Karettikilpikonna ui koralliriutan yläpuolella. Taustalla kalaparvi. Aurinko välkkyy veden pinnan läpi.

Maapallon luonto

Luonto on meille elintärkeä. Ihmisten ja koko planeettamme elämä pohjautuu luonnon monimuotoisuuteen ja hyvinvointiin. Luonto on kuitenkin uhattuna vakavammin kuin koskaan aiemmin. Ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen on pysäytettävä nopeasti.

Monimuotoinen planeettamme

Ihminen käyttää tällä hetkellä planeettamme luonnonvaroja huomattavasti nopeammin kuin ne uusiutuvat. Ihminen tuhoaa metsiä, hukuttaa meret muoviin, ajaa villieläimet sukupuuton partaalle ja aiheuttaa toiminnallaan ilmastolle massiivisia muutoksia.

Suojelemme planeettamme elämää pitämällä huolta sen ekosysteemien ja elinympäristöjen hyvinvoinnista. Työmme keskittyy erityisesti sellaisille alueille, joissa luonnon monimuotoisuus on erityisen runsasta. WWF Suomi keskittyy kansainvälisissä hankkeissaan alueille, joissa paineet luonnolle ja luonnon monimuotoisuudelle ovat suuret. Tällä hetkellä WWF Suomella on kehitysyhteistyöhankkeita Borneossa, Mekongin alueella, Nepalissa ja Itä-Afrikassa.

Maailmanlaajuinen WWF-verkostomme työskentelee maailman kaikilla mantereilla ja merialueilla pysäyttääkseen luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen ja luonnonvarojen kestämättömän käytön. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihminen ja luonto elävät tasapainossa.

Uutisia maailmalta

Elinympäristöt

Planeettamme on täynnä erilaisia toinen toistaan ihmeellisempiä elinympäristöjä. Maapallolla on uskomattoman monimuotoista elämää aina päiväntasaajan seutujen trooppisista sademetsistä napa-alueiden hyytäviin olosuhteisiin. Ihmisten ja eläinten tulevaisuus on riippuvainen näiden ekosysteemien selviytymisestä.

WWF Suomen painopistealueet

Olemme vaikuttavia, koska toimimme osana laajaa kansainvälistä WWF-verkostoa. WWF Suomi tukee kansainvälisen ohjelman kautta ympäristönsuojelutyötä suoraan Kaakkois-Aasiassa, Himalajan alueella ja Itä-Afrikassa. Painopistealueidemme lisäksi tuemme koko WWF-verkoston työtä globaalisti.

Arktinen alue

Ilmaston lämpeneminen uhkaa arktisen alueen ainutlaatuista luontoa. Tavoitteenamme on ilmastonmuutoksen hillitseminen sekä lumesta ja jäästä riippuvaisten lajien, kuten jääkarhun ja naalin, suojeleminen.

Arktinen alue

Borneo

Kaakkois-Aasiassa päiväntasaajalla sijaitsevan Borneon saaren sademetsissä elää arviolta 6 prosenttia kaikista maapallon lajeista. Jäljellä olevat trooppiset metsät ja niissä asuvat lajit ovat kuitenkin suuressa ahdingossa.

Borneo

Itäinen Afrikka

Itäinen Afrikka on yksi luonnoltaan monimuotoisimmista alueista koko mantereella. Alueen arvo on mittaamaton niin luonnonvaraisille lajeille kuin ihmisellekin. Koko itäinen Afrikka on kuitenkin nopean muutoksen kourissa.

Itäinen Afrikka

Mekongin alue

Kaakkois-Aasiassa kuuden valtion alueelle ulottuva Mekongin jokialue on luontoarvojensa osalta yksi maailman monimuotoisimmista paikoista. Nyt aluetta uhkaavat kuitenkin esimerkiksi ilmastonmuutos, metsäkato, elinympäristöjen tuhoutuminen, laiton villieläinkauppa ja vesivoima.

Mekongin alue

Nepal

Himalajalla sijaitseva Nepal on koti monille uhanalaisille lajeille. Nepalissa suojelemme lajeja salametsästykseltä, metsiä hakkuilta ja kehitämme kestäviä elinkeinoja yhdessä paikallisten kanssa.

Nepal

Haluatko auttaa?

Suojele elämää WWF-kummina

Monimuotoinen luonto on kaiken elämän edellytys maapallollamme. Silti luontoa tuhotaan nyt nopeammin kuin koskaan ihmisen historian aikana. Meillä on ratkaisuja pysäyttää luonnon hätätila, mutta se on mahdollista vain tukijoidemme avulla. Nyt tarvitaan jokaista luonnonsuojelijaa!

Lahjoita alk. 10 €/kk

Suojele elämää WWF-kummina

Tue toimintaamme yritysten yleislahjoituksella

Maapallo tarvitsee hyvinvoivia luonnonympäristöjä, joissa elää runsas kasvi- ja eläinlajien kirjo. Tukemalla työtämme yrityksesi on mukana ratkaisemassa maailman vakavimpia ympäristökriisejä.

Tee yrityksen kertalahjoitus

Tue toimintaamme yritysten yleislahjoituksella