Viisi vinkkiä taloyhtiöiden energian ja veden säästämiseen: ”Kotitalouksien ilmastopäästöistä 33 prosenttia syntyy asumisesta”

Isännöintiyritys Fluxio Oy:n toimitusjohtaja Kalle Grönqvist kertoi Innovatiiviset energiatehokkuusratkaisut taloyhtiössä -tilaisuudessa hyviä käytännön vinkkejä, joilla yrityksen kohteissa on saatu aikaan merkittäviä säästöjä. WWF Suomen, Sitran, Motivan ja Kiinteistöliitto Uudenmaan järjestämä tilaisuus synnytti aktiivista keskustelua energiatehokkuusaiheiden tiimoilta.

Innovatiiviset energiatehokkuusratkaisut taloyhtiössä -tilaisuus kokosi 11. lokakuuta Kiinteistöliitto Uudenmaan kutsumana täyden salillisen taloyhtiöiden edustajia Sitran tiloihin Helsingin Ruoholahteen. Kiinteistöliiton ja Sitran ohella tapahtuman järjestivät WWF Suomi ja Motiva.

Tilaisuuden alustajina ääneen pääsivät Kiinteistöliitto Uusimaan toiminnanjohtaja Mika Heikkilä, WWF Suomen kehityspäällikkö Leena Oiva, Sitran asiantuntija Lotta Toivonen ja Motivan asiantuntija Harri Heinaro.

”Parantamalla nykyisten rakennusten energiatehokkuutta ja toteuttamalla vähähiilisiä ratkaisuja uudisrakennuksissa voidaan Suomen energiankulutusta vähentää 21-33 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.”, Oiva tiivisti.

”Suomen kotitalouksien ilmastopäästöistä 33 prosenttia syntyy asumisesta.”, Toivonen puolestaan kertoi.

Fluxio Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Kalle Grönqvist seisoo puhujanpöydän takana.

Fluxio Isännöinti Oy:n toimitusjohtaja Kalle Grönqvist.

65:n pääkaupunkiseudun taloyhtiön isännöinnistä vastaava Fluxio Isännöinti toteuttaa Sitran kanssa Säästöjä taloyhtiöissä -hanketta. Fluxio Isännöinnin toimitusjohtaja Kalle Grönqvist kertoi tilaisuudessa hyviä käytännön vinkkejä taloyhtiöiden energiansäästöön.

”Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevaan taloyhtiöön asennettiin kesäkuussa vettä säästävät suihkupäät ja vesihanojen poresuuttimet. Muutaman kuukauden mittauksen jälkeen kulutuksen pudotus on ollut 10-20 prosenttia.”, Grönqvist kertoi.

”Vettä voi säästää myös painetta alentamalla. 1-2 barin paineen alennuksen vaikutus kulutukseen on 5-15 prosenttia. Muita hyötyjä ovat putkien rasituksen pieneminen ja äänien väheneminen.”

Grönqvist mainitsi oivallisina energiansäästötoimina myös patterijärjestelmän huoltotoimet ja lämpötilojen mittaamisen sekä niiden tasapainotuksen.

”Tutkimme viiden taloyhtiön patterit ja ne olivat huonossa kunnossa. Asuntojen välillä oli suuret lämpötilaerot ja julkisissa tiloissa oli liian lämmintä. Patterijärjestelmien huollon lämmönsäästöpotentiaali on noin 10 prosenttia.”, Grönqvist selvitti.

Fluxio Oy:n Kalle Grönqvistin vinkit taloyhtiöiden veden ja energian säästämiseen:

• Lämpötilojen seuranta ja tasapainotus
  • Vettä säästävien suihkupäiden asennus
  • Vesihanojen poresuuttimien asennus
  • Vedenpaineen alennus
  • Patterijärjestelmien huolto

Asunto Oy Tampereen Pohjolankatu 18-20 hallituksen puheenjohtajana toimivan Pertti Vesterisen puheenvuoro oli kauttaaltaan erittäin inspiroiva. Vesterinen kertoi esimerkiksi taloyhtiön vähentäneen vuosien 2010 ja 2018 välisenä aikana lämmityksen hiilidioksidipäästöjään peräti 96 prosenttia.

Yleisöä auditoriokatsomossa Innovatiiviset energiatehokkuusratkaisut taloyhtiössä -tilaisuudessa

Vesterinen mainitsi useita esimerkkejä taloyhtiössä osittain EU-GUGLE -hankkeen tuella suoritetuista toimenpiteistä. Näitä olivat esimerkiksi lämmön talteenotto poistoilmasta, lämmönvaihtimien uusiminen, aurinkokeräinten asentaminen, autotallien lämmöneristysten lisääminen, vakiopaineventtiilien vaihtaminen hanoihin ja etävalvonta.

”Huomattavia säästöjä voidaan saavuttaa vain energiankulutuksen vähentämisellä ja energiaa säästävillä remonteilla. ”, Vesterinen tiivisti.

Lisäksi tilaisuudessa puheenvuoronsa käyttivät sähköautojen lataamisesta taloyhtiöissä kertonut Kiinteistöliiton johtava asiantuntija Petri Pylsy sekä innovatiivisia kaupunkienergiaratkaisuja etsivää mySMARTLife -hanketta esitelleet Helsingin kaupungin Petteri Huuska ja Marja Vuorinen.

Katso kaikki Innovatiiviset energiatehokkuusratkaisut taloyhtiössä -tilaisuuden esitykset täältä.

LIFE EconomisE-hankkeen logot ja disclaimer-teksti.

Sinua saattaa kiinnostaa