehtävät ovat eritasoisia, ja tarkoitus on, että kaikille tulisi olo, että ovat oikeasti olleet apuna tehtävän ratkomisessa”, Kallio sanoo.

Pelin taustalla on hänen mukaansa ajatus opettaa ympäristökasvatusta aikuisille. Ryhmän yleisin koko on noin 5–12 pelaajaa, mutta peliä voi räätälöidä 30 ihmisen ryhmillekin.

”Ympäristökasvatukseen kuuluu mielestäni seikkailullisuus ja pieni taianomaisuus. Samanlainen lähestymistapa toimii yhtä hyvin aikuisilla kuin päiväkoti-ikäisillä.”

Pakopeliin ilmoittaudutaan verkossa, ja sitä on päässyt pelaamaan Petäjäksen metsässä nyt reilun vuoden verran. Seuraavaksi Kallion ja Annilan suunnitelmissa on avata toinen paikkasidonnainen peli raumalaiseen lähiluontokohteeseen. Lisäksi kehitteillä on peli, jonka voisi toteuttaa missä päin tahansa.

Pakopelin ja muiden, aikuisille ja lapsille, suunnattujen luontoelämysten konseptointi ja tuottaminen teki aiemmin varhaiskasvattajana toimineesta Kalliosta yrittäjän.

”Hyppy yrittäjäksi oli toki jännittävää. Halusin kuitenkin päästä kertomaan ympäristöaiheista toiminnallisesti myös aikuisille. Ja aina metsään päästyäni tunnen, että oikealla tiellä ollaan.”

Kuuntele juttu