BB-talon joukkue voitti kolaamiskisan

WWF julisti keskiviikkona saimaannorpalle perinteisen pesärauhan. Pesärauhan julistuksen luki näyttelijä Eija Vilpas WWF:n ja Haaga-Helian Kolaa koti kuutille -tapahtumassa Helsingin Narinkkatorilla. Uhanalainen saimaannorppa vaatii juuri nyt erityishuomiota, sillä sekä ilmastonmuutos että ihminen aiheuttavat lajille haasteita. WWF on julistanut pesärauhan saimaannorpille vuodesta 1993 lähtien.

“Pesärauha julistetaan nyt ensimmäisen kerran Helsingissä, sillä saimaannorppa ja lajin uhanalaisuus ovat koko Suomen asia”, kertoi WWF Suomen suojelujohtaja Jari Luukkonen. Samaan aikaan Kolaa koti kuutille -tapahtuman kanssa kokoontui muualla maa- ja metsätalousministeriön työryhmä, jonka tehtävänä on pohtia keinoja, joiden avulla kuutteja ei keväällä hukkuisi kalaverkkoihin Saimaalla.

Saimaannorppa (Phoca hispida saimensis) on yksi maailman uhanalaisimmista hylkeistä; niitä arvioidaan olevan nykyisin noin 260. Saimaannorpan poikaset syntyvät rantojen lumipesiin helmi-maaliskuussa. Pesärauha julistetaan hetkenä, jolloin norpat etsivät sopivia pesäpaikkoja ja ovat hyvin herkkiä häiriölle. Pesintäaikaan luotojen ja saarien rantojen lähellä tulisikin välttää moottorikelkkailua, hiihtämistä ja muuta liikkumista.

Tänä talvena olosuhteet norpan pesinnälle näyttävät olevan hyvät, mutta ilmastonmuutos vaikeuttaa pesintää tulevaisuudessa.
“Ilmaston lämpenemisen myötä lämpimiä talvia tulee yhä useammin. Saimaannorpan kannalta on tärkeää, että loppuvuoden Meksikon ilmastokokouksessa saadaan aikaan sitova ilmastosopimus ja ilmastonmuutosta hillittyä”, Luukkonen toteaa.

Kansanedustajat ja julkkikset kolasivat kuutille unelmakoteja

BB-talon joukkue voitti, kun kuusi joukkuetta kisasi parhaimman keinokinoksen kolaamisesta saimaannorpan kuuteille WWF:n ja Haaga-Helian leikkimielisessä kolaustapahtumassa Narinkkatorilla. Paikalla vieraillut yleisö valitsi voittajapesän, joka oli somistettu mm. kännyköin. ”Kännyköitä tarvitaan jotta kuutit voivat hätätilanteessa soittaa apua”, BB-talon joukkue perusteli. Joukkueessa kolasivat Sampo, Dana, Jelena, Lotta ja Nino.

Kilpailujoukkueissa kisasivat lisäksi myös mm. kansanedustajat Tanja Karpela, Leena Harkimo, Timo Juurikkala, Merja Kuusisto ja Sari Sarkomaa sekä räppärit, WWF Suomi, Haaga Helia ja Ruohonjuuri Oy.

Narinkkatorilla esiintyivät myös räppärit Paleface, Flow Boys Fam ja Mikael Gabriel sekä Dance.fi -tanssikoulun erikoisryhmä. Tapahtuman juonsivat Radio NRJ:n aamupojat Anssi ja Renne. Aamupojat ensiesittivät tapahtumassa myös oman Norppa-biisin.

Kolaa koti kuutille -tapahtumaa varten sävelletty kappale muistuttaa ihmisiä saimannorpan suojelusta. Kuuntele aamupoikien Norppa-biisi täältä.

Katso video tapahtumasta:

Lisätietoja:
suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF, 040 585 0020 (saimaannorppa ja ilmastonmuutos)viestintäjohtaja Anne Brax, WWF, 050367 1888
markkinoinnin lehtori Pauli Lindström, HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu, 040 516 4998 (tapahtuma)