Rakkaudesta mereen

Koulujen Päivätyökeräys eli taksvärkki 2015-2016

Päivätyökeräys merten suojelemiseksi

WWF:n Päivätyökeräys eli taksvärkki Itämeren ja Ison valliriutan puolesta käynnistyi syksyllä 2015 ja jatkuu kevätlukukauden 2016 loppuun. Meret voivat huonosti ja tarvitsevat nyt kipeästi apuamme. Meret ovat lukuisien lajien koti. Osa lajeista on jo uhanalaisia.

Keräykseen voivat osallistua yläkoulut ja lukiot. Koulut voivat itse päättää keräyksen ajankohdan. Tältä sivulta voi ladata keräyksen toteuttamista helpottavaa ja opetusta tukevaa materiaalia. Tutustumalla aineistoomme opit senkin, mitä yhteistä on Itämeren meriajokasniityillä, Australian Ison valliriutan koralleilla ja surffarilla.

Tulkaa mukaan suojelemaan luontoa! Apunne on arvokasta.

1. Ilmoittaudu oheisesta lomakkeesta
2. Lataa tästä materiaalit
Esittely PDF Muistilista Tiedote vanhemmille

Du hittar det svenskspråkiga materialet längre ner.

3. Jaa tästä kollegalle:
WWF ja uhanalaiset naapurimme kiittävät tuestanne!

Lisätietoa: Sanna Björkman puh. 050 597 0287 tukija@wwf.fi

Ni kan också ladda ner materialen på svenska.

Keräyskohteiden esittely

Miksi apunne on tärkeää? Mihin lahjoittamanne rahat käytetään? Näytä esitys muillekin ja innosta heidät mukaan!

Lataa (pdf)
Ladda ner temapresentationen (pdf)

Muistilista

Muistilista helpottaa päivätyökeräyksen organisointia.

Lataa (doc)
Ladda ner arrangörens kom-ihåg-lista (doc)

Tiedote vanhemmille

Halusimme helpottaa työtäsi ja kirjoitimme mallitiedotteen. Siinä kerrotaan faktat päivätyökeräyksestä, koska se järjestetään ja mille siinä kerätään varoja.

Lataa (doc)
Ladda ner info för föräldrar (doc)

Juliste koulun seinälle

Postitamme julisteet (60x84cm) syyskuussa. Juliste on kaksipuolinen – toinen puoli suomeksi toinen ruotsiksi.

Voit tilata niitä tarvittaessa lisää maksutta Sannalta (sanna.bjorkman@wwf.fi).

Planschen är tvåsidig – ena sidan är svenskspråkig och den andra är finskspråkig.

Oppilaille pohdittavaksi

Pohdittavaa ja pieni tietovisa päivätyökeräyksen teemoista.

Lataa (doc)

Tietoa ja opetusmateriaalia meristä ja niiden eläinlajeista

Meriajokas on Itämeren ainoa vedenalainen siemenkasvi. Meriajokkaan muodostamat niityt voivat olla jopa yli tuhat vuotta vanhoja. Taantuvat meriajokasniittymme kärsivät rehevöitymisen ja laivaliikenteen aiheuttamasta veden samentumisesta. Lue lisää Itämeren meriajokasniityistä

Pyöriäinen on ainoa Suomen rannikolla esiintyvä valaslaji. Näitä verrattain hitaita mutta suloisia Itämeren uimareita uhkaa ympäristömyrkyt ja hukkuminen ajoverkkokalastuksen yhteydessä. Niiden kannat ovatkin vähentyneet huomattavasti. Lue lisää pyöriäisestä

Australian koillisrannikolla sijaitseva Iso valliriutta on maailman suurin koralliriutta ja pinta-alaltaan jopa Suomen kokoinen. Siellä asustaa tuhansia eläinlajeja, esimerkiksi 30 eri merinisäskäslajia. Aluetta uhkaa yhä lisääntyvä laivaliikenne, satamarakentaminen ja ilmastonmuutos. Lue lisää Isosta valliriutasta

Kuusi seitsemästä maailman merikilpikonnasta asustaa Ison valliriutan alueella. Niitä uhkaa kalastuksen sivusaaliiksi joutuminen, veden saastuminen, elinpaikkojen tuhoutuminen sekä lihan ja munien kaupallinen myynti. Lue lisää liemikilpikonnasta (englanniksi)

Hyvä opettaja, lataa tästä Päivätyökeräyksen esityksen laajempi, kuvallinen versio. Sisältää opetusmateriaalin sekä esitystä tukevan lisätiedoston

Lataa esitys (pdf) Lataa esityksen lisätiedot (pdf)

WWF:n öljyntorjuntajoukot

WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukot toimivat viranomaisten apuna öljyvahingon jälkeisessä rantojen puhdistuksessa ja öljyyntyneiden eläinten hoidossa.

Kun öljyonnettomuus tapahtuu, WWF hälyttää öljyntorjujat paikalle viranomaisen kutsusta. Voimme koota ja varustaa nopeasti "iskuryhmän" ja hälyttää myöhemmin avuksi lisää vapaaehtoisia.

Viimeisin öljyonnettomuus Suomessa tapahtui Raahessa 30.5.2014. Onnettomuudesta koitui jättimäinen puhdistusurakka, sillä se oli suurin rantaan ajautuneen öljyn torjuntaoperaatio 30 vuoteen.

Sadat viranomaiset sekä WWF:n vapaaehtoiset öljyntorjujat siivosivat luonnossa yli viikon verran 3-5 öljytonnin päästöstä aiheutuneita jälkiä. Rannoilta kerättiin parisataa tonnia erilaista öljyyntynyttä jätettä. WWF:n laskujen mukaan öljyyntyneitä lintuja havaittiin alueella noin 60 kappaletta.

Öljyntorjuntajoukot perustettiin vuonna 2003. Ne olivat silloin ainoat laatuaan koko maailmassa. Nyt öljyntorjuntajoukkoihin kuuluu lähes 8000 suomalaista. Malli on innostanut perustamaan vastaavat joukot Norjaan, Viroon ja Venäjälle.

Lue lisää WWF:n öljyntorjuntajoukoista

Päivätyö- ja tilityslomakkeet

Kun olet ilmoittautunut, saat sähköpostiisi päivätyölomakkeen työnantajalle ja tilityslomakkeen koululle.

Kiitos!

Lukuvuoden lopuksi lähetämme osallistuneille kouluille kiitokseksi diplomin ja kerromme myös, mitä rahoillanne on saatu aikaiseksi. Saatte olla ylpeitä suorituksestanne!

Muita materiaaleja kouluille

Opettaja, hyödynnä WWF:n ympäristökasvatuksen materiaalipankin ilmaiset opetusmateriaalit.

WWF:n materiaalipankissa on runsaasti maksuttomia materiaaleja, joita voi etsiä opetettavan aineen, oppijoiden iän tai kielen perusteella.