700 ihmistä osallistui WWF:n Clean Up -rantojensiivoustalkoiden päätapahtumaan Turussa

WWF:n Clean Up –rantojensiivoustalkoisiin osallistuneet löysivät Aurajoen rannalta mm. cd-soittimen, lentolipun, vaatteita, huumeruiskuja ja englannin kokeen (arvosana 5). Aurajoesta sukellettiin mm. polkupyöriä ja pulloja. Yleisimpiä roskia olivat erilaiset muovi- ja paperipakkaukset, pullonkorkit ja tupakantumpit. Kaiken kaikkiaan roskaa kerättiin Turussa kolme lavallista. Talkoiden mielenkiintoisimmaksi roskaksi valittiin pikkupoikien löytämä rautakanki. Clean Up -talkoot ovat osa WWF:n Operaatio Merenneitoa, suurkampanjaa Itämeren pelastamiseksi. Päätapahtuma järjestettiin Turussa yhteistyössä Suomen Unileverin kanssa, joka on yksi Operaatio Merenneidon päätukijoista.

Muita yhteistyökumppaneita olivat mm. Turun kaupunki, Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun Kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnat, Pro Saaristomeri ry, Aurajokisäätiö ja monet koulut.

Clean Up -talkoot järjestettiin myös Bengtskärissä, Hangossa, Helsingissä, Hirvensalmella, Inkoossa, Joensuussa, Kemissä, Kokkolassa, Kotkassa, Luvialla, Naantalissa, Oulussa, Pyhäjärvellä, Raahessa, Suomussalmella, Uudessakaupungissa, Vaasassa ja Valkeakoskella, joissa talkoojärjestelyistä vastasivat paikalliset tahot, kuten partiolippukunnat, ympäristökeskukset ja pursiseurat.

Clean Up -rantojensiivoustalkoot järjestettiin Suomessa kolmatta kertaa. Ne ovat osa kansainvälistä Coastal Clean Up -tapahtumaa, johon osallistuu vuosittain satojatuhansia vapaaehtoisia noin 90 maassa. Se on toimintaa Itämeren ja oman lähiympäristön hyväksi. Talkoolaisille annettiin tietoa Itämerestä ja Operaatio Merenneidosta sekä jokamiehen Itämeren suojeluvinkkejä. WWF toivoo, että tapahtuma lisää ihmisten ympäristötietoisuutta ja kannustaa heitä huolehtimaan lähiympäristöstään ja ainutlaatuisesta Itämerestämme.

Roskautuminen on ongelma, josta on monenlaista haittaa luonnolle. Eläimet voivat sotkeutua roskiin kuten kalaverkkoihin ja juomatölkkien muovisiin pidikerenkaisiin. Kiinnitarttuminen voi vaikeuttaa tai estää syömistä, hengittämistä tai liikkumista ja lopulta tappaa eläimen. Linnut, kalat ja nisäkkäät saattavat luulla muovia ruuaksi, ja jotkut linnut jopa syöttävät sitä poikasilleen. Lasin ja metallin palasiin voivat satuttaa jalkansa ihmisten lisäksi koirat ja muut eläimet.

Ehjätkin pullot voivat olla tappavia ansoja pikkunisäkkäille. Ne voivat ruokaa etsiessään mennä pulloon ja jäädä sinne loukkuun, kun eivät pysty kiipeämään ulos liukasta lasipintaa pitkin. Monet roskat ovat haitallisia myös kasveille. Isot roskat voivat varjostaa kasveja niin, etteivät ne saa valoa. Joistakin roskista, kuten tupakantumpeista, liukenee maahan kasveille haitallisia yhdisteitä. Kasvilajit, jotka ovat haitallisille aineille erityisen herkkiä ovat kaupungeissa harvinaistuneet ja näin ympäristömme monimuotoisuus on vähentynyt.

Merikotien suojelutyössä käytettävä vene kastettiin Merenneidoksi

Turun Clean Up –tapahtuman yhteydessä kastettiin WWF:n uusi Itämeren tutkimusvene, joka sai suurkampanjan mukaan nimen Merenneito. Venettä käytetään etupäässä merikotkanpoikasten rengastuksessa ja merikotkien reviirien määrittelyssä Saaristomerellä ja Länsi-Uudellamaalla.

Lisätietoja:

Tiedottaja Laura Saarilahti, WWF, 040 556 9860