Jokidelfiinien suojelulle julistus, ruokakurssin huima tilaajamäärä ja muita tuoreita onnistumisia

Luonnonsuojelun kirjo näkyy monipuolisten onnistumisten kautta. Suojelusaavutukset eivät olisi mahdollisia ilman tukijoitamme. Lue alta, mistä viime aikoina on voitu iloita.

Jokidelfiinimaat lupasivat yhdistää voimansa lajin pelastamiseksi

11 Aasian ja Etelä-Amerikan jokidelfiinivaltiota allekirjoittivat lokakuussa julistuksen, jossa ne sitoutuivat jokidelfiinien suojeluun. Suojeluyhteistyölle on suuri tarve, sillä jokidelfiinien määrä on romahtanut 1980-luvun jälkeen 73 prosentilla, ja jäljellä olevat kuusi lajia ovat kaikki erittäin tai äärimmäisen uhanalaisia.

Julistuksessa lueteltuja suojelutoimenpiteitä ovat muun muassa suojelualueverkoston luominen, veden laadun parantaminen, kestämättömistä kalastusmenetelmistä luopuminen sekä jokidelfiinien tutkimuksen ja monitoroinnin lisääminen. Tuemme julistuksen tavoitteiden toteutumista yhdessä muiden järjestöjen ja toimijoiden kanssa.

Hiitolanjoessa ennätysmäärä äärimmäisen uhanalaisen järvilohen poikasia

Hiitolanjoelta kantautui iloisia poikasuutisia, kun äärimmäisen uhanalaisen järvilohen lisääntymistulokset rikkoivat aikaisemmat ennätykset padosta vapautetussa Kangaskoskessa. Hiitolanjoen patojenpurku on ollut valtava suojelumenestys ja upea esimerkki ennallistamistoimistamme: vuosi sitten äärimmäisen uhanalaiset järvilohet nousivat padon alta vapautettuun koskeen miltei heti sen jälkeen, kun siihen päästettiin taas vettä. Hiitolanjoen patojen purkaminen on merkittävä teko uhanalaisten vaelluskalojen hyväksi, sillä kyseinen joki on tärkeä lisääntymisalue muun muassa äärimmäisen uhanalaiselle Laatokan järvilohelle ja vaeltavalle järvitaimenelle.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)

Yli 10 000 käynyt WWF:n ruokakurssin

WWF:n ruokakurssin on käynyt yhteensä jo yli 10 000 hyvän ruuan ystävää. Ruokavalinnat ovat ympäristön kannalta tärkeimpiä arjen valintoja, ja ruualla on isot vaikutukset ilmastoon, Itämereen ja muuhun luontoon. Maksuton ruokakurssimme tarjoaa tilaajille kuuden viikon ajan sähköpostiin viikoittaisen uutiskirjeen, josta löytyy runsaasti herkullisia reseptejä ja käytännön vinkkejä ympäristöystävällisen ruuan valmistamiseen. Kurssin voi tilata osoitteesta wwf.fi/ruokakurssi.

Saimaannorppakanta kasvoi kymmenillä norpilla

Metsähallitus julkaisi lokakuussa vuoden 2023 saimaannorpan kanta-arvion, jonka mukaan saimaannorppien määrä on kasvanut noin 480 yksilöön. Saimaannorppien määrä on siis kaksinkertaistunut reilussa 20 vuodessa, ja se on merkittävä osoitus tuloksellisesta suojeluyhteistyöstämme Metsähallituksen ja muiden toimijoiden kanssa. Norpan suojelutoimiimme kuuluvat muun muassa apukinoskolaukset, pesälaskennat ja pesäpaikkasukellukset sekä haamuverkkojen naaraukset eteläisellä Saimaalla. Jotta saimaannorppakanta säilyy elinvoimaisena, jatkamme pitkäjänteistä suojelutyötämme ja taistelemme saimaannorpan uhkia kuten ilmastonmuutosta vastaan.

Yli 30 koulutusta kasvatusalan ammattilaisille

Yhdessä kahdeksan muun toimijan kanssa olemme pitäneet yli 30 koulutusta opettajille, rehtoreille, koulun johtajille ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Koulutukset ovat tarjonneet yli 550 kasvatusalan ammattilaiselle tietoa ja konkreettisia välineitä kestävän elämäntavan vahvistamiseen päiväkodeissa, kouluissa ja toisella asteella. Täydennyskoulutukset ovat olleet osa Opetushallituksen rahoittamaa Kohti ympäristövastuullista oppimisyhteisöä -hanketta, joka alkoi syksyllä 2022 ja päättyy tämän vuoden lopussa.

LIITY KUMMIKSI - SAAT WWF-LEHDEN KOTIISI!

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä WWF-lehti on täynnä inspiroivia tarinoita ja upeita kuvia luonnonsuojelusta. Liittymällä kummiksi tuet työtämme ja saat lehden kotiin toimitettuna.

Liity kummiksi

LIITY KUMMIKSI - SAAT WWF-LEHDEN KOTIISI!