Onni Borgin perhe suojelee luontoa jo kolmannessa sukupolvessa

21-vuotias Onni Borg oli vasta yksivuotias, kun isä vei hänet ensimmäistä kertaa WWF:n talkooleirille. Nyt Onni jatkaa perheensä perintöä työskentelemällä luonnon hyväksi – aivan kuten isänsä ja isoisänsä ennen häntä.

Tiesitkö, että...

Voit myös kuunnella jutun. Klikkaa tästä.

WWF:n ensimmäinen talkooleiri järjestettiin vuonna 1977, ja siitä lähtien leirejä on pidetty joka vuosi vuoden 2020 koronakesää lukuun ottamatta. Onni Borgin perheessä WWF:n toimintaan osallistuminen on ollut sukupolvien ajan itsestäänselvyys: Isoisä Pekka Borg perusti 1970-luvulla WWF:n talkooleirityön ja toimi järjestön ensimmäisenä suojelujohtajana. Isä Olli Borg puolestaan on ollut mukana vapaaehtoisena ja vetänyt talkooleirejä yli 20 vuoden ajan.

”Pari kolme leiriä Kolilla, yksi Jurmossa ja sitten pari tai kolme myös Paimiossa – olin alle 10-vuotias,” Onni Borg muistelee leirejä, joille hän osallistui isänsä kanssa lapsena.

Nyt, nuorena aikuisena, hän jatkaa perheensä perintöä omassa roolissaan WWF:llä. Hän oli kesän töissä WWF:n talkootöiden parissa, mikä vahvisti hänen suhdettaan luonnonsuojeluun. Kesäpestinsä aikana Borg kävi useammissa päivätalkoissa kitkemässä haitallisia vieraslajeja arvokkaissa luontokohteissa, ja Katanpään talkooleirillä Selkämerellä viikko vierähti nopeasti lintuluotoja ja uhanalaisia perinneympäristöjä kunnostaessa.

Hän näkee talkootyön yhteisöllisenä kokemuksena, joka yhdistää ihmisiä yhteisen tavoitteen äärelle.

”Näin ensimmäistä kertaa aikuisena leirillä ollessani yllätyin siitä, kuinka motivoituneita leireille tulevat vapaaehtoiset ovat”, Borg sanoo.

Biologiaa opiskeleva Borg on painottanut opintojaan fysiologian ja neurologian puolelle, eikä hän aluksi nähnyt luonnonsuojelua osana tulevaisuuden uraansa. Kuitenkin työ WWF:llä avasi hänen silmänsä uusille mahdollisuuksille.

”Kokemus WWF:llä on ollut täysin positiivinen, ja se on saanut minut pohtimaan, voisiko luonnonsuojelu sittenkin olla alaani,” Borg pohtii.

WWF järjestää vapaaehtoistalkoita ympäri vuoden ja pidempiä talkooleirejä kesäisin. Talkoisiin osallistuu vuosittain 300 vapaaehtoista, jotka haluavat kantaa kortensa kekoon luonnonsuojelun eteen.

Kuuntele juttu

LIITY KUMMIKSI - SAAT WWF-LEHDEN KOTIISI!

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä WWF-lehti on täynnä inspiroivia tarinoita ja upeita kuvia luonnonsuojelusta. Liittymällä kummiksi tuet työtämme ja saat lehden kotiin toimitettuna.

Liity kummiksi

LIITY KUMMIKSI - SAAT WWF-LEHDEN KOTIISI!