Tiedot ilmastonmuutoksesta yhä hälyttävämpiä – WWF:n ilmastotempaus kannustaa päättäjiä rohkeuteen

Kolmen ja puolen viikon päästä järjestettävä WWF:n maailmanlaajuinen ilmasto- ja valojensammutustempaus Earth Hour kasvaa Suomessa huimaa vauhtia. Helsingissä tapahtuman uusia, näkyviä maamerkkejä ovat esimerkiksi stadionin torni, Kiasma ja Ateneum. Oulussa puolestaan pimenevät muun muassa lääninhallitus ja pääkirjasto. Tapahtuman aikana järjestetään myös tapahtumia suuresta pieneen. Tampereen Keskustorilla vietetään iltaa akustisen konsertin tahdittamana, Rautjärvellä paistetaan laavulla makkaraa lyhtyjen valossa. Ursa esittelee Earth Hourin aikana halukkaille Saturnusta.

Earth Hour järjestetään lauantaina 28.3. klo 20.30–21.30. Sammuttamalla valonsa tunniksi osallistujat viestivät huolensa ilmastonmuutoksen kiihtymisestä ja vaativat päättäjiltä toimia kasvihuonekaasupäästöjen rajoittamiseksi. Kansainvälinen WWF kerää ihmisten viestit ja saattaa ne Kööpenhaminan ilmastoneuvotteluihin valmistautuvien päättäjien tietoon kaikkialla maailmassa. Tapahtumaan voi ilmoittautua mukaan verkkosivujen kautta osoitteessa www.earthhour.org/finland

”Uusimmat tiedot viittaavat siihen, että ilmastonmuutos etenee vielä aiemmin arvioitua nopeammin. Massiiviseksi muotoutuva Earth Hour -tapahtuma antaa toivon mukaan päättäjille rohkeutta tarttua härkää sarvista ja sopia uudesta, maailmanlaajuisesta ilmastosopimuksesta ja merkittävistä päästövähennyksistä YK:n ilmastoneuvotteluissa Kööpenhaminassa joulukuussa”, sanoo WWF Suomen pääsihteeri Timo Tanninen.

Suomessa Earth Houriin on nyt ilmoittautunut mukaan 24 kuntaa ja kaupunkia. Näiden joukossa ovat lähes kaikki suurimmat kaupungit pääkaupunkiseudulta Ouluun ja Tampereelle. Lisäksi monilla pienillä ja suuremmilla paikkakunnalla käydään parhaillaan neuvotteluja osallistumisesta.

Earth Hour näkyy hyvin esimerkiksi Helsingissä, jossa lukuisten keskeisillä paikoilla sijaitsevien rakennusten ulko- ja mainosvalot sammutetaan. Valot sammuvat niin Uspenskin katedraalista, Valtioneuvoston kansliasta kuin Helsingin yliopiston päärakennuksesta. Lisäksi muun muassa Forumin kauppakeskus, Makkaratalo, Stockmannin tavaratalo, Lasipalatsi, Suomen kansalliskirjasto ja Finlandia-talo pimenevät.

Valojensammutuksessa on mukana monenlaisia organisaatioita ja tahoja keskusjärjestöistä hotelleihin ja kiinteistöyrityksiin. Esimerkiksi Ilmarisen kiinteistöt pimentää Helsingin keskustasta Postitalon, Graniittitalon ja pitkän osuuden Pohjois-Esplanadia, mukaan lukien Hotelli Kämpin kiinteistön. Kesko taas pimentää muun muassa suuren osan valomainoksia ja mainosvalopyloneita pääkaupunkiseudulla sijaitsevista liikkeistään. Citycon Oy pimentää kaikki omistamansa kauppakeskukset niin Suomesta, Ruotsista kuin Baltian maista. Myös Espoon Keilaniemi pimenee lähes täysin, kun osallistuvat yritykset sammuttavat kiinteistöjensä ulkovalaistukset. Vantaalta mukana on sekä Tiedekeskus Heureka että useita kauppakeskuksia. Earth Houriin onkin ilmoittautunut jo yli sata erilaista organisaatiota ympäri Suomen.

Usealla paikkakunnalla järjestetään Earth Hourin aikana myös erilaisia ilmasto- ja kulttuuriaiheisia tapahtumia. Tampereen keskustorilla on tapahtumatunnin aikana elävää musiikkia ja Burn Baby Burn -valoshow. Tampereen Tammerkoski soljuu tunnin ajan ilman valaistusta. Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry osallistuu Earth Houriin usealla paikkakunnalla tarjoamalla ihmisille mahdollisuuden tähystää Saturnusta kaukoputkella. Tapahtumaan osallistuu myös kahviloita. Esimerkiksi Helsingissä Fazer Kluuvin kahvilassa on Earth Hourin aikaan elävää musiikkia kynttilänvalossa.

Earth Hour kasvaa myös kansainvälisesti, sillä jo yli 750 kaupunkia on ilmoittanut osallistuvansa tempaukseen. Tavoitteena olevan, tuhannen kaupungin saavuttaminen näyttää siis jo jokseenkin varmalta. Lisäksi useat julkisuuden henkilöt arkkipiispa Desmond Tutusta laulaja Alanis Morisetteen ja elokuvaohjaaja Amir Khaniin ovat ilmoittaneet tukevansa tapahtumaa.

”Ilmastonmuutos on nyt suurin luonnon aiheuttama uhka maailmalle. Se ei erottele ihmisiä rodun, kulttuurin tai uskonnon mukaan, vaan vaikuttaa meidän kaikkien elämään tällä planeetalla. Earth Hour tarjoaa kaikille maailman ihmisille mahdollisuuden kertoa päättäjille, että he ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta ja haluavat toimia sen hidastamiseksi,” toteaa arkkipiispa Tutu.

Tiedoksi toimituksille:

Lisätiedot:

• Viestintäjohtaja Anne Brax, puh. 050 367 1888
  • Kampanjakoordinaattori Emilia Koivunen, puh. 0400 79 7298
  • Pääsihteeri Timo Tanninen, puh. 040 574 9266
    Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@wwf.fi.

Earth Hour

Earth Hour on WWF:n organisoima maailmanlaajuinen tapahtuma, jonka aikana ihmiset ja yhteisöt ympäri maailmaa sammuttavat valonsa tunnin ajaksi samana päivänä samaan kellonaikaan. Tapahtuma järjestetään lauantaina 28.3.2009 klo 20.30–21.30.

Tapahtumaan voi ilmoittautua http://www.earthhour.org/finland -verkkosivustolla.