Sademetsän sankarin tunnistaa orankipaidasta

Tekstiilisuunnittelija Anu Saari on suunnitellut WWF Suomen Sademetsän sankarit -kampanjalle hauskat orankipaidat. Paitakampanjaan lähtivät vapaaehtoisina mukaan monet julkisuuden henkilöt. Orankipaita yllään on kuvattu sademetsän sankarit Pamela Tola, Olavi Uusivirta, Lauri Nurkse ja Suomen Huippumalli haussa -ohjelman voittaja Nanna Grundfeldt sekä näyttelijä Lauri Tilkanen, joka esittää pääosaa viime viikolla ensi-iltansa saaneessa elokuvassa Skavabölen pojat. Kuvat on ottanut valokuvaaja Elina Simonen.

Anu Saaren suunnittelutyön lähtökohta oli, että T-paitojen designien tuli kertoa Sademetsän sankarit -kampanjasta ja olla samalla positiivisia ja innostavia. Siksi hän lähti tavoittelemaan hauskaa, mutta ajatuksia herättävää tunnelmaa. Lopputuloksena syntyi miesten paitaan laskuvarjolla hyppäävä oranki, joka on ottanut pelastumisensa omiin käsiinsä. Naisten paidassa lilliputtimaisen pienet orangit roikkuvat suomalaisissa niittykasveissa. Anu Saaren paidoissa orangit ovat sademetsän sankareita.

T-paitojen orangit on toteutettu samettimaisella kohopainatuksella. Paidat on valmistettu luomupuuvillasta. Myynnissä on myös samalla teemalla toteutettuja kangaskasseja. Orankipaidan hankkimalla kuka tahansa voi ryhtyä sademetsän sankariksi, sillä paitojen myynnillä tuetaan WWF:n sademetsätyötä. Orankipaitoja voi ostaa WWF:n verkkokaupasta.

Kaikki julkisuuden henkilöt ja valokuvaaja työskentelivät kampanjassa ilman palkkioita. Max Factor tarjosi valokuvattavien maskeerauksen.

Sademetsät tarvitsevat auttajia

Sademetsien tuhoutuminen on yksi 2000-luvun suurimmista ympäristöongelmista. Sademetsien mukana katoavat tuhannet kasvi- ja eläinlajit, joista osaa ei vielä edes tunneta. Borneon sademetsissä elävä oranki on yksi monista uhanalaisista lajeista, joita uhkaa sukupuutto sademetsien tuhoutuessa. Toisin kuin monet muut ympäristöongelmat, sukupuutto on peruuttamaton. Sademetsien tuhoutuminen kiihdyttää myös ilmastonmuutosta ja vaikuttaa sademetsissä asuvien ihmisten elämään.

WWF Suomella on käynnissä kolmivuotinen Sademetsän sankarit -kampanja sademetsien suojelemiseksi. WWF haluaa innostaa suomalaiset toimimaan tavoilla, joilla sademetsien tulevaisuus voidaan turvata. Sademetsien sankareita voimme olla me kaikki: kuluttajat ja yritykset Suomessa ja toisaalta WWF:n kenttätyöntekijät tuloksekkaissa sademetsähankkeissa muun muassa Borneolla.

Lisätietoja:
varainhankintapäällikkö Susanna Vuorela, WWF Suomi, 050 301 7553