WWF Suomen projektikoordinaattori auttamaan Mustanmeren öljykatastrofin torjuntatoimissa

WWF Suomen projektikoordinaattori Toni Jokinen lähtee huomenna Mustanmeren katastrofialueelle auttamaan öljyntorjunnassa. WWF Suomen asiantuntemusta tarvitaan alueella erityisesti öljyyntyneiden lintujen hoidossa. Öljyyntyneitä lintuja löytyy jopa satoja päivässä. WWF Venäjä on pyytänyt apuun paikallisia vapaaehtoisia, ja WWF Suomen apua tarvitaan myös vapaaehtoisten koordinoinnissa ja kouluttamisessa.

”Lintujen selviämisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää aloittaa tehokas pelastusoperaatio välittömästi”, WWF Suomen öljyntorjuntajoukkojen projektikoordinaattori Toni Jokinen sanoo. Jokinen suuntaa onnettomuusalueelle huomenna.

WWF-verkostossa nimenomaan WWF Suomi on kehittänyt osaamistaan öljyntorjunnassa, öljyyntyneiden eläinten hoidossa ja vapaaehtoisten kouluttamisessa ja koordinoinnissa öljykatastrofien yhteydessä. WWF Suomi perusti omat vapaaehtoiset öljyntorjuntajoukkonsa vuonna 2003, ja niihin kuuluu jo 4500 suomalaista. WWF Venäjän Murmanskin toimisto aloitti vapaaehtoisten kouluttamisen öljyntorjuntatöihin Barentsinmerellä syksyllä 2005 WWF Suomen mallin mukaisesti ja tuella. Nyt toiminta on alkamassa myös Kamchatkassa Itä-Venäjällä.

Öljylle altistuneiden lintujen tarkkaa kokonaismäärää on mahdoton arvioida, mutta kyse on tuhansista linnuista. Onnettomuus uhkaa alueen uhanalaisia lintuja, kuten kiharapelikaania ja mustapäälokkia. Alueella on tähän aikaan myös runsaasti muuttolintuja. Lisäksi öljyonnettomuus uhkaa merinisäkkäitä, kuten delfiinejä. WWF:n arvion mukaan alueen toipuminen öljyonnettomuudesta kestää vähintään 5–10 vuotta. Paikallinen kalastuselinkeino kärsii onnettomuudesta, sillä Kerchin salmien kalat eivät onnettomuuden vuoksi ole enää syömäkelpoisia.

WWF Venäjän Kaukasian toimisto on rekrytoinut alueelta vapaaehtoisia auttamaan öljyyntyneiden rantojen puhdistamisessa ja öljyyntyneiden eläinten hoidossa. WWF:n vapaaehtoisia pyritään jalkauttamaan tehokkaaseen jälkitorjuntaan nopeasti. Paikalla on myös öljyntorjunta-asiantuntija Vadim Krasnopolsky WWF:n Murmanskin toimistosta. WWF ja muut alueella toimivat suojelujärjestöt ovat hankkineet öljyntorjujien suojavarusteita sekä lintujen pyydystämiseen, kuljettamiseen ja hoitamiseen tarkoitettuja välineitä.

WWF Suomen Toni Jokisen lisäksi pelastusoperaatioon osallistuu muitakin asiantuntijoita, jotka auttavat koordinoimaan tehokkaan pelastusoperaation käynnistämistä ja vapaaehtoisten kouluttamista. Jokisen lisäksi ryhmään kuuluvat asiantuntija Sea Alarm Foundation- ja Coastal Rehab Centre Ostende -järjestöistä. Tavoitteena on, että viikon päästä paikan päällä on lisäksi IFAW:n (International Fund for Animal Welfare) pelastusryhmä.

Mustallamerellä, Kerchin salmissa haaksirikkoutui viime viikonloppuna kymmenkunta alusta. Myrsky rikkoi ankkurissa seisseen, sisävesiliikenteeseen tarkoitetun öljytankkerin kahteen osaan. Tankkerista on vuotanut ainakin 2000 tonnia polttoöljyä mereen. Huono sää haittaa edelleen onnettomuuden torjuntatoimia. Lisäksi viranomaisten öljyntorjuntaresurssit alueella ovat puutteelliset.

Lisätietoja:

WWF Suomi / öljyntorjuntajoukkojen projektikoordinaattori Toni Jokinen, 050557 6465 **

** Toni Jokiselle voi soittaa tänä iltana Suomeen tai huomenna onnettomuusalueelle alla olevaan GSM-numeroon. Vastaaminen voi kuitenkin olla vaikeaa kesken öljyntorjuntatöiden, joten toimittajia pyydetään jättämään selkeä soittopyyntö puhelinnumeroineen ääniviestinä (numero josta on soitettu ei välttämättä näy matkapuhelimessa). Toni Jokinen ottaa mukaan myös kameran, mutta vielä on epäselvää, onnistuuko kuvien lähettäminen ja onko siihen aikaa.

Lisätietoja myös:WWF Suomi / viestintäpäällikkö Laura Tahkokallio, 040556 9860
WWF Venäjä / öljyntorjunta-asiantuntija Vadim Krasnopolsky, + 7 9011 311 7599