WWF ja Canon yhdessä jääkarhuja suojelemaan

WWF ja Canon ovat julkistaneet tuoreimman ympäristönsuojeluhankkeensa, jolla tuetaan jääkarhujen seurantaa Pohjoisnavalla. Jääkarhuja tutkimalla muun muassa kerätään arvokasta tietoa ilmastonmuutoksesta. Karhuja voi seurata Internet-sivustolla, jonka alle on avattu omat sivut 7–14-vuotiaille koululaisille 13:ssa Euroopan maassa.

WWF:n arktinen ohjelma ja Norjan arktisten alueiden tutkimuslaitos Norwegian Polar Institute ovat seuranneet jääkarhujen liikkeitä Svalbardin arktisella alueella vuodesta 2002. Karhuja voi seurata myös Internetissä osoitteessa www.panda.org/polarbears. WWF ja Canon ovat uudistaneet kyseisen seurantasivuston ja avanneet sen alle myös omat sivut 7–14-vuotiaille koululaisille 13:ssa Euroopan maassa, myös Suomessa.

Lasten sivuja isännöi kaksi animoitua jääkarhunpentua, Auro ja Borea. Lapset, mutta myös heidän vanhempansa ja opettajansa saavat sivuilta tietoa ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista ympäristöön sekä vinkkejä siitä, miten omalla toiminnalla voi hidastaa ilmastonmuutosta.

Lumipalloilla palkintoja

Lasten kannattaa käydä sivuilla usein siksikin, että tehtäviin vastaamalla ja peleihin osallistumalla he voivat kerätä pisteitä eli lumipalloja ja voittaa palkintoja vastaamalla oikein ympäristöaiheisiin kysymyksiin. Kuukausikisan paras voittaa itselleen loka-, marras- ja joulukuussa Canonin digitaalikameran, ja kunkin maan koko kisan paras voittaa palkinnon koululleen vuoden lopussa.

– Haluamme WWF:n kanssa kertoa mahdollisimman laajalle yleisölle eli koululaisille, heidän vanhemmilleen ja opettajilleen ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja rohkaista jokaista miettimään omia vaikutusmahdollisuuksiaan. Tämä projekti nivoutuu täysin omaan yritysfilosofiaamme Kyoseihin, joka merkitsee elämistä ja työskentelemistä yhdessä yhteisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Kyoseihin liittyy oleellisesti aktiivinen pyrkimys ihmisen, teknologian ja ympäristön väliseen harmoniaan, Canon Oy:n toimitusjohtaja Jari Heino korostaa.

– Ympäristökasvatus on WWF:lle tärkeä keino edistää luonnonsuojelua. Jääkarhujen seurantasivusto ja siihen liittyvät lasten sivut ovat hyvä keino yhdistää ympäristökasvatus ja viihdyttävä aineisto. Näen mielelläni omatkin 7- ja 9-vuotiaat poikani puuhailemassa jääkarhuaiheen parissa, sanoo WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen.

Conservation Partner -statuksen vuonna 1998 saanut Canon on tukenut useita WWF:n hankkeita. Esimerkiksi värikasettien kierrätyskampanjalla kerättiin varoja WWF:n maailmanlaajuiselle makean veden suojeluohjelmalle. Lisäksi Canon tukee useita WWF:n luonnonsuojeluhankkeita Euroopassa ja on auttanut WWF:ää siirtämään valokuva-arkistonsa digitaaliseen muotoon.

Jääkarhujen seuranta ja lasten sivut osoitteessa www.panda.org/polarbears

Lisätietoja:
Canon Oy, Viestintä, Ulla Autiovuori, puh. 010 544 4539