WWF nimitti uuden pääjohtajan

James P. Leape on nimitetty kansainvälisen WWF:n uudeksi pääjohtajaksi. Leape aloittaa kautensa joulukuussa 2005. Kansainvälisen WWF:n Sveitsissä sijaitseva sihteeristö johtaa ja koordinoi WWF-verkostoa, jossa työskentelee 4400 henkilöä yli sadassa maassa ympäri maailman. Amerikkalaissyntyinen, 49-vuotias Leape on työskennellyt luonnonsuojelutehtävissä yli 25 vuotta.

Leape aloitti uransa ympäristöasioihin erikoistuneena lakimiehenä. Hän työskenteli ympäristönsuojelua käsittelevien tapausten parissa Yhdysvalloissa, toimi Yhdistyneiden kansakuntien ympäristöohjelman neuvoantajana Keniassa ja oli mukana kirjoittamassa johtavaa amerikkalaista tekstiä ympäristölaista. WWF:n tehtäviin Leape astui ensimmäisen kerran vuonna 1989, jolloin hänet nimitettiin WWF USA:n varapuheenjohtajaksi johtamaan kansainvälisiä suojeluohjelmia. Leape toimi tässä tehtävässä 10 vuotta ja auttoi kansainvälistä WWF-verkostoa hiomaan strategiaansa. Hän myös edusti WWF:ää monilla kansainvälisillä areenoilla. Vuodesta 2001 alkaen Leape on johtanut David ja Lucile Packardin säätiön suojelu- ja tiedetoimintaa. Säätiö on eräs Yhdysvaltojen suurimmista hyväntekeväisyysjärjestöistä.

“Jim Leapen nimitys takaa, että WWF on jatkossakin ainutlaatuisten vahvuuksiensa ansiosta vaikutusvaltainen kansainvälisen luonnonsuojelutaho. Olemme saavuttaneet paljon WWF:n 44-vuotisen taipaleen aikana, mutta tehtävää on vielä paljon ja ympäristön jatkuvan rappeutumisen takia toiminnan on oltava entistäkin nopeampaa. WWF:llä on hyvät valmiudet kohdata nämä haasteet ja olen vakuuttunut siitä, että Jim Leapen johtamana kansainvälinen WWF-verkosto selviää erittäin hyvin rakentaessaan tulevaisuutta, jossa ihmiset elävät tasapainossa luonnon kanssa”, kansainvälisen WWF:n puheenjohtaja Chief Emeka Anyaoku sanoo.

Leapen edeltäjänä toimi 60-vuotias sveitsiläissyntyinen biologi, tohtori Claude Martin, joka on ollut WWF:n pääjohtajana 12 vuotta. Hän työskenteli 1970-luvun alussa WWF:n kenttäprojekteissa Intiassa ja Afrikassa, ja vuonna 1980 hänet nimitettiin WWF Sveitsin pääsihteeriksi. WWF Sveitsistä tuli Claude Martinin johtamana maan johtava luonnonsuojelujärjestö ja eräs vahvimmista kansallisista järjestöistä WWF-verkostossa.

Kansainvälisen WWF:n pääjohtajana Claude Martin teki pioneerityötä uusien kansainvälisten luonnonsuojelualoitteiden kanssa, edistäen tavoitteellista ympäristöpolitiikkaa ja kansainvälisiä kumppanuushankkeita, kuten WWF:n ja Maailmanpankin liittoumaa metsiensuojelussa, Amazonin alueen suojelualuesuunnitelmaa ja yhteistyötä liike-elämän ja teollisuuden kanssa. Hänen kautensa aikana WWF on auttanut luomaan FSC:n (Forest Stewardship Council) ja MSC:n (Marine Stewardship Council). Tri Martin edustaa WWF:ää tulevaisuudessakin monissa korkean tason neuvoa-antavissa elimissä ja auttaa WWF:ää luomaan vapaaehtoisten verkoston, jonka kautta nuoret ihmiset voivat osallistua ruohonjuuritason suojelutyöhön WWF:n monissa kenttähankkeissa.

Leape on median haastateltavissa joulukuusta 2005 alkaen.

Lisätietoja:
Viestintäjohtaja Thomas Schultz-Jagow / Kansainvälinen WWF, puh. +41 22 364 9559, tschultzjagow@wwfint.org