WWF valitsi Vuoden Luontokirjaksi teoksen Suomi ilmasta

WWF on valinnut Vuoden Luontokirjaksi 2007 Kustannusosakeyhtiö Tammen kustantaman teoksen Suomi ilmasta. Teoksen korkeatasoiset ja silmiä avaavat kuvat ovat Hannu Vallaksen. Asiantuntevan ja kuvia erinomaisesti tukevan tekstin on laatinut toimittaja Veikko Neuvonen. Ulkoasu on graafinen suunnittelija Jukka Aallon käsialaa. Tämänvuotisen Luontokirjan valitsi kirjailija Leena Lehtolainen.

WWF:n nyt jo 30. kertaa järjestämään kilpailuun tuli ennätysmäärä ehdokkaita, kymmenen kustantajan 21 teosta sekä kolme omakustannetta. Kriteereitä kilpailun voittajan valinnalle ovat muiden muassa soveltuvuus suurelle yleisölle sekä luonnonsuojelusanoman edistäminen.

Suomi ilmasta -teos avaa aivan uusia näkökulmia suomalaiseen luontoon, antaa lukijalle lintuperspektiivin. Kuvat näyttävät Suomen kauneuden mutta myös sen, miten ihminen on teoillaan ja toimillaan vaikuttanut luontoon.Moni kuva jättää lukijalle myös oman oivaltamisen mahdollisuuden – joillekin vaikkapa hiihtokeskuksen kelokylä on paratiisi, toiselle kauhistus. Jokainen kuva kutsuu tutustumaan lisää, näkemään omin silmin”, sanoi Leena Lehtolainen tänään Helsingissä palkinnon luovutustilaisuudessa. Myös englanniksi ilmestynyt teos on oivallinen opas Suomessa matkailevalle – se auttaa hahmottamaan maatamme toista kautta kuin tavanomaiset matkaoppaat.

Vuoden Luontokirjan valinnassa pitkään mukana ollut WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen ilahtui tämänvuotisen kilpailun tasosta. ”Suomalaisten kustantajien luontokirjojen laatu on säilynyt sillä erinomaisella tasolla, jolla se on pitkään ollut. Kun esiraadissa valitsin finalisteja, kaikkiaan 24 kirjan joukosta nousi jopa viisi kirjaa, jotka jonain vuonna olisivat voineet hyvin saada Vuoden Luontokirja -palkinnon. Suomi ilmasta on täysin ainutlaatuinen toteutukseltaan ja uskon, että se löytää paikkansa kenen tahansa, paljonkin maailmaa nähneen kirjahyllyssä, koska näkökulma on niin toisenlainen”, totesi Luukkonen. Teos on julkaistu myös englanniksi nimellä Finland from Above.

”Minulla on ollut poikkeuksellinen mahdollisuus katsella ja ihailla kotimaani kasvoja ja ilmeitä jo 1960-luvun lopulla alkaneen lentäjän- ja ilmakuvaajanurani aikana. Noin 5 500 tuntia ilmassa merkitsee lähes kahdeksaa kuukautta”, summasi Hannu Vallas. Matalalla lennettyjä kilometrejä kaikkialla Suomessa on kertynyt runsaat kaksi miljoonaa ja ilmavalokuvia yli puoli miljoonaa, aineistoa riittäisi siis moneenkin kirjaan.

Toimittaja Veikko Neuvosen teksti avaa kuvien näkymät ja maisemien salat. Jokainen kirjaan tarttuva oppii katselemaan ja tulkitsemaan kuvia kuin karttalehteä ja lukemaan maisemaa kuin parasta historiankirjoitusta.

Lisätietoja:
WWF, suojelujohtaja Jari Luukkonen, gsm 040 585 0020
WWF, tiedottaja Tuuli Äikäs, puh. (09) 7740 1051, Mira Hannuksela, gsm 040 592 6532
Kustannusosakeyhtiö Tammi, tiedotuspäällikkö Sinikka Partanen, puh. (09) 693 76347