Borneon arvokkaat sademetsät suojellaan

Brunein, Indonesian ja Malesian hallitusten edustajat allekirjoittivat tänään Balilla historiallisen sitoumuksen suojella ”Borneon sydämenä” tunnettu alue. Kolmen maan välisellä sopimuksella suojellaan 220 000 neliökilometriä kattava alue päiväntasaajan sademetsiä, joka on yksi luonnon monimuotoisuuden kannalta maailman tärkeimmistä. Borneon saaren pinta-alasta kolmanneksen kattavalle alueelle tehdään myös kestävä hoitosuunnitelma, jonka toteutuksessa WWF aikoo olla mukana. WWF on tehnyt usean vuoden ajan työtä tänään solmitun sopimuksen aikaansaamiseksi.

Nyt suojelun piiriin saatu ala on yli puolet Suomen pinta-alasta. Se tuo turvaa sadoille tai jopa tuhansille eläinlajeille, muiden muassa norsuille, sarvikuonoille ja orangeille. Borneon saarella elää 13 kädellistä eläinlajia, yli 350 lintulajia, 150 matelija- ja sammakkolajia sekä noin 15000 kasvilajia. Saarella elää lisäksi monia lajeja, joita ei ole vielä löydetty – pelkästään vuonna 2006 tehtiin havaintoja yli 50 uudesta lajista. Kaiken kaikkiaan kuusi prosenttia maailman luonnon monimuotoisuudesta on keskittynyt Borneon sydämen alueelle..

Suojelusopimus takaa myös puhtaan veden ja ruoan saannin alueen asukkaille ja tukee heidän kulttuuriensa säilymistä. Brunein, Indonesian ja Malesian hallitukset ovatkin sitoutuneet työskentelemään yhdessä paitsi säilyttääkseen Borneon sydämen luonnonrikkaudet myös tukeakseen alueen kestävää taloudellista kehitystä, josta paikallisväestö hyötyy.

Borneon sademetsiä uhkaavat kestämättömät hakkuut, metsäpalot ja metsien muokkaaminen viljelysten tieltä. Vuodesta 1996 lähtien metsäkato kaikkialla Indonesiassa on kasvanut keskimäärin kahdeksi miljoonaksi hehtaariksi vuodessa ja nykyään vain puolet Borneon alkuperäisestä metsäpeitteestä on jäljellä.

WWF on tukenut aktiivisesti Brunein, Indonesian ja Malesian hallituksia niiden pyrkimyksissä suojella Borneon sydän. Ensimmäisen kerran suunnitelmat konkretisoituivat YK:n luonnon monimuotoisuutta koskevassa kokouksessa, joka pidettiin Brasiliassa vuoden 2006 maaliskuussa, jolloin Brunei, Indonesia ja Malesia ilmaisivat suojeluaikeistaan. WWF:llä on ollut vuosia myös konkreettisia suojeluhankkeita Borneon sydämessä. Hankkeissa on perustettu suojelualueita, torjuttu uhanalaisten lajien salametsästystä ja kehitetty paikallisväestölle kestäviä toimeentulomuotoja. WWF aikoo olla mukana Borneon alueen hallitusten kanssa suojelusopimuksen toteuttamisessa.

Myös suomalaiset osallistuivat viime vuonna WWF:n kansainväliseen kampanjaan, jonka tavoitteena oli estää maailman suurimman palmuöljyviljelmän perustaminen Borneon sydämeen. Viljelmä olisi tuhonnut 1,8 miljoonaa hehtaaria eli 18 000 neliökilometriä sademetsää Indonesian Kalimantanissa Borneon sydämen alueella. Tänään tehty sopimus pysäyttää plantaasisuunnitelman.

Keskiviikkona Suomessa esitelmöivän, kansainvälisen WWF:n pääjohtajan James P. Leapen mukaan tänään allekirjoitetun sopimuksen merkityksen muistavat vielä tulevat sukupolvetkin, jotka tulevat arvostamaan Brunein, Indonesian ja Malesian osoittamaa johtajuutta: ”Näiden kolmen valtion yhteinen päätös, joka edistää kestävää kehitystä, suojelee merkittäviä luonnonvaroja ja vähentää köyhyyttä, on innostava esimerkki kaikille valtioille”, sanoo James P. Leape.

Sopimuksen allekirjoittivat Brunein teollisuusministeri tri Awang Haji Ahmad bin Haji Jumat, Malesian luonnonvarojen ja ympäristöministeri Dato Seri Azmi bin Khalid sekä Indonesian metsäministeri M.S. Kaban.

Lisätietoja:

viestintäpäällikkö Päivi Rosqvist, WWF Suomi, 0400 425 666,
Elshinta Mardsen, Senior Communications Manager, WWF-Indonesia, t +62 21 576 1070