Luontoliven parhaat palat

Arkistohelmiä WWF:n Luontoliven suljetuista kameroista.

Kyy

Kyy on Suomen ainoa myrkyllinen käärme. Sen maine on valitettavan huono. Siksi halusimme tehdä lajia tutummaksi ihmisille ja muistuttaa, että kyitä on syytä varoa, ei vainota.  Kamera oli livenä vuodesta 2018 vuoteen 2021. Yllä kyykameran parhaita hetkiä keväältä 2021.

Rupilisko

Rupilisko on sammakkoeläin, josta harva on kuullutkaan. WWF:n Luontoliven kamerassa seurattiin erittäin uhanalaisen rupiliskon soidinta ja kirkasvetisen metsälammen elämää Joensuun lähistöllä. Yllä rupiliskokameran parhaat hetket kesältä 2021.

Lintulahti

Asensimme kameran seuraamaan syksyn 2020 etenemistä Kirkkonummella sijaitsevalla kosteikolla. Kamerassa nähtiin tuttuja rantakosteikkojen lintuja kuten sinisorsia ja laulujoutsenia, mutta myös harvinaisempia siivekkäitä kuten jalohaikara. Lajisto muuttui syksyn mittaan lintujen muuton edetessä. Katso kooste kameran parhaista hetkistä yltä!

Naali

Arktisilla alueilla elävä naali on Suomessa äärimmäisen uhanalainen. Naaleja arvioidaan liikkuvan Suomessa vain kymmenkunta yksilöä. Ruotsissa ja Norjassa naalikannat ovat kasvaneet suojelutoimien ansiosta, ja naalien elämää seurattiinkin Luontolivessä Ruotsin tunturialueelta. Asensimme kameran yhteistyökumppaneidemme kanssa naalin pesäkumpareen lähettyville. Katso tallenne kesältä 2020.

Raakku

Raakku eli jokihelmisimpukka on Suomen pitkäikäisin eläin. Helmestys oli hävittää raakun joistamme, mutta nykyään laji on rauhoitettu. WWF:n Luontolivessä seurattiin niiden rauhaisaa elämää kristallinkirkkaassa purossa kesällä 2020. Oheisessa videossa yhden päivän tapahtumat nopeutettuna alle minuutin mittaiseksi.

Raakkukameran toteutuksessa oli mukana Metsähallituksen johtama ja Kolarctic CBC 2014-2020 -ohjelmasta rahoitettu SALMUS-projekti.

Ahma

Ahma on Suomen suurpedoista tuntemattomin. Halusimme tehdä tätä erittäin uhanalaista lajia tutummaksi ihmisille ja muistuttaa, että yhteiselo niin ahman kuin muidenkin suurpetojen kanssa on mahdollista. Siksi asensimme kameran Lieksaan yhdessä kuvauskojuyrittäjä Erä-Eeron kanssa. Kamera oli livenä 2018-2019.

Liito-orava

Liito-orava on suomalaismetsien myyttinen laji. Veimme luontokuvaaja Benjam Pöntisen kanssa kameran kuvaamaan liito-oravan pesäpönttöä alkukesästä 2018 ja 2019.

Metsäpeura

Metsäpeura hävisi Suomesta sata vuotta sitten ihmisen takia. Sittemmin tämä uljas eläin teki paluun maahamme, mutta turvassa se ei ole vieläkään. Nyt peuroja palautetaan Metsähallituksen johdolla alkuperäisille esiintymisalueilleen, ja tätä tärkeää projektia seurasimme WWF:n Luontolivessä yli vuoden ajan 2018-2019.

Äänilive

Lintujen laulua, tuulen huminaa ja sumutorvien törähtelyä – kesällä 2019 oltiin äänimatkalla Helsingin edustalla sijaitsevassa Vallisaaressa. Asensimme yhdessä Metsähallituksen Luontopalvelujen kanssa mikrofonin lehtoon, joka sijaitsee saaren yleisöltä suljetulla puolella.